Hästolyckor och försäkringsfrågor??

F

Feykir@telia.com

Tänkte höra om någon har varit i samma situation som jag, eller vet vad man kan göra.

I början av november var jag med om en olycka med min häst. Galopperade på skogstig, hästen snubblade och jag flög över huvudet, fick hästen över mig. Det resulterade i ostabila bäckenfrakturer, fyra st, båda sittbene av. Sjukhus vistelse, två operationer. Och en hemskt läskig ställning fastskruvad i höftbenen med fyra skruvar. Så gick jag i två månader. är fortfarande inte helt bra, känner av det när jag rider barbacka, ibland annars också. Och jag får ju inte halka ute och sätta mig på ändan.... Då kan det vara fördigt igen.

Men saken var ju den att försäkringsbolaget inte bedömde det här som en allvarlig skada, jag fick ut ett fyrsiffrigt belopp för sveda och värk, thats it, mer får jag inte. Om någon vet något mer om sådant här? Om någon skulle vilja hjälpa mig??

Kan inte sånt här,men har hört mig för på lite andra håll, en kompis har bl.a fått 60000 för en brännskada på benet orsakad av hans moped....

HJÄLP MIG!! :confused:

Maila gärna om ni vet något men inte vill ta det här...

Feykir@telia.com

Sv: Hästolyckor och försäkringsfrågor??

Kompisen hade kanske en annan typ av försäkring.
Det skiljer ganska mycket på olika försäkringar.
Svårt att säga något utan information om vad för typ av försäkring du har och vad vilkoren säger.

Nu vet jag inte men jag tolkar det som du i framtiden kommer att bli helt bra, även om det kan ta tid.
Det man får pengar för i från försökringbolagen är invaliditet och "estetiska" skador. Sveda och värk ger aldrig några större pengar.

När det gäller invaliditet så kan de ge pengar eftersom det faller ut från flera försäkringar.

Jag blev av mer ett finger och fått steloperera annat och fick nog "bara" någon tusen lapp för sveda och värk, dock mer för invaliditeten.

/pewa

ja ja vet inte hur det blir... helt 100% kommer jag aldrig att bli. det som är kvar som syns är två stora ärr efter mina snitt och skruvar i höftbenen. Dom är inte vackra och dessutom har skinnet vuxit ihop med hålen i skelettet. Så när jag böjer mig åt sidan så flyttar inte huden sig utan den sitter ju som sagt fast och det blir som en "fin" "valk" där då :cry:

Tycker du ska kolla med försäkringsbolaget (antar att det är olycksfallsfökringen det handlar om)
När jag varit med om en bilolycka så tror jag att jag gjorde en slutlig läkarkontroll 1 år efter olyckan, för att se hur stora men det var för att sen få ett bud på ersättning.
Fram tills dess fick jag allt betalt (läkarbesök, medicin osv)

ja vi får se hur det blir men jag tror ja inte kommer få nå mer från försäkringsbolaget.. kanske man skulle prova me de där estetiska...

Men om du kommer få men av det så ska du ha ersättning!!!
Kontakta en advokat annars, dom brukar kunna ge en råd.

ja de men som jag kommer att få dras med är ju dom fula ärren och att skinnet är fastvuxet i höftbenen. Känns inte så jättebra måste jag säga.

ja nån som har något bra tips hur man skulle kunan formulaera ihop en text att maila till försäkringsbolaget...är inte så bra på sånt.. ;)

Feykir@telia.com skrev:
ja nån som har något bra tips hur man skulle kunan formulaera ihop en text att maila till försäkringsbolaget...är inte så bra på sånt.. ;)
Du har PM!

Vad är det för olycksfallsförsäkring du har? Genom ditt fackförbund eller en individuell?

I många olycksfallsförsäkringar gäller att du får ersättning för vanprydande ärr två år efter skadetillfället. Samma gäller för rätt till ersättning för medicinsk invaliditet. Det kan du också få tidigast 2 år efter skadetillfället.

Försäkringarna kan se olika ut, det bästa är om du ringer ditt bolag och hör efter hur just DIN försäkring gäller. Annars har du väl ett försäkringsbrev och villkor där det framkommer?

Invaliditetsersättning får man ut om man på ngt sätt blivit handikappad, men den ersättningen brukar dröja ett tag innan man får ut. Krävs att man blir kollad av en läkare som försäkringsbolaget hänvisat till och sedan görs en bedömning med försäkringsbolagets läkare och sedan kan man eventuellt få ut pengar.

Har inte drabbats av lika allvarlig olycka som du, men fick min hand skadad (knogen och mellanhandsben krossat) Jag blev opererad och ihopstiftad. Jag har bara fått ut en liten summa, har dock tänkt kräva mer pengar eftersom jag har ett enligt mig missprydande ärr över halva handen + att jag inte har full rörlighet i fingret som skadades.

Nu måste jag fråga dig angående din formulering, "kräva mer pengar". Det är ju försäkringbsolaget och läkaren som sätter invaliditetsgrad och summa pengar du kan få ut. Du kan ju hävda att du har mer invaliditet än vad du fått pengar för men inte kräva att få mer pengar.

roslagen skrev:
Krävs att man blir kollad av en läkare som försäkringsbolaget hänvisat till och sedan görs en bedömning med försäkringsbolagets läkare och sedan kan man eventuellt få ut pengar.
Det där stämmer inte riktigt.
Man väljer själv vilken läkare man går till, denne gör en bedömning som lämnas till förs.bolaget. Bolagets läkare gör sedan en egen bedömning (utan att träffa patienten) och det är den som avgör ev ersättning.
Vid en invaliditetsgrad över 10% måste ärendet prövas av en oberoende nämnd vars beslut dock bara är rådgivande. Bolaget måste alltså inte följa nämndens beslut.

Vad skrev jag då annat än att bolaget hänvisar till en läkare. Detta kanske skiljer sig från bolag till bolag, jag har bara erfarenhet från ett bolag och DE hänvisade mig till en av dem godkänd läkare. Sedan skickar han in pappren till försäkringsbolaget där bolagets egna läkare gör sin bedömning.

Det stämmer att vissa bolag försöker att styra valet av läkare, men man har alltid rätt att välja själv. Det är också att rekommendera att man inte tar den bolaget pekat ut, eftersom dom givetvis väljer den som bäst passar deras egna intressen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka