Hästkiropraktor...

Luxi

Trådstartare
...skall jag anlita snart, hur går de tillväga när de kommer? Hur gör de sin bedömning av hästen?

Sv: Hästkiropraktor...

Gör de nån sorts böjprov eller man får springa med hästen?

Nope..man får stå i stallgången och hålla i grimskaft och sedan känner bara h*n igenom hästen efter låsningar osv...och därefter rättar h*n till detta.

och så tittar vi på hästen i rörelse, antingen under ryttare, i lina, vagn eller när dn går på stallplan

Totti skrev:
och så tittar vi på hästen i rörelse, antingen under ryttare, i lina, vagn eller när dn går på stallplan

Korrigerar ni oxå. hur gör ni då? Vet ju hur man gör på människor, är det på nåt liknande sätt på häst eller? :confused:

Lucsy skrev:
Korrigerar ni oxå. hur gör ni då? Vet ju hur man gör på människor, är det på nåt liknande sätt på häst eller? :confused:

efter att ha sett hästen i rörelse så går jag igenom hela hästen, känner på muskler, kollar om rörligheten är lika på tex båda fram benen, går igenom ryggen så att inga kotor är roterade, lika dant i halsen, bäcken mm.

Beronde på vad som är fel så justeras det efter det, jag anv, mig av nålar och massage/articulering o laser som muskel avslappning innan jag går in och manipulerar om det behövs

Jag är dock inte kunnig på människo beh, men jag vet ju att man inte lägger hästen på britsen vid korrigering av rygg :D

Senast ändrad:

Nää.. lägga hästen på rygg blir ju lite komplicerat. :smirk:

Brukar det räcka med en behandling eller får man "gå på återbesök" med pållen?

antalet behandlingar beror oftast på hur länge hästen gått med problemet, jag vill alltid se hästen 2 ggr för att kolla att den första behandlingen har hållt/lyckats , och det är inte alls omöjligt att andra gamla problem dyker upp efter en beh

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 211
Senast: Oh_really
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 414
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 549
Senast: Lea88
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar