Hästpass, var skaffar man det??

Aliche

Trådstartare
Hejsan ska nu köpa häst och tror inte hon har hästpass och då undrar jag vart man i så fall skaffar det... nån som vet?

Sv: Hästpass, var skaffar man det??

Hästar som säljs nu ska redan ha pass när de säljs. Så du kan om du vill kräva det ifrån säljaren. Dock kan man ju hamna i den situationen att man inte får köpa hästen då...

Men om det är en bra person som du köper ifrån, nämn det och att ni kanske delar kostnaden eller så för passet...

Då ska säljaren vara skyldig att skaffa pass åt hästen INNAN du köper den!
Så är säljaren seriös kan du prata med denne om det. Ni kanske kan dela på kostnaden om inte annat.

Beror på vad du ska köpa för ras, men det kan bli en dyr historia annars.
Nordis kostar runt 250 kr, medan t.ex en holländsk importhäst kan gå på flera tusingar.

är de inte efter nyår som alla måste ha pass?

Det är ett sexårigt svenskt halvblod som inte är inriden än.... så det kankse inte blir så dyrt men man kan ju fråga om han tänkt på det..:)

Är det någon som kommer ut och tittar på hästen då eller?

Jo, men vid försäljning så ska de ha det även nu...

Dvs ska du inte sälja hästen kan du ha en häst utan pass fram till 31/12. Men ska du sälja den måste du skaffa pass innan du säljer den.

Jo, men som 95johsv sa, ska man sälja en häst bör den ha pass redan nu vid försäljningen.

Sen är det väl bäst rent ekonomiskt och tidsmässigt att skaffa pass redan nu, priserna stiger ju efterhand som tiden går mot "deadline", och efterfrågan för pass kommer att bli som allra störst den sista månaden.

Som någon sa så är deadline 31/12 2005, men för att skicka en häst på slakt var deadline 30/5 2005. Utan pass ingen slakt! (Jag vet de som drabbats, akutslakt men dom kom ej och hämtade pga att hästen saknade pass) Vissa veterinärer tar mer betalt vid veterinärvård för de som inte har pass. Så det finns ingen anledning att vänta (har själv inte gjort det, pga att det var 10-20 mil till närmsta konturdiagramutförare, har försökt att få ihop ett gäng för att samordna) Vi har de som gör diagrammen för alla raser men dom är ej godkända av STC.

Du ska kontakta någon som är utsedd till identifierare, som kommer och ritar av alla tecken på hästen i ett protikoll. Dett blir sedan underlag för passet. Dessutom ska hästen chipsmärkas, om den inte redan är frysmärkt ( travare). Sen skickas papperen in och ett pass + en faktura dyker upp.

Troligen kommer veterinärer att åläggas rapportskyldighet till Jordbruksverket om de stöter på en häst utan pass, och det har även antytts att det kan bli problem att få en häst behandlad om den saknar pass.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 532
Senast: Emmmmma
·
IT & mobiler Behöver skaffa (mobilt?) bredband då jag flyttar ifrån lägenhet som har fiber. Undrar nu vilket ni kan rekommendera alternativt varna...
2
Svar
33
· Visningar
842
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 359
Senast: Häst_
·
Hästhantering Undrar om nån vet om Tristan Tucker har några elever som jobbar i Sverige? Alltså som är utbildade i TRT-method.
Svar
1
· Visningar
919
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama