hästmassage

P

Provincia

Hej!
Jag är nyfiken på hur många som använder sig av hästmassörer och hur ofta? Vore jättebussigt om ni kunde dela med er erfarenheter utav detta, bra, dåligt?

Hoppas på svar! :banana:

Sv: hästmassage

Jag har regelbundet haft massör på min medryttarhäst
under dom 2 sita åren.
Det har blivit ca. var 4-6 vecka oavsett om det har
behövts eller inte.

Jag har bara positiva erfarenheter av detta.

Hej!

Jag är utbildad massör, med en metod som går på djupet och får med all muskulatur. Och jag masserar mina hästar regelbundet. Får även regelbunden massage av en massör som gått kursen för människa och kan då känna hur det känns att få denna sorts massage och har också upplevt vilken skillnad det gör! Ser detta på mina hästar också. Sedan stretchar jag i komb med massagen och det ger helt klart positiva resultat!

Lånar din tråd lite och slänger in en till fråga...

Vad är din uppfattning om hästar med KS/överridande tornutskott? Existerar sjukdomen eller är det spänningar?

Har läst "en friskare häst med hjälp av punktmassage, stretching och psykiskt välbefinnande" el. liknande av Chris Olson, och han skriver att enligt honom så existerar inte detta och alla hästar som han behandlat med punktmassage har blivit friska.

Hej

Jag är hästmassör och alltså ska inte jag utnyttja din tråd för att övertyga dig om hur bra det är med hästmassage men jag kan berätta en sann historia om massage rent allmänt, något jag själv har varit med om.

I många år hade jag väldiga problem med ont mellan skulderbladen. Ibland mer, ibland mindre men alltid ont, varje dag. Jag var van vid värken och tänkte inte så mycket på det. Det var helt normalt för mig att ha ont. Omedvetet brukade jag rulla på axlarna, försöka komma åt att trycka eller gnugga på de ömma ställena när det värkte extra mycket. Detta gjorde jag en dag när jag satt på en föreläsning under min utbildning till hästmassör.

På rasten kom en av mina kurskompisar som var människomassör och sa "hör du du - luta dig fram". Och så gav hon sig på mina onda muskelfästen. 10 minuter senare var min värk helt borta. Smärta som jag hade levt med i flera år och som jag betraktade som en del av mig var alltså HELT BORTA efter en enda kort behandling. Från kronisk värk till helt smärtfri, kan lova dig att jag upplevde det som ett underverk.

mvh
Lejonelle

Mina får massage så ofta det går (siktar på 1 ggr/månad) och jag har bara positivt att säga om det. En massör känner ju om det finns spänningar, som jag kan tycka ibland är "varningar" för att ngt är fel. Då har man ju större chans att åtgärda innan det gått för långt.

Min massör kommer en gång i månaden. Tycker det är jättebra till min 20-åring för hon mår verkligen bra av det, jag får reda på ev spänningar/stelheter (eller får jag det bekräftat om jag ev misstänkt ngt).
Kostar 400 kr/gång men jag tkr helt klart det är värt pengarna.

Jag har inte läst boken du refererar till men jag anser det vara ett faktum att överridande tornutskott existerar som fysiskt fenomen eftersom det kan ses med röntgen. Sedan är det inte alltid så att KS i sig ger problem eller att tornutskotten är de enda problemen. Hästen kan jobba i en felaktig form för att undvika smärta och detta kan leda till andra problem. Hästen kan vara symptomfri om den arbetas rätt och få stora problem vid byte av ryttare.

Generellt brukar jag vara väldigt skeptisk till frälsningsläror, det gäller även massage trots att jag jobbar med det. Rätt lösning för rätt problem i rätt tid.

mvh
Lejonelle

Tack för alla svar! Har bokat in en som kommer ut snart och det ska bli spännande. Jag har precis köpt en ny sadel och hon har väl inte direkt "gått in i den" än om ni förstår avd jag menar så det borde väl bara vara positivt med massage då? Finns det något negativt?Är det någon som varit med om att något hänt, eller det kanske är näst intill omöjligt att något går snett? Många frågor...

Det finns inget negativt eller farligt med massage. De flesta hästar tycker att det är jätteskönt. Din häst kan få lite träningsverk eller bli lite "mör" i kroppen någon dag, det är i så fall helt normalt och inget att bli orolig för. En del hästar, speciellt lite äldre hästar, kan bli jättepigga istället! Det är väldigt individuellt hur hästen reagerar. Det är klart att det alltid kan hända saker när man har med levande djur att göra, din häst kan t ex sparka eller trampa massören. Medlemmar i Nordiska hästmassörförbundet har ansvarsförsäkring.

Jag har bara varit med om att hästen inte velat ta emot massage en enda gång! Den hästen var väldigt stor och väldigt tunn i hullet, jag tror att den helt enkelt blev yr!! Annars har det alltid slutat bra med alla hästar jag har masserat.

Några grejer att tänka på: Snälla se till att hästen är inne och torr i pälsen innan massören kommer, blöta hästar uppskattar inte massage. Om din häst har någon sjukdom eller skada kanske den inte ska ha massage just nu, då bör du kontakta massören innan och fråga. Aldrig massage till dräktiga ston, inte heller vid feber/infektion eller smittsam hudsjukdom t ex ringorm. Berätta alltid för massören om ni har någon smitta i stallet.

Det finns en del frågor och svar om hästmassage på min hemsida http://www.helahasten.nu och om du inte hittar vad du söker kan du PM:a om du vill.

mvh
Lejonelle

Jag tog hem en massör/sadelutprovare till mina hästar för att prova ut sadlar. Jag ville även att hon skulle massera min gammelgubbe på 21 år. Hon gick igenom han och kollade hur mycket han hunde röra sig (stretchade), klämde och hade sig och sa sedan: "Jag masserar ej en häst som är så här frisk och som inte har någon spänning någonstans." Han kunde sträcka bakbenen fram till frambenen och vice versa, han tar godis mellan bakben och framben, vid bogbladens framkant mm och lika smidig åt båda hållen. Massören tyckte att han sköter massagen/stretchingen så bra själv och att för att vara en fd travare så var det mer än OK eftersom att dom oftast brukar vara lite stela (minst åt ett håll).
Så jag tycker att massören var ok, som sa det rent ut. (hon kunde ha sagt att han behöver massage 2 ggr/mån också, bara för att själv tjäna pengar) så det är inte alltid nödvändigt med massage tydligen.

Vilket fint "betyg" på en äldre häst!! Kommer hit en massör på tisdag, ska bli jättekul o se vad hon säger då min "nyinköpta" häst inte fått massage förut.

Tar ut massör ca 1 ggr/månad till min häst/-ar. Uppskattat av både hästarna och mig, jag njuter av att se dom njuta :D Och sen är det ett jättebra sätt att få hästen ordentligt genomgången med jämna mellanrum- massören lär ju känna hästen och märker snabbt om något har förändrats- antingen positivt eller negativt.

Ullis

Nyfiken hur det gick för dig med massören?!
Skriv och berätta.

Hej

Jag undrar hur man vet om massören man anlitat gör ett bra jobb? Hur märker jag på hästen om det ger önskvärd effekt? Kan massören massera för lite, så att inverkan inte blir så stor som den borde bli? Hur lång tid tar en helhästsmassage i genomsnitt?

Som människa kan man ju tala om när det känns bra, men hur ska jag kunna bedöma en hästmassör?

Man ska också komma ihåg att massage är inte "bara" till för att lösgöra spänningar.
Massage gör muskler mer spänstiga, blod/lymfystemet kommer igång, man transportera alltså bort mycket slaggprodukter. Hormonbalansen påverkas, massagen lugnar oftast ner stressade hästar och gör dem gladare i allmänhet.

Jag håller på att utbilda mig till massör och jag masserar alltid igenom mina hästar jag tränar på just för att få igång cirkulation och förebygga skador, vare sig de har spänningar eller inte!=)

Kissing Spine skrev:
Lånar din tråd lite och slänger in en till fråga...

Vad är din uppfattning om hästar med KS/överridande tornutskott? Existerar sjukdomen eller är det spänningar?

Har läst "en friskare häst med hjälp av punktmassage, stretching och psykiskt välbefinnande" el. liknande av Chris Olson, och han skriver att enligt honom så existerar inte detta och alla hästar som han behandlat med punktmassage har blivit friska.

Förstår nog inte frågan, man kan ju se på röntgen om det sitter tätt eller tom ihop.

Min pålle har fått massage regelbundet i ca 1 år men nu under betet har vi haft uppehåll.Jag märkte stor skillnad på honom redan efter första gången.
Om ca 2 veckor ska vi börja igen. Det ska bli spännande och höra omdömmet.

/Elisabeth

Du märker det helt enkelt.
Min häst svarar genom att gäspa konstant i början när massören hittar ett spänt område som hon löser upp, då får pållen en ordentlig gäspattack. Efter det så somnar han och står i princip och vinglar, och stönar osv.
Efter behandlingen är han väldigt avslappnad, och dagen efter brukar han vara pigg och full med bus.

En massör kan aldrig massera för lite och det är oxå viktigt att de masserar tillräckligt mkt/lite.
Tex hittar massören ett väldigt spänt område och det är första gången hästen får massage kan hästen få dubbelt så mer problem och bli mkt sämre om massören går hårt på det området och förväntar sig att få bort spänningen samma dag.

Vissa spänningar tar ett par behandlingar och ev att andra problem korrigeras innan de kan bli bättre och lösas upp.

En normal helmassage brukar ta runt en timme, första behandlingen brukar vara kortare för då kollar massören bara igenom hästen studerar kroppshållningen och "vänjer in" hästen med massage.

Tack för ditt svar.

Jag hade en massör ute i förrgår, men jag upplevde inte att det hände så mycket, så att säga...
Har haft en ET ute vid ett tidigare tillfälle för att kolla igenom en häst och då stod hästen nästan och sov, totalt avslappnad.

Igår masserade jag en av hästarna (som fick massage av hästmassören) själv och märkte betydligt större skillnad än då massören gjorde sitt. Gäspningar, sänkt huvud, blinkande sömniga ögonlock och tydligt visad uppskattning genom att hästen försökte massera tillbaka lite försiktigt med mulen. Då denna häst har spända muskler i hals/bogparti och rumpa, märkte jag också en helt annan mjukhet i de muskelgrupperna efter min massage.

Jag själv lider av spänningsvärk i rygg och axlar. Om jag då får "rätt" massage, räcker det med ½ timmes massage. Om det inte görs rätt, kan däremot muskelknutor uppstå och massagen har ingen verkan, jag har lika ont efter som före massagen i princip.
Därför blev jag så fundersam då jag inte tyckte att massören gjorde så mycket. Jag märkte inte så stora effekter. Kan jag dra slutsatsen av att denna massör jag haft ute inte är så kunnig? Om jag får bättre effekt när jag masserar själv, så är det ju ganska liten nytta med att ta ut en hästmassör. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
890
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama