Hästlastbilen började brinna

M

miamiamia

På väg till träning började hästlastbilen att brinna på motorvägen. Under lastbilen finns extra pack utrymme där vi lastar foder mm. Nu skulle vi vara borta på träning och tävl i 10dgr så där fanns nu 11 balar hö. Av någon anledning så har höt börjat att brinna. Vi såg rök på ena sidan av bilen och stannade. Började med att leta efter var det rök ifrån och när en lucka in till höt öppnades så brann det för fullt där. Hästen lastades ut mitt i trafiken på motorvägen. Vi började snabbt att ösa ut det brinnade höt utanför lastbilen då vi hade ca 200l disel i tanken. Som tur är så är lastbilen utrustad med TRE brandsläckare, en släckare räkte inte långt. När brandkåren kom så hade vi nästan släckt elden. Dom dränkte hela bilen och kollade med värme kamra att det inte brann i golv el väggar. Det otroliga med detta var att ingen skadades. Den ända skadan på lastbilen är att det är lite svett inne i packutrymmet och ett bakljus som fått lite för mycket vatten i sig. Min helt otroliga häst stog snällt i vägkanten trots fullt pådrad av polis och brandkår. Vi kunde efter en timme lasta in hästen och fortsätta färden till träningen.
Tänk på att ha med er brandsläkare det räddade vår lastbil, det hade blivit mycket allvarligare om diseln hade tagit eld.
/M

Sv: Hästlastbilen började brinna

Vilken tur ni hade ändå! OM jag skaffar transport eller annat är det lika bra att köpa en brandsläckare fall i fall!

Sagolik tur att allt gick bra, vad skönt! Fick dock en tankeställare, visserligen kör jag endast hästtransport men en brandsläckare i bilen är kanske inte så dumt!

Vad läskigt!!
Tur att allt gick bra :crazy: :eek:
Vilken lugn häst du måste ha

Vilken tur att det gick så pass bra. Brandsläckare är inte dumt att ha med sig. Skönt att ni klarade er och hästen fint!

Hu vad läskigt! Det läskiga med hö som ligger tätt.. Det kan självantända! Finns många lador och stall som brunnit ner p ga det. Vilken tur att det gick bra!!!

Tur att ni upptäckte det i tid!!! Tänk om hästarna hade fått panik!! :eek:

jasså? vad är det för ämne i höet som gör att det självantänder?

i spånhögar vet jag att det kan självantända men då är det oftast rester av impregnering och oljor som blir aktiva av syrebrist och blir heta och tänder spånet.. har aldrig känt av värme långt inne i en hög med höbalar.. :confused:

Läste om det här i tidningen, vi åkte förbi nån timma innan det hände. Vilken tur det gick bra för er!!

I tidningen stod det att värmen från avgasröret tände på höet.

Värme som utvecklas i icke torra balar. Sannolikt inte i det här fallet men mer än en hölada har genom åren brunnit av den anledningen. Däremot känns det farligt att transportera hö nära avgasrör och katalysatorer - de blir varma.

Det är för att det bildas toffeldjur och annat i det fuktiga höet.
Och när dom förökar sig utvecklas värme.
Sånt fick iallafall jag lära mig på biologin i högstadiet. ;)

Det var troligen värmen ifrån ljuddämpare/avgasröret som gjorde att det började brinna. Utrymmet är klätt i rostfri plåt, vilket var en jädra tur annars så hade det nog spritt sig till övriga lastbilen. Hästen var helt opåverkad då det inte kommit in varken rök el lukt till honom. Han undrade nog bara varför han skulle kliva av mitt på mototvägen. Nu blir det inget mer hö packat där förren det blivit en värme sköld ditmonterad.
/M

jaha, vi måste passerat er precis innan eran lastbil tog eld. eller, var det den femtonde juli du åkte? i närheten av mjölby?

Skönt att det gick bra!
Vi åkte förbi när brandkåren just kommit och jag blev väldigt lättad när jag såg hästen stå på egna ben i diket.

Det var nog tur att det var disel i tanken och inte bensin.....

Liknande trådar

Äldre Jag drog igång en tvättmaskin, tog en sväng med hunden och hade just kommit hem och satt mig vid datorn (var annars) när det small till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 209
Senast: Gabbi
·
M
Körning På väg till landslagsträning började hästlastbilen att brinna på motorvägen. Under lastbilen finns extra pack utrymme där vi lastar...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV