Hästosteopat och patellaupphakningar

I

Illen

Ponnyn var hos en hästosteopat idag pga att de sägs kunna bota patellaupphakningar som veterinärer kunnat konstatera på honom redan för 2 år sedan. Men osteopaten hittatde ngt helt annat. Det var inte alls patellaupphakningar utan det satt i korsbenet och när han drog det rätt så lyfte hela muskelaturen på korset på ponnyn.

Han sa att ponnyn kännt smärta under ridningen och att han tyckte att det var konstigt att han inte blivit halt. Stackars honom, det kändes verkligen hemskt att han har haft ont men samtidigt har vi gjort allt vi kunnat, tagit dit veterinärer (som sagt att han ska röra på sig som vanligt) mm. Han är 6 år och har tävlat en hel del.

Det jag vill säga med detta är att alla hästägare borde ta sina hästar till en osteopat speciellt de som har patellaupphakningar. Osteopaten sa att han rekommenderade alla hästägare att åka till en osteopat 2 ggr per år.

Sv: Hästosteopat och patellaupphakningar

Var hittar man hästosteopater då?

Ponnyn var hos en hästosteopat idag pga att de sägs kunna bota patellaupphakningar som veterinärer kunnat konstatera på honom redan för 2 år sedan. Men osteopaten hittatde ngt helt annat. Det var inte alls patellaupphakningar utan det satt i korsbenet och när han drog det rätt så lyfte hela muskelaturen på korset på ponnyn.

Han sa att ponnyn kännt smärta under ridningen och att han tyckte att det var konstigt att han inte blivit halt. Stackars honom, det kändes verkligen hemskt att han har haft ont men samtidigt har vi gjort allt vi kunnat, tagit dit veterinärer (som sagt att han ska röra på sig som vanligt) mm. Han är 6 år och har tävlat en hel del.

Det jag vill säga med detta är att alla hästägare borde ta sina hästar till en osteopat speciellt de som har patellaupphakningar. Osteopaten sa att han rekommenderade alla hästägare att åka till en osteopat 2 ggr per år.

En människa kan inte ändra läget på ett korsben ens på en annan människa. Det är omöjligt att göra på en häst.
Klart han tyckte att alla hästägare ska komma två gånger om året. Då får de ju fler kunder.

ja det är ju inget måste att gå dit..

ursäkta min dåliga förklaring men jag var inte med utan ägaren berättade det för mig. men det var något m korsbenet som var fel. antagligen var det väl något som påverkade korsbenet då, är själv inte bra på sådant så jag hade lite svårt att hänga med när hon förklarade det;)... ska fråga om en bättre förklaring imorn så kan jag skriva det här om ni vill.

Senast ändrad av en moderator:

En människa kan inte ändra läget på ett korsben ens på en annan människa. Det är omöjligt att göra på en häst.
Klart han tyckte att alla hästägare ska komma två gånger om året. Då får de ju fler kunder.

Två gånger om året låter faktiskt rimligt om man bara ska kolla upp. Småsaker är det inte många som märker, men går en häst med en "småsak" ett halvår kan det ha orsakat andra problem under tiden. Efter något år eller fler kan det ha blivit RIKTIGA problem som inte går att lösa på en behandling. Så ser man det ur hästägarperspektiv kan det bli bra mycket billigare att gå två gånger per år än att riskera dyra veterinärkostnader/osteopatkostnader i framtiden.

Btw så har jag haft en häst som hade upphakningar första 1-2 månaderna jag hade den. De slutade efter regelbunden ridning och frekventa ET-besök och massagebehandlingar. Även på den hästen satt problemen i ryggen (hästen "vred" ut ett av bakbenen när den gick pga låsningar i ryggen vilket orsakade felbelastning) nu vet jag inte exakt VAD av dom femtielva saker som ET kunde hitta som orsakade just upphakningarna, men faktum är att efter de 1-2 månaderna såg jag inte röken av någon upphakning.
Denna ET jobbar lite med osteopati-manipulationer också kan tilläggas, de verkar vara väldigt effektiva om man vet vad man pysslar med.

ja det är ju inget måste att gå dit..

ursäkta min dåliga förklaring men jag var inte med utan ägaren berättade det för mig. men det var något m korsbenet som var fel. antagligen var det väl något som påverkade korsbenet då, är själv inte bra på sådant så jag hade lite svårt att hänga med när hon förklarade det;)... ska fråga om en bättre förklaring imorn så kan jag skriva det här om ni vill.

Det är inget måste att gå till vad för slags mer eller mindre skum behandlare som helst, men själva tycker de förstås att man ska gå, och gärna ofta!

Jag tror att det möjligen kan handla om manipulation av muskler, vilket är svårt nog men någorlunda möjligt anatomiskt. Det kan hända att osteopaten själv tror att han kan flytta på ett korsben...

Cilla
ortopedläkare, expert på ben, leder och muskler

Två gånger om året låter faktiskt rimligt om man bara ska kolla upp. Småsaker är det inte många som märker, men går en häst med en "småsak" ett halvår kan det ha orsakat andra problem under tiden. Efter något år eller fler kan det ha blivit RIKTIGA problem som inte går att lösa på en behandling. Så ser man det ur hästägarperspektiv kan det bli bra mycket billigare att gå två gånger per år än att riskera dyra veterinärkostnader/osteopatkostnader i framtiden.

Då kan man ju se till att få hästen kollad av naprapat, equiterapeut, hästkiropraktor, hästhomeopat, hästtandläkare, spåtant, hästpratare mm mm två gånger om året också. För säkerhets skull!

Sen har man absolut inte råd med någon veterinär.

Fast man kan ju välja ett av de alternativen. Det som man själv tror/tycker funkar bäst. För även du måste väl inse att ex massage kan vara bra för en häst/människa i förebyggande/kompletterande syfte?

Men man måste ju som alltd vara uppmärksam på vad för person man anlitar och vad denne har för slags utbildning.

Men man måste ju som alltd vara uppmärksam på vad för person man anlitar och vad denne har för slags utbildning.

Väldigt många är ju inte det utan sväljer glatt alla möjliga märkliga förklaringar som uttalas med tillräckligt stor övertygelse.

Jag TROR att jag vet vem du har vart hos och om det är den jag gissar så är han otroligt skicklig! Har själv osteopat till min häst två ggr per år, och har märkt STOR skillnad på hur hästen mår och rör sig.

Det är inget måste att gå till vad för slags mer eller mindre skum behandlare som helst, men själva tycker de förstås att man ska gå, och gärna ofta!

Jag tror att det möjligen kan handla om manipulation av muskler, vilket är svårt nog men någorlunda möjligt anatomiskt. Det kan hända att osteopaten själv tror att han kan flytta på ett korsben...

Cilla

det finns ju osteopater för människor också. känner en som har haft problem med ryggen över ett år. hon har försökt med olika behandlingar. sedan fick hon tag på en duktig osteopat som hon gick till och som "drog det rätt" och sedan dess har hon inte haft ont.

men visst det finns säkert mkt lurendrägeri men jag ska till hästen idag och se om jag ser ngn skillnad. ska iaf bli intressant att rida honom igen.

Jag TROR att jag vet vem du har vart hos och om det är den jag gissar så är han otroligt skicklig! Har själv osteopat till min häst två ggr per år, och har märkt STOR skillnad på hur hästen mår och rör sig.

jasså vad trevligt. har du märkt skillnad på att hann fått ett bättre steg då eller hur och vad har skillnaden varit?

Cilla

Jag vet ju att du kan din sak, men jag måste nyfiket fråga en sak.
Jag ogillar kiro och sådant då det skrämmer mig att man kan göra så mycket fel. Jag harj u själv en skolios ( har blivit bättre som vuxen) som sitter långt ner i ryggen och får någon gång om året så kraftigt ont att jag inte kan ta mig fram upprätt eller köra bil med koppling, Automat går bra om jag endast använder högerbent och hänger kroppen åt höger.

Med stretching , värme och avslappning av muskler runt om kring så brukar det ge med sig. Jag har samma filosofi ang hästarna, massage, värme och stretching.

En gång när jag var jättedåligt och princip sängliggande med svåra smärtor, så provade jag att gå till en vän som jag litar på och är kranieosteopat.
Hon behandlade mig endast i nacken, och smärtan försvann och jag var helt rak efter en behandling.

Hur är et möjligt, eller är det endast psykiskt?

En till fråga, är det muskler som drar kotor och sådant snett, eller hur blir vi sneda?

Skolios ger inte ryggsmärtor, du har förmodligen vanligt ont i ryggen som alla andra.

Är man sned nånstans beror det för det mesta på muskler som håller något på sniskan. Man kan inte ändra läget på bäcken eller ryggkotor med mindre våld än man får vid t ex en trafikolycka.

Vad som hände med din rygg kan jag förstås inte ens gissa, utan att ha varit där. Men det var ju bra att du kände dig bättre efteråt.

Hm, skolios ger väl i sig inte ryggsmärtor, men iom att man är ständigt sned, så blir ju problemen därefter. Belastnings problem om inte annat, eller andra muskler som blir utsatta.

Så i princip är det mesta icke behandlingsbart förutom operation?

Tror mej mycket väl mej annan vem dena ostipat är och han har kunder så han behöver inte ha fler då han har en väntetid på 2 månader för meniskor och många ryttare och kuskar rycker i honom trots domen i mot honom (sprutade ju hästar i lederna)

Kram

Då kan man ju se till att få hästen kollad av naprapat, equiterapeut, hästkiropraktor, hästhomeopat, hästtandläkare, spåtant, hästpratare mm mm två gånger om året också. För säkerhets skull!

Sen har man absolut inte råd med någon veterinär.

Nej, att gå både till Osteopat och ET/naprapat/kiropraktor är ganska onödigt, eftersom de inriktar sig på liknande saker och hittar ungefär samma typer av problem.
Att kombinera med hästtandläkare en gång per år är absolut inte en dum idé, det trodde jag de flesta gjorde redan? Eller åtminstone se till att kolla om tänderna behöver raspas? Kolla men hästhomeopat en gång per halvår är nog inte heller någon dum idé, men jag är inte lika insatt i hur de jobbar, om de bara löser fel som man som ägare får problem med/märker symptom, eller om homeopaten själv kan undersöka om det uppstått något på sistone.
Smaken är som baken, men själv kollar jag hellre upp regelbundet för att få bort småfel snabbt en får hålla på och behandla med täta intervall i något år för att få bort det som uppstått.... :angel: och förr eller senare hamna hos veterinären.

Som hästägare är det alltid bättre att vara förutseende och göra saker "för säkerhets skull" än att vänta ut att hästen ska få problem. Man drar ju inte på en illa passande sadel och väntar tills hästen får ryggproblem innan man skaffar en ny om man vet vilka psoblem de kan få.

Ursprungligen postat av nullo-modo
Tror mej mycket väl mej annan vem dena ostipat är

Kan du ta det där på svenska?

Antar det ska vara: Jag tror mig mycket väl ana vem denna osteopat är?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 074
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 779
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka