Hästköpartankar....

A

Aghak

Nu har jag äntligen bestämt mig! Efter många år på ridskola och som medryttare ska jag äntligen köpa min första häst, och på grund av min nyvunna passion för islandshästar har jag bestämt mig för islandshäst. Kommer förmodligen slå till någon gång under 2012, antagligen under hösten.

Nu kommer den stora frågan:
Var hittar jag rätt häst?

Först tänkte jag att jag skulle ha en äldre, välutbildad häst, men hon som äger mina medryttarhästar tycker absolut att jag ska ha en yngre häst, 5-6 år kanske, som jag efter hand kan komma ut och tävla med så smått. Och den tanken lockar mig.

Så vad jag vill ha är helst ett sto, men valack går också bra, mellan 5-8 år gammal, med fyra väl separerade gångarter och som bär sig bra i form. Någon jag kan träna ca 2 ggr i månaden med för instruktör, åka på lite kurser och kanske tävla lite lättare klasser. Men också lulla runt lite i skogen med och helt enkelt bara ha förbaskat kul med!! Hästen får heller inte vara alltför dyr, har i nuläget satt en budget på ca 50 000 (helst lägre), men det kan hända att den blir både högre och lägre innan vi väl är där.

Har jag för höga krav? Går det att hitta den här hästen till ett bra pris?

Islandsimport går bort, i alla fall som jag känner idag. Vill inte köpa en häst jag inte haft möjlighet att provrida innan. Dessutom är väl eksemrisken högre på islandsimporter??

Så ni som har lite erfarenhet av sådant här, har ni några råd att ge? Vad tror ni, kommer jag att hitta min drömhäst?? Lite tankar och funderingar tack!!

God Jul allihopa (och förlåt för att det här blev så långt)
Puss :banana:

Sv: Hästköpartankar....

Tror absolut att du kan hitta en trevlig ridhäst för det priset.

Vart du hittar rätt häst är svårt att svara på, kolla annonser här på buke, finns mycket hästar här & även företagare lägger ut här :)

Islandsimporter löper mycket risk för eksem, så vill du absolut inte ha en häst med eksem är det smart att köpa en svenskfödd häst.

Båda mina medryttarhästar har eksem, och det är ju ett j*vla jobb, med preparat som ska borstas in, sår som ska skötas om, täcken som ska på och av osv... Dessutom kostar det väl åtminstone en tusenlapp mer än en exemfrihäst under sommarmånaderna, enligt hon som äger medryttarhästarna i alla fall. Så min tanke är att även om exemhästen är billigare i inköp kanske det går på ett ut sen? Och så sparar man ju massa jobb..

Åh vad roligt!!!

Klart du kan hitta en sån häst! Det var ungefär samma kriterier som jag hade nu när jag letade häst i somras. Jag fick i och för sig betala 60 för min, men det går definitivit att hitta billigare.

Min häst är 5 år och svenskfödd, frisk, 5-gångare med fin trav och redan nu efter bara lite igångsättning, klockren tölt (nåja inte hela tiden, men det är inte svårt att få fram den ren heller) och troligtvis även lätt för passen. Jag kan inget om pass, men hon har valt den själv några gånger och förra ägaren visade upp den på provridningen så den finns inte långt bort.
Hon kan grunderna i dressyren, hade precis påbörjat sidvärtsrörelser när jag köpte henne och vi har tränat vidare på det, funkar fint i skritten. Har även påbörjat skolorna i tölten. Någon vidare form har vi inte kommit till ännu dock, men det har blivit mycket bättre på bara några månader.

Vart du hittar en är svårt att säga, jag åkte halvvägs genom sverige och provred hästar och hittade sen min ögonsten mindre än en timma hemifrån. Håll ögonen öppna, kolla på alla annonssidor och fråga runt bland folk du känner. Ring och fråga på olika ställen, ofta finns det hästar till salu som inte är utannonserade.
Bästa sättet att veta vad man letar efter är att prova sig fram. Innan hade jag tänkt mig en häst på kanske 10-15 år, men så fick jag chansen att prova en kille på 6 år (efter samma pappa som mitt sto) och då blev jag sugen på en yngre häst. Så då blev det ut på unghästjakt och jag hade först tänkt mig runt 40', men ju fler jag provade desto mer övertygad blev jag att jag sökte liiiite mer, och som var liiiite mer utbildad än stopp och sväng. Så då kollade jag på lite dyrare och hittade en som var perfekt.
Mycket möjligt att jag hade kunnat hitta en billigare, men jag fastnade för henne. :love:

Jag valde också bort exem och nyimporterade. Ville inte ha en exemhäst. Samma med gångarterna, jag ville absolut ha en som var töltsatt och som hade en bra grund att jobba vidare från.

Jag förstår inte vad du vill ha hjälp med då du redan verkar ha bestämt dig vad du ska ha så ut och leta efter drömhästen :)

Grattis och (snart) välkommen till den underbara världen med lurvtussar :love:

Haha vad kul att alla är så positiva, har nämligen gått runt och trott att jag har haft alldeles för höga krav, men så verkar det ju inte på er. Ni stärker mitt självförtroende så enormt. Nu är det bara att jobba ihop lite mer pengar så har jag förhoppningsvis råd efter sommaren.

Ett bra tips är att kolla runt på alla möjliga annonser, även de som inte är i din prisklass, titta både över och under (inom rimliga gränser, typ +/- 20') så får du ganska snabbt ett öga för vad de brukar ligga runt. Så är det lättare att ifrågasätta priset om någon häst man tittar på ligger över eller under "normen", många av de hästar jag tittade på kunde prutas 10-20' innan jag ens hade tittat på den, så det är många som chansar och lägger ut hästarna för överpris. Eller om någon häst ligger väldigt billigt så har man antingen väldigt tur eller så kan det finnas anledning att misstänka att något är fel.
Så att ha någorlunda koll på vilka priser hästarna ligger på och vad man får för si och så mycket pengar är rätt när man ger sig ut och letar. :idea:

Men vad får man för vilka pengar då? Hur mycket får jag för 30, 40, 50 eller 60 tusen? Hur lågt kan jag komma, och hur högt kan jag behöva gå för att hitta en sådan häst jag beskrev?

Men vad får man för vilka pengar då? Hur mycket får jag för 30, 40, 50 eller 60 tusen? Hur lågt kan jag komma, och hur högt kan jag behöva gå för att hitta en sådan häst jag beskrev?

Vad kul att du fastnat för islandshästar. Jag tycker du ska hålla dig till ursprungsplanen och leta efter en häst som är lite äldre (8-14 år kanske) och med gångarterna befästa, om du är relativ nybörjare.

Det finns inga riktiga "riktlinjer" vad gäller priser, det är precis det som är så jobbigt. I dagens läge kan du med lite tur och skicklighet hitta en superhäst för 30.000 eller en betydligt sämre för 60.000. Priset beror på så många olika saker: t ex hur angelägen säljaren är om att sälja hästen, om h*n har en realistisk bild av värdet på sin häst, stammen osv. Det händer inte sällan att hästens pris INTE är relaterat till dess kvalitet, och det gäller både upp- och neråt ;)
Du måste själv känna efter om du är beredd att ge det begärda priset för just den hästen, det är allt du kan gå efter. Men som några andra också påpekade; det är köparens marknad just nu och du befinner dig i ett bra förhandlingsläge om du vill köpa en häst. Dock består utbudet främst av unghästar och unga, nyligen inridna hästar, så en väl riden äldre häst kan vara svårare att hitta. Men långt ifrån omöjligt.
Lycka till! :bump:

Vi har sålt två hästar i höst. Uppväxta i flock, friska och eksemfria. Valack 7 år, 142 cm och viktbärande, inriden som 4-åring, mest turriden, inte tränad i ökad tölt eller flygande pass, medelgoda rörelser, trygg och positiv men inte så arbetsvillig. 38 000, med sadel, träns och täcke värda ca 4000. Valack 4 år, 140 cm, inriden som 4-åring, bra exteriör, gångarter och lynne, tävlingsämne. 50 000.

Det är ju det du får kolla, det växlar jättefort. Så det är inte alls säkert att det ser likadant ut till våren eller nästa höst.

Det beror ju helt på vad du är ute efter. En häst med 4 rena gångarter kan ju se så väldigt olika ut. Har den 4 flashiga gångarter som man kommer långt med på tävling eller har den 4 markbundna gångarter i ganska lågt tempo?

Jag tror absolut att du kan hitta en sån häst du beskriver för 40-50'.

När jag köpte min så tänkte jag såhär: Om jag köper en lite yngre häst som inte är lika "färdig" dvs behöver lite mer träning, har inte blivit tävlad osv. så får jag ner priset. Hade jag köpt henne om ett par år så hade jag troligtvis fått betala mer.
För de pengarna just då hade jag kunnat få en mer färdigutbildad, men kanske inte lika utvecklingsbara gångarter.
För mig var det viktigast att gångarterna fanns där så att jag lätt kunde plocka fram dem, och att hästen hade bra huvud och lagom vilja. Jag brydde mig inte om ifall formen eller gångarterna inte var perfekta, så länge jag kände att det gick att få fram med lite träning.

Som sagt, ut och provrid allt du kan komma över, även om det inte alls är vad du tänkt dig så testa bara för att få en känsla för vad du letar efter. Det är ju bara en själv som vet vad det är för häst man vill ha.
Kolla inte för mycket på ålder, det finns ju 5-åringar som blivit ridna i 2 år och kan mycket, och det finns 7 åringar som bara ridits lite grann rakt fram i skogen och inte kan mycket alls.

Tack för fina råd! Ja vad jag har sett så finns det hästar mellan 30-70 tusen jag skulle kunna tänka mig, och det intressanta är att alla verkar vara på ungefär samma utbildningsnivå och ha ungefär samma förutsättningar för tävling, men ändå skiljer de så oerhört i pris. Och företagen (stuterier, försäljningsstall osv) verkar i många fall ha en rimligare bild av hästens värde än privatpersoner (har hittat folk som försöker sälja outbildade fyraåringar för över 100 000, medan andra har hästar med, enligt beskrivningen, motsvarande förutsättningar, för 30...)...

Jo, det är lurigt det här med annonser. Man får ta deras beskrivningar med en nypa salt. Och det är väldigt olika hur man definierar och tolkar olika saker.

Tex när jag letade så ringde jag på flera som stod att de var grundridna och hade väl separerade gångarter. En del visade sig vara suttna på en månad eller två och kunde bara stopp och sväng. Men de visade alla gångarter bra i hagen.
Men grundriden för mig är lite mer än så. En häst som går att rida i alla gångarter och som kan grunderna i dressyr, ska kunna flytta för skänkel även om den inte behöver kunna perfekta skänkelvikningar eller så.

Många av de billigare hästarna man ringer på kan inte hälften av det som utges i annonsen. Många är fortfarande ganska gröna i ridningen. Red en som i och för sig kunde fram och stopp, men fram var ungefär tryck med skänkeln en gång=inget, tryck igen= wrooooom! För mig är det på gränsen till inriden.

En idé är ju att om du nu är medryttare, om du får ta lektioner på dem för någon islandshästtränare, eller kanske redan gör, så brukar de flesta tränar kunna hjälpa till med förmedling av försäljningshästar. Har flera kompisar som köpt sina hästar genom sin tränare (som i dessa fallen även varit min tränare) men även hört att de fått hjälp att leta häst från andra håll. Ens tränare har ju lite koll på vilken nivå man är och vad man har för framtidsplaner med sin ridning och så har de en annan känsla för hästens utvecklingsförmåga än vad man kanske själv har. Att åka runt och leta själv så kanske man blir nöjd där man är i sin ridning idag, men känner själv att det är lättare att man växer ur hästen snabbare. Så var det för mig iallafall. Vill du ha tips på bra folk (enligt mig) att vända sig till om du inte har kontakter själv så hör av dig.

....ja o jag menar ju inte att man ska ta första bästa häst tränaren hittar åt en utan man måste ju gå på sin egen magkänsla också och kanske titta på ettpar......om det inte tokklickar på engång *le*

....ja o jag menar ju inte att man ska ta första bästa häst tränaren hittar åt en utan man måste ju gå på sin egen magkänsla också och kanske titta på ettpar......om det inte tokklickar på engång *le*

Haha det är ju klart xD Nej men jagf tänkte faktiskt höra med henne, vet att hon är duktig på sånt..

Gratulerar till beslutet, hamnade själv i Islandshästvärden för drygt 10 år sedan efter att prövat många olika inriktningar och har aldrig ångrat mig.
Lite tips när du söker häst:

Ta med en Islandshästkunnig, både på att bedöma rörelse och exteriör men även vilka linjer som ger vilken typ av häst.

Det kan bli ett väldigt åkande då annonserna inte alltid beskriver hästen på rätt sätt ;)
Ett alternativ är att åka till större seriösa försäljningsställen där de kan avgöra vad som passar dig och du kan prova fler hästar på samma besök. Det betyder inte alltid att man köper hästen där men man lär sig vad man vill ha kanske.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

tack för råd! Jo jag har ju en del islandskunniga i stallet som jag litar på och tänkte samråda med. smart råd det där med att prova flera samtidigt också

Ett annat tips också när du väl kommer ut och tittar. Filma alla provridningar, och skriv ner direkt efter besöket vad du tyckte om hästen. Om du provrider flera så kan du ju filma när du snabbt bara går igenom vad du tyckte, och om du har med dig en kompis, vad h*n tyckte. Så fort man har provat några olika så är det jättesvårt att komma ihåg alla små detaljer, man blandar lätt ihop.

Jag gjorde så, men egentligen behövdes det inte, för när jag väl hittade rätt så var det så självklart. Kunde inte komma på något negativt alls, jag skulle bara ha henne, hon var perfekt! :D

Men om det nu står mellan några så är det kanon att kunna gå tillbaka och kolla. Ofta förtränger man ju negativa saker som man kanske egentligen bryr sig om när man gillar någon häst. Då är det bra att kunna gå tillbaka och minnas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
682
Senast: Sesca
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka