Hästkött hittat i hamburgare

Sv: Hästkött hittat i hamburgare

Märkligt att rubriken gällde hästkött när det var dubbelt så stor förekomst av griskött?
Vill mena att griskött är ett vanligt och billigt alternativ och stoppas i många köttprodukter för att hålla nere priset. Tycker hästkött håller mycket högre kvalité och smak.

Vi äter för lite hästkött i vårt land vilket vi kanske ska ompröva när det finns så många hästar och minska behovet med långa transportsträckor till länder som äter hästkött.

Rolle
IpL

Håller helt med dig Rolle! Jag köper svenskt hästkött när jag hittar. Vilket inte är ofta...
Känns mycket bättre än att äta industriproducerat kött! Jag har svårt att förstå det där med att man inte kan äta häst bara för att man tycker om hästar, av just den anledningen så borde man verkligen äta häst!

Det är spännande. Jag har haft både kanin- och fåruppfödning för eget bruk på gården i ett antal år och har inga problem att äta något av det trots att jag gullade med dem under uppväxten. Däremot skulle jag aldrig få för mig att använda häst mer än som just köttet på mackan... Jag kan inte se MIN häst på mackan. Men jag kan se kaninerna och fåren i grytan osv.

Är inte häst mer likt hund i Sverige, mycket mer av ett sällskapsdjur?

men... det SKA ju vara hästkött i hamburgare? Jag äter gärna hästkött när jag har råd (vilket inte är speciellt ofta) men skulle verkligen inte kunna äta upp mina egna hästar.

Jag har dock inga problem att slakta och äta upp tupparna som kläcks här hos oss, det är ju bland annat därför jag har höns.

Faktum är att det slaktas för lite häst i sverige, vi äter mycket mer hästkött än det slaktas här.

Det är betydligt bättre betalt för slakthästar utomlands därför skickas hästarna utomlands för att slaktas sedan importeras det MÄNGDER med hästkött till sverige. Helt galet!
Vill man äta svenskt hästkött ska man köpa gustafskorv, då de köper upp i stort sett allt svenskt hästkött!

Jag håller med Rolle. Alldeles för många hästar tvingas att stå på långa slakttransporter till exempelvis Italien. Om alla länder skulle äta inrikes hästkött (eller vad man nu kallar det) så skulle detta kunna minskas.

Men om jag har uppfattat det rätt så är detta extra kontroversiellt på Irland eftersom hästar där har ungefär samma status som kor har i Indien.

Det ska vara häst i hamburgerkött men inte i hamburgare.
Är det inte gustavskorv som just inte har svenskt kött då det enbart görs av ardenner och de slaktas inte tillräckligt i sverige. Har för mig att det är polska hästar i gustavskorven. Nån som kan rätta mig?

Märkligt att rubriken gällde hästkött när det var dubbelt så stor förekomst av griskött?
Vill mena att griskött är ett vanligt och billigt alternativ och stoppas i många köttprodukter för att hålla nere priset. Tycker hästkött håller mycket högre kvalité och smak.

Vi äter för lite hästkött i vårt land vilket vi kanske ska ompröva när det finns så många hästar och minska behovet med långa transportsträckor till länder som äter hästkött.

Rolle
IpL

+ 10 på den :bow:

Fast att säga "ät hästkött, det är bättre att hästar slaktas i Sverige än utomlands" är nog för många anti-hästköttsätare ett ungefär lika bra argument som "ät lokalt kött, det är bättre att äta närproducerat" är till en vegan. Är man så starkt emot en företeelse är alla alternativ som innefattar "ät det" pest eller kolera.

Senast ändrad:

Visst är det så men det är nog många som ätit en hel del häst och även andra typer av kött när de beställt nötkött på mindre seriösa restauranger. Om man fick de som inte är emot att äta hästkött att välja det aktivt skulle det troligen bli mindre problem med den typen av lurendrejeri.
Jag har ätit något som mycket väl kan ha varit häst på ett sådant ställe. Det var definitivt inte ko iallafall.

Det importeras ca. 350-400ton hästkött varja år! så problemet är inte att vi äter för lite hästkött!
http://www.sahf.net/images/Artiklar/artikel projekt hstliv.pdf

Att det går slakttransporter till bl.a. italien beror inte på att vi själva inte gör av med köttet utan att vi inte vill betala för det!

Angående gustafskorven så ska de innehålla svenskt kött numer men förr importerade de, dels för att det periodvis slaktades för lite i sverige. Dock är det bara saker jag "hört". Men detta var det första jag fick upp när jag googlade, finns säkert mer! http://www.lansstyrelsen.se/dalarna...k-och-landsbygd/Landsbygdsnytt/Lbn-10-nr3.pdf
Att det bara skulle vara ardenner i korven har jag aldrig hört? Låter inte som en bra lösning att importera då, tror nämligen inte att de skiljer på häst och ardenner i polen?

Tycker hästkött håller mycket högre kvalité och smak.
Rolle
IpL

¨Det kan ju bero på att det innehåller mera butta och metacam. Vad sedan gäller ditt resonemang om griskött så resonerar du som ett svin.

Du som verkar ha klart för dig,, hur mkt kravmärkt hästkött kan vi köpa i sverige i förhållande till kravgris???

För visst är det väl så att du bara köper och äter kravmärkt närproducerat kött som den naturmänniska och djurvän du är.

Det importeras ca. 350-400ton hästkött varja år! så problemet är inte att vi äter för lite hästkött!

Importen beror på att vi i sverige har så få friska hästar.. Det finns mängder med trådar om halt lyttaa hästar och och hur man medicinerar dom till döds.

Utomlands i många länder däreblam polen som du nämnde så är hästen ett köttdjur främst precis som majoriteten av hästarna i Irland är.

Man har en sund djurhållning,, Blir den sjuk eller inte håller för det endamål man fött upp det till så går den till slakt och blir till föda.

Importen beror på att vi i sverige har så få friska hästar.. Det finns mängder med trådar om halt lyttaa hästar och och hur man medicinerar dom till döds.

Utomlands i många länder däreblam polen som du nämnde så är hästen ett köttdjur främst precis som majoriteten av hästarna i Irland är.

Man har en sund djurhållning,, Blir den sjuk eller inte håller för det endamål man fött upp det till så går den till slakt och blir till föda.

Hahaha har du äns varit i polen? Där fifflas det bra med hästpassen, behandlas utan att fyllas i passen etc!
Har varit hos ett antal ridskolor, hästhandlare och privatpersoner i polen...

Är det inte så här i Sverige också då? Min förra blev behandlad både med det ena och det andra, veterinären frågade inte ens om passet. Samma den enda gång min nuvarande fått butta.Och i stundens hetta var det knappast det jag stod och tänkte på heller.

För att återgå till ämnet så tycker inte heller jag att det är fel att äta häst om man nu nödvändigtvis ska äta kött öht. Däremot är det jävligt fel att lägga en sorts kött i en produkt som man marknadsför som något annat!

kl

Någon som vet VARFÖR vi inte hittar hästfiléer, hästkotletter och annat hästkött i våra charkdiskar? Är köttet för dyrt för oss vanliga dödliga? Vill folk inte ha det? Slaktas det för få hästar som duger till livsmedel?

Ingen aning. Försökte själv få tag på det för inte så längesedan, men charkpersonalen såg ut som två frågetecken och förstod knappt vad jag menadenoch sa att de kanske möjligen kunde få tag på hamburgerkött i smörgåspåläggsform, men rent hästkött verkade visst vara omöjligt.

På mitt lokala ica så finns zebra, kamel, orm, vildand, kanin, hare, renkött mm... med zebra å sånt va riktigt dyrt så en vanlig häst borde ju finnas?

Fusket me passen - det är lätt att skaffa pass, det är inte lika noga som här.
Försäkringar å sånt tror jag inte är lika vanligt heller, vi pratade inget om det när jag va där... men om hästen va halt etc va inte lika "farligt" som här. Mycket av deras djurhållning är "djurplågeri" här. Tex går långt ifrån alla i hage....

*KL*

Var på en intressant föreläsning om projektet "Hästliv" som Karolina Thorell höll i. Hon väcker många frågor och ger en bra bild hur det är i Sverige gällande slakt av hästar och vad det innebär. Något alla hästägare bör ta del av.

Finns att läsa här:
Hästsverige

Rolle
IpL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra män åtalas nu i härvan kring den stora hästköttskandalen där bland annat hästkött hittades i Findus lasagne. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter skandalen med okontrollerat hästkött, har Gustafskorv nu hittat nytt samarbete med Närke Slakteri. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
365
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Veterinärbrist hotar under semestern i sommar. Nyutexaminerade veterinärer väljer smådjur framför produktionsdjuren. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
708
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka