Sv: hästmassage
Tack för ditt svar.
Jag hade en massör ute i förrgår, men jag upplevde inte att det hände så mycket, så att säga...
Har haft en ET ute vid ett tidigare tillfälle för att kolla igenom en häst och då stod hästen nästan och sov, totalt avslappnad.
Igår masserade jag en av hästarna (som fick massage av hästmassören) själv och märkte betydligt större skillnad än då massören gjorde sitt. Gäspningar, sänkt huvud, blinkande sömniga ögonlock och tydligt visad uppskattning genom att hästen försökte massera tillbaka lite försiktigt med mulen. Då denna häst har spända muskler i hals/bogparti och rumpa, märkte jag också en helt annan mjukhet i de muskelgrupperna efter min massage.
Jag själv lider av spänningsvärk i rygg och axlar. Om jag då får "rätt" massage, räcker det med ½ timmes massage. Om det inte görs rätt, kan däremot muskelknutor uppstå och massagen har ingen verkan, jag har lika ont efter som före massagen i princip.
Därför blev jag så fundersam då jag inte tyckte att massören gjorde så mycket. Jag märkte inte så stora effekter. Kan jag dra slutsatsen av att denna massör jag haft ute inte är så kunnig? Om jag får bättre effekt när jag masserar själv, så är det ju ganska liten nytta med att ta ut en hästmassör.