Hästtransport med sadelkammare?

Elinochsurviver

Trådstartare
Funderar på att hyra en atec starline med sadelkammare. Vill ha min häst på vänstersidan när vi åker = samma sida som sadelkammaren. Någon som har erfarenhet om hur utrymmer blir mellan häst och sadelkammaren? Kommer jag komma under bommen? Har alltså aldrig åkt med sadelkammare innan, tror ni att min häst kommer reagera mycket på denna? Han tvekar lite grann in i transporten i vanliga fall, men backar man några steg och ''tar sats'' så går han på? Svar uppskattas!! :D

Gott om utrymme, du kommer förbi (om du inte är stor som en sumobrottare ;) ) utan problem och jag har inte sett någon häst som reagerat på sadelkammaren.

Jag kommer in under utan problem.Men jag tycker de är bättre att lära hästen gå på släpet själv så kan man stå kvar på marken bakom hästen och sätta för bommen när hästen gått in.

Jag har inte riktigt kommit dit men nu kan jag iaf gå på andra sidan mellanväggen och sedan gå bak och sätta för bommen. I sommar skall vi träna på att lasta och innan sommaren är slut skall min häst gå på själv in i släpet har jag bestämt=)

Mest är de för att man blir bara äldre och.. stelare och att hålla på och krypa under en massa ponnybommar gillar inte min kropp längre så vi skippar det helt enkelt.=)

Jag undviker alltid att ha sadelkammaren så hästen inte kan ta ner huvudet under färd och därmed balansera (hästen balanserar genom hals- och huvudplacering). Detta är något bl a hästambulansen tar upp på sina föreläsningar, att det är viktigt att det finns utrymme framför hästen för att den ska kunna ta ner huvudet och balansera. Det är också därför man alltid ska binda lågt i transporten.

Vi sorterade bort flera märken när vi köpte transport just för att detta brast. En annan brist var glasfibervägg mellan häst och sadelkammare, som med lätthet gett vika om hästen börjat skrapa/banka. Det blir verkligen sylvasst om glasfibern går sönder och man riskerar stora skador.

Funderar på att hyra en atec starline med sadelkammare. Vill ha min häst på vänstersidan när vi åker = samma sida som sadelkammaren. Någon som har erfarenhet om hur utrymmer blir mellan häst och sadelkammaren? Kommer jag komma under bommen? Har alltså aldrig åkt med sadelkammare innan, tror ni att min häst kommer reagera mycket på denna? Han tvekar lite grann in i transporten i vanliga fall, men backar man några steg och ''tar sats'' så går han på? Svar uppskattas!! :D

Hakar på med samma fråga om Cheval Liberté, främst modellerna GT2, Gold First och liknande.

Har inte hittat någon riktigt bra interiörbild där man ser hur trångt det blir framför bommarna, och hur högt "sadelkammartaket" är. Har en kortbent häst just nu, men är lite inne på samma spår som Lovisaleonora ; når de fram att sparka i glasfibern?

Jag har en Cheval Liberté GT2 Aluline med sadelkammare och har kört många olika hästar i den. Har aldrig varit orolig för att någon häst ska nå fram och sparka i sadelkammaren. Om de skulle nå fram har något annat gått väldigt fel först, typ häst på fel sida bommen :p Sadelkammartaket är ungefär lika högt som bommarna sitter i övre läget. Alla hästar jag kört står stadigt och bra i det släpet. Hyr ut det, så det är många olika hästar som åker i det och alla brukar vara väldigt nöjda.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Anemone
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Gnägg Hej! Jag och min mamma funderar på att ta med våra hästar ner till Stockholms skärgård i ungefär 4 veckor sommaren 2024. Och då...
Svar
5
· Visningar
878
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama