hästgymnasium?

Vita_N_6520

Trådstartare
Har fått för mej om att det är en hög som går på sånt här..?!
Så nu har jag lite frågor till er.. :bump:

0.Vilken årskurs går ni..?
1.Hur ofta får ni rida?
2.Hur ofta har ni lektioner (teori/praktiskt) i stallet?
3.Bor ni på internat? hur trivs ni med det?
4. Har ni bra scheman?
5.Vad inriktar sig erat gymnasie på (körning, hoppning etc..)
6.hur är era hästar? Välutbildade?
7. hur många timmar häst ha ni i veckan..?
8.Lite annan fakta/grejjer om det som ni kommer på..?! :p
(alltid kul o jämföra o se hur andra har det.)

Kan ju svara på mina egna frågor iaf..:
0. Jag går 2:an på Np med profil häst.

1. I ettan fick vi rida 1gång i veckan ungefär. Nu blir det 3-4 ggr i veckan varav en är hoppning och minst en dressyr. I trean har vi som praktik på skolan i några veckor där vi får rida flera hästar om dagen.

2.Teori har vi max en lektion i veckan (1½ timme)

3. Nej jag bor hemma och pendlar. Skulle nog inte orka med folket på internatet.. :crazy:

4. Jaodå det är dugligt. Iaf nu. Hösten i 2:an va skitjobbig, men nu är det bättre. Lite för långa hålor då och då bara bla 3-4½ timme på tisdagar.. *urk*

5. Vi har mest inriktat på dressyr, då vi har en dressyrtant till ridlärare. Men vi får som sagt hoppa 1gång i veckan oxå samt även köra halva terminen i 2:an plus lite till, och så kommer vi åka ut några gånger till western/islänningstall sen i 3:an

6. Jag kan inte påstå att ja är så förtjust i våra hästar. De flesta är väl utbildade till LA dressyr ungefär. Några av dem har gått upp till 140 hoppning för några år sen.
Å så har vi precis fått dit två körhästar som tävlat på internationell nivå... ( *skryt* ;) )
Men ja kan ju itne påstå att vi har några superhästar i ridningen...

7. Vi har just nu 8 timmar i stallet i veckan.

8.Hmm.. kommer inte på nått just nu..?!

Sv: hästgymnasium?

Jag har ioförsig gått ut gymnasiet men jag kan svara iallafall hur det var när jag gick där.

Har gått ut som sagt, men det var lika mycket av allt i alla årskurser.

1.Hur ofta får ni rida?
vi hade dressyrlektion två och två en gång i veckan, en sitsträning, en dressyrlektion med 5 elever i veckan och en hopplektion också med 5 elever. Sen hade jag dessutom dressyr som individuellt val så jag red en privatlektion i dressyr också varje vcka. Sammanlagt blev det 3 dressyr 1 hopp och en sitsträning/vecka.

stalltjänst hade vi två dagar i veckan + helgjourer och obligatorisk närvaro som funktionär vid alla tävlingar vi hade. Sen hade vi ridlärateori i 2 timmar/1ggr i veckan och all annan teori såsom anantomi, skoning, anläggningsskötsel, sjukdomar, avel etc hade vi en hel eftermiddag och 2 timmar en annan dag.

Nej, vi bodde i egna lägenheter utom en tjej som bodde hemma.

4. Har ni bra scheman?
Jättebra! Men det var långa dagar eftersom vi bara hade 2 dagar i den vanliga skolan och på den tiden skulle vi lära oss i princip allt som andra elever har 5 dagar till...

ridlära och hästskötsel. Sen blev det ju mycket dressyr såklart, men vi lärde oss både att rikta o spika på skor och hoppträning såklart.

Hästarna var jättebra! Alla gick minst LA/LA och tävlades med goda resultat. de flesta gick även msv dressyr och två av hästarna gick st georg och tävlades i det. Dessutom har vi haft både sveriges bästa lektionshäst och sveriges bästa lektionsponny...

3 dagar

Vilka gymansium har ni ovanstående gått på? Jag är mycket nyfiken!

Själv började jag på Kvinnersta i höstas, gick höstterminen och någon vecka efter jullovet men sedan så hoppade jag av. Vet inte om jag kommer börja där igen i höst eller om jag ska byta skola eller linje. Det är rätt långt dit och kommunikationer med bussen mellan skolan och centralen är lite dålig tycker jag, in till centralen med tåget är det dock okej att åka. Så jag hoppade av dels för att jag tröttnade på allt pendlande med samtidigt så var inte boende på skolan något alternativ för min del heller. Tyckte att det verkade så tråkigt att bo där, hört av flera att det inte varit kul osv. (har själv haft stalltjänst över helgen och det har väll inte varit någon höjdare måste jag säga) dessutom har nyligen skaffat min en fyraåring och då måste jag ha stallplats åt henne med vilket inte skulle göra det hela lättare direkt.

Tycker dessutom att lärarna i vissa ämnen inte var speciellt bra. Och i vissa ämnen som t.ex. ekologi, samt kretslopp tyckte jag att läraren var bra men däremot så tyckte jag att de ämnena var pyton.

Så till sist hoppade jag av och nu praktiserar jag i stall i stället. Så jag är i stallet nu mellan allt mellan 7-11 timmmar om dagen ungefär, beror visserligen på om jag ska ha ridlektioner eller ej.

På dagtid så är jag i ett privatstall (där jag har min häst) och på eftermiddagen, vissa kvällar så är jag på ridskolan och motionerar lektionshästar som tillhör ridskolan och ridlekis. Dessa tömkör, longerar, löshoppar jag. Ibland blir det även att jag rider (dock sällan) eller har NH eller TTEAM.

Jag har även två lektioner i veckan (varje tisdag) men dessa ingår förvisso inte i min praktik. Den ena gruppen är helt nybörjare och den andra gruppen har väll ridit ungefär
en termin men är fortfarande väldigt gröna.

sista året...

1.Hur ofta får ni rida?
en gång i veckan, ibland två pass efter varandra

sällan nu...i ettan och tvåan mer ofta

både och. har en lägenhet men pendlar 97% :D boendet är helt okej. inte jordens fräsigaste men det spelar ingen roll för mig.

4. Har ni bra scheman?
byter schema tre gånger per termin. nu går jag två gånger i veckan bara....men ibland är det mera hektiskt

hästhållning i allmänhet. Avel, dressyr, hoppning, körning, trav osv. och allmän hästkunskap och sånt som är bra att veta.

ja! alla hästarna är gamla tävlingsrävar. sen finns där unghästar vi får jobba med också..

som sagt inte mycket nu....två dagar i veckan

8.Lite annan fakta/grejjer om det som ni kommer på..?!
vet inte riktigt.......nu när studenten närmar sig börjar jag inse att skolan nog HAR varit bra. man har många fina minnen, speciellt från bra kompisar och fin sammanhållning. typ. ;)

.............pst...jag går på vreta västerby :angel:

Hastcollage-hemsida-2.jpg

jag gick på specialutformat hästskötar och ridledargymnasium i Vansbro. Alla hästtimmar var på vansbro ryttarsällskap och den vanliga undervisningen inne på vansbro utbildnings center. tyvärr har de inte riksintag dit ännu, men de kommer kanske att få. Jag vet att de har sökt iallafall. Men skolan ligger i dalarna och jag som bodde i Uppsala innan gick där iallafall så man måste inte bo på orten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: Badtz Maru
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 305
Senast: Blyger
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka