Sv: HÄstfesten!!
Hej! Jag hade väldigt gärna varit på festen men det blev istället illfart till Mantorp med 2-åringen eftersom jag misstänkte hovbensfraktur, efter att ha visiterat honom flertalet gånger med hovtång och inte fått den reaktion jag önskade valde jag att åka till klinik för att helt kunna utesluta fraktur, ringde åtskilliga kliniker innan jag hittade någon som kunde ta emot omgående, nåväl, det va bara att kasta på (
) pålle på bussen och åka direkt. Efter nästan 2 timmars körning med en sparkande 2-åring i bussen va vi iaf framme, öppnar luckan och tar ut hästen, som inte haltar det minsta! Morr
Vi tas om hand direkt och plåtar höger fram uppifrån och ned, ingen fraktur synlig och allt ser väldigt bra ut, hovslagaren tar fram tång och vi visiterar återigen hästen, öm på utsidan men väldigt diffust, hoven rengörs med kniv och inga tecken på hovböld hittas.
Förmodligen är den inte mogen ännu. Jag kör hem igen och lägger våtvärmande omslag med jodopax var tolfte timme, sen utan i tolv timmar, sen nytt omslag, nu är det bara att invänta och se om den spricker upp eller inte. Jag har ny tid på Torsdag igen hos min vanliga veterinär, eftersom en ny fraktur kan vara väldigt svår att se väljer jag att röntga honom igen för att vara absolut säker. Nu står han i sjukhage och går faktiskt lite bättre idag, att stänga in honom på box är att be om trubbel, så han får stå i den lilla hagen och ha koll istället, han tror att han är kung i stallet
Är idag svullen på höger kota efter att vi bedövade höger fram, svullen har han inte varit innan, inte heller varm, lite lite puls fanns men inte mycket.
Han vilar helt från träning nu ändå eftersom han gått in i kraftig tillväxtperiod, och får vila tills han är ok igen. Jag har inte bråttom. Han tycker att jag är en sur och dum kärring som inte låter honom få följa med ut i skogen och jobba, men då får han tycka det, skratt!