hästens utrustning?

A

anonym78

jag har ganska dålig koll på hästens utrustning...
när behöver hästen benskydd, boots, senskydd, hjälptyglar och ja...allt vad det finns?!
alla hästar har olika, vissa har inget alls-
hur ska man veta detta?

sen undrar jag också när kan en häst gå barfota och när behöver den skor?
och vissa brukar bara ha skor fram eller bak..
hur funkar det?

Sv: hästens utrustning?

Senskydd - Om hästen stryker sig med ena hoven på motsatt bens skenben/kota
Boots - Används på framben om hästen trampar sig på ballarna (inom travet använder man framboots i balanseringssyfte och för att skydda ballarna. Tunna boots används på bakben för att skydda hovarna mot slag.)
Bakbensskydd (kommer inte ihåg vad de heter inom ridvärlden :o) - Skyddar skenbenen om hästen stryker sig. Inom travet används de för att skydda bakbenen från frambenen om hästen inte breddar tillräckligt för att gå fri.

Hjälptyglar är inte min grej .. de enda jag vet är martingal, och den hindrar hästen från att dra upp huvudet bland molnen, typ.

Glömde ju så klart det här med skor, jag vet inte hur det är inom ridningen, men vad jag vet så har dom allra flesta ridhästarna skor runt om? Hur ofta en häst ska skos beror alldeles på hästen med, man får ha lite framförhållning och se till att hästen blir skodd i bra tid.

Inom travet rycker vi skorna på hästarna t. ex innan ett lopp, de kan vara skillnad på seger och förlust. Allt beror på hästen och hur den trivs med balanseringen. Vissa går jättebra barfota medan andra inte kan ta ett travsteg. Vissa rycker alla skor medan en del bara rycker framskor eller bakskor. Det är lite upp till varje häst. Tavhästarna tränar med skor på, då det slits mkt på banunderlaget de tränar på.

Någon är garantera bättre på att förklara än vad jag är :D

Senast ändrad:

men hur ska man veta om hästen stryker sig/trampar på sig då?
får den sår eller vad?

Senskydd- används oftast vid hoppning för att lindra om hästen slår i bommen. Kan även användas om hästen stryker sig annars också.
Damasker- användes om hästen stryker sig. Ofta används dessa skydd i hagen om hästen behöver det. Även bra att ha i skogen.
Bakstrykkappor- om hästen stryker bakbenen
Lindor- ger stöd.
Boots- Förhindrar att hästen trampar sig på ballarna/drar av skor (även i hagen)
Skor- ridhästar skos oftast runt om eller endast fram (har aldrig stött på en häst som är skodd bara bak) och det är om dom rids på hårt underlag, hästen behöver broddar. Är dom endast skodda fram är det ofta för att dom är ömfotade och sen så belastar hästen 60% av vikten på frambenen.
Används även om hästen är ömfotad

hjälptyglar

saxat från hööks

Alla hjälptyglar (utom martingal) används för att hästen skall arbeta i rätt form genom att trampa under sig, höja ryggen och böja på nacken. En häst som inte går i rätt form har ofta dåliga ryggmuskler. Att hästen böjer på nacken behöver inte betyda att den trampar under sig och jobbar på rätt sätt.

Gramantygel Används försiktigt av kunniga ryttare för att hjälpa hästen att komma i rätt form. Fästes i sadelgjorden och löper genom bettringarna, samma tygelfattning som vid ridning på kandar. Är bättre än halsförlängaren för en skicklig ryttare då det är enkelt att ge efter på en gramantygel.

Martingal Används vid hoppning och på hästar som slår upp med huvudet. Skall hänga löst när tyglarna är sträckta. Var noga med att inte spänna martingalen för hårt, den används inte för att få hästen att gå på tygeln. Tygelstoppar måste användas så att inte ringarna fastnar i tygelns spänne. En martingalstopp fästes strax ovanför halsremmen och hjälper till att hålla allt på plats.

Thiedemantygel Verkar som en fast graman men du har bara en tygel i handen. Ställbar i fasta lägen.

Halsförlängare Används vid longering och ridning för att få hästen att söka sig framåt, nedåt och är en "snällare" variant av gramantygeln. Halsförlängaren fästes antingen under magen på hästen eller i sidorna och skall spännas så att den slutar att verka när hästen går på tygeln.

Inspänningstyglar Används vid longering för att hästen skall gå i rätt form och arbeta med ryggen. Var noga med att tyglarna är lika långa och att inte spänna för hårt.

Chambon Används vid longering. Hjälptygeln skall löpa genom ringen i nackstycket och fästas i bettringen. Dra inte åt för hårt, när hästen går i rätt form skall tygeln hänga lös.

Gogue Används vid longering och ridning för att få hästen att länga och sänka nacken. Löper genom nack- och bettring.

Jag håller inte riktigt med...

Senskydd används framför allt för att hästen inte ska slå i bakhovarna på frambenens böjsenor och skada dem (t.ex. vid landning efter ett hinder). En bonus är att det även skyddar om hästen stryker sig (det vore väldigt opraktiskt att ha både damasker och senskydd). De två elastiska band man spänner fast med, som sitter på framsidan av benet, lindrar knappast särskilt mycket.

Sedan finns det även teknikskydd till bakbenen som ser ut som "mini-senskydd" och enligt vissa ska förbättra hästens bakbensteknik.

I travvärlden finns det hästar som är skodda bara bak. Det är dock ovanligt inom ridsport.

Skor är till för att skydda hoven mot nötning, alltså se till att hoven inte slits ner för mycket. På hårt underlag genererar en skodd hov i skritt tre gånger så hårda stötar som en travande barfotahov! (Enligt jag vet inte vad, hittar tyvärr inte källan just nu.) Men det är väl självklart att en skodd hov utsätts för hårdare stötar som den dessutom inte kan ta hand om eftersom hoven är fastspikad i ett i princip fast läge. Men, men, har vi avlat fram hästar med så svaga hovar att de måste ha skor så finns det inte mycket att göra åt det... Kanske ta med hovkvalitet som en faktor i valet av hingst/sto? :P

När jag rider i skogen eller hoppar har jag alltid benskydd på hästen, fram+bak. När jag tränar i paddoken har jag samma som i skogen om jag inte rider lite tuffare, mycket galopparbete=benlindor och paddar.
Boots har jag i fram under vintertid när hon går helbroddad runt om. Så hon inte får balltramp i fram.

Hjälptyglar ska man inte ha om man inte vet vad man sysslar med. Det skälper mer än vad det hjälper. Det är viktigt att hästen går i en bra avslappnad form och det är svårt att få med hjälptyglar då det lätt blir en falsk form som ger spänningar och obehag för hästen. Däremot kan en skicklig ryttare ta rätt hjälp av hjälptyglar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat