Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen
*Kl*
Måste få berätta om hur det gick för min väninnna när hon skulle köpa häst via förmedlare i Smålandsregionen.
Lite för orutinerad köpare, och en lurendrejare till handlare.
H'n är en förmdlare av framförallt kallblod, skryter i annons om 100 talet sålda varje år.
Väninnan har inte ägt häst på måååånga år och ska nu, efter stallbygge, köpa sig ett kallblod.
Mitt förslag var givetvis att köpa häruppe i Norra Sverige, då de finns i större utbud och man får "mer häst för pengarna".
Men si icket. Hon skulle gå via en hästhandlare. Sagt och gjort, hon kontaktade denne.
H'n hade iaf en valack (bruks) på 5 år som gått på riskola.
Jäääte snäll och fin. Priset var kring 20 000. Då skulle han ombesörja transporten hem till henne.
Hon gjorde slag i saken, utan att titta på hästen.
Jag sa: är du galen? Besiktning iaf????
Men nej, enligt säljaren var det inga fel och han var besiktigad för 1 månad sedan.
När så dagen var inne ringde förmedlaren och sa att de fått problem med att åka ända hem till henne och undrade om de kunde köra 8 mil på ett ställe och mötas. Det gjorde hon såååå gärna!
Hon ringde mig när de lastat om och sa att NU var dom på väg hem.
okej, sa jag...hur ser han ut? Hur var han?
Det vet jag inte, sa hon. Jag såg knappt, han sprang bara in i transporten, men han var iaf mörkbrun.
Okeejjjjj ...
Väl hemma gick allt bra - tills det var dags att rida.
Foten i stigbygeln och hästen bockade som en wilde. Kastade av henne in i ett träd så hon tuppade.
Jag sa: men jag sa ju åt dig att göra en pre check - kolla vad han tolererar och inte, han kanske är oinriden?
Nej, nej sa hon. han har gått på riiiidskola.
Happ. Hur som haver, flera försök gjordes med samma resultat.
Expert efter expert sattes in - alla åkte av.
Så kontaktades uppfödaren, en gammal gubbe. Han minns tydligt hästen som hade lämnat gården för 1 månad sedan (?!) och åkt till en ung tjej som skulle rida in honom. Min väninna fick numret dit.
Mycket riktigt, det var en tjej som köpt honom och försökt rida in honom utan att lyckas, så hon hade sålt honom till hästhandlaren som f.ö betalde slaktpriset på honom.
Han hade lovat att ta hem hästen och få honom "tämjd" innan han såldes.
Det lustiga var att tjejen minns min väninna så bra i och med att min väninna hämtade hästen på tjejens gård!
Hon trodde antagligen att min väninna var någon som hjälpte till, men gud vet vad. Chockad blev tjejen iaf när hon hörde att hästen sålts direkt, utan info om problemet.
Med andra ord så det enda hästhandlaren gjorde var att finnas på plats och lasta över hästen i en annan transport, ta hela mellanskillnaden på ca 15 000 kr - utan att öht träffa hästen mer än vid lastningen!
Den hade alltså INTE stått på ridskola, den hade INTE blivit riden eller hanterad, besiktigad eller what so ever.
Hästen hade stått med sin mamma tills den såldes till den här tjejen, alltså "frånskild" för 1 månad sedan vid 5 års ålder.
Min väninna ångrade givetvis sitt köp och insåg att hon varit något för HET på att köpa en häst.
Ringde upp hästhandlaren som sa att h'n INTE skulle köpa tillbaka hästen för mer än 10 000 kr.
Det blev bråk hit och dit. Tjejen som hade sålt till hästhandlaren ringde upp denne och låtsades som om det regande och frågade om h'n hade sålt hästen. Nej, sa handlaren. Han går här ute bland äppelträden och betar. Han är så fin...
Tja...vad ska man säga.
Lurad och dumt gjort, men hästhandlare anlitar jag inte. Skulle inte falla mig in.