Hästsimmning

S

snus

Finns det någon här som andvänt sig av hästsim till sin häst i något syfte?

Funderar på att åka, det är inte så dyrt som man skulle kunna tro. Det är ju bra i uppbyggande syfte och underhållande.

Har något varit med om detta? Berätta gärna om upplevelsen. :)

Jag har inga erfarenheter av det men det hade varit kul att veta hur bra det egenligen är. Min spontana reaktion är att det säkert är ett bra sätt att träna upp hästen igen efter en skada eftersom den inte belastar nåt när den rör sig i vatten.

Men å andra sidan så är den ju inte i vatten vi använder hästar och hur blir reaktionen sen när den väl börjar belasta på land. Då är ju muskler och leder vana att jobba i vatten utan nån belastning.

MEn som jag sa, jag har inga erfarenheter så det är bara som jag spekulerar.

men tänk på alla simmare..(människor alltså) även om det är det enda dom tränar så klarar dom sig utmärkt (troligtvis bättre) på land..

jo absolut. jag tvekar inte en sekund på att hästen bygger upp muskler och kondition när den tränar i vattnet. Frågan är bara hur senor och leder reagerar när den helt plötligt börjar träna på land igen. I vattnet har ju dessa inte fått nån belastning alls.

Våra toppsimmare i sverige (känner några) tränar ju förutom simmning styrketräning på land flera dagar i veckan och dessutom så är det ju i vattnet de ska prestera bra. Medan hästen ska hålla att gå på land.

Sv: Hästsimmning

Hästsimmning är jättebra för hästen efter som den bygger muskler får bättre kondition mem mera...
Man simmar hästar som har haft skador och eller andra problem...

Jag har själv en travare och simma henne ger bra resultat.Ifall man kombinerar simming och träning så får du bra resultat..

jag simmar min häst hos stall ella i tjörnarp

hej hej! e det någon som vet var man kan simma med sin häst i hallnd el skåne? skulle vilja testa med min...

Det finns ett hästsim i Fjärås,Hippomarin. pm a för tel nr. Det är jättebra träning,är mkt nöjd med den hjälp jag fått med mina hästar där.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
843
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka