Hästsolarium

C

cavalliera

Har kollat runt lite här på forumet och hittar inga aktuella (nyare än ett år) trådar som behandlar ämnet solarium ( kanske är jag blind ?!!?)

Har funderingar på att installera en sådan i mitt stall men vill ha lite mer kött på benen innan jag tar beslutet, det kostar ju en del och vill gärna höra erfarenheter om dem.

Var inne i ett stall som hade ett solarium i tvättspiltan, men det var inget solarium som hängde ovanför hästen utan det var som tre strålkastare som var monterade i väggen ( en på varsin sida om hästen och en bakifrån). Tydligen gick det att bygga ut detta system allt eftersom. Tjejen som har stallet hade ett större paket men det gick även att bara köpa en "solarielampa" till att börja med. Detta var intressant :)

Men vill gärna höra mer om era erfarenheter med solarium.

Har någon erfarenhet av solarium?
Vad tycker ni om dem?
Var är de installerade (stallgången, skötspilta, tvättspilta mm)?

Sv: Hästsolarium

Har någon erfarenhet av solarium? har inget solarium själv men det finns ett i stallet där jag jobbar. sen så hade de ett på en gammal praktik plats.
Vad tycker ni om dem? det är super bra på vintern när man gör i ordning hästarna, de får det varmt om rumpan när de väntar på ryttare, och torkar snabbt när de kommer tillbaka och är svettiga. sen så är det mysigt för mig som behöver stå och göra i ordning 10 hästar om dagen :). sen så är det utmärkt att ha när man klipper hästarna, slipper man flytta runt en filt på hästen för att den inte ska stå och frysa.
Var är de installerade (stallgången, skötspilta, tvättspilta mm)? solariumet hänger över en av skötsel spiltorna i jobb stallet. mitt emot skötsel spiltorna ska det byggas spolspiltor, så det är bra att ha solariumet nära. praktik stallet hade också sitt solarium mitt emot spolspiltan, de hade en spilta med murade väggar upp till taket och massor av lampor i taket, hästarna torkade på nolltid.
vet en som tänkte sätta en solarie lampa i en box då hästen blev spänd i ryggen på vintern, de löste det istället med att sälja hästen till mexiko :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 389
Senast: Pudlan
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 698
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Kanske låter det självklart för de flesta, men för mig känns det som en mardröm. Jag är inbiten skiftjobbare och har så varit sedan jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat