Sv: hästens utrustning?
Senskydd - Om hästen stryker sig med ena hoven på motsatt bens skenben/kota
Boots - Används på framben om hästen trampar sig på ballarna (inom travet använder man framboots i balanseringssyfte och för att skydda ballarna. Tunna boots används på bakben för att skydda hovarna mot slag.)
Bakbensskydd (kommer inte ihåg vad de heter inom ridvärlden
) - Skyddar skenbenen om hästen stryker sig. Inom travet används de för att skydda bakbenen från frambenen om hästen inte breddar tillräckligt för att gå fri.
Hjälptyglar är inte min grej .. de enda jag vet är martingal, och den hindrar hästen från att dra upp huvudet bland molnen, typ.
Glömde ju så klart det här med skor, jag vet inte hur det är inom ridningen, men vad jag vet så har dom allra flesta ridhästarna skor runt om? Hur ofta en häst ska skos beror alldeles på hästen med, man får ha lite framförhållning och se till att hästen blir skodd i bra tid.
Inom travet rycker vi skorna på hästarna t. ex innan ett lopp, de kan vara skillnad på seger och förlust. Allt beror på hästen och hur den trivs med balanseringen. Vissa går jättebra barfota medan andra inte kan ta ett travsteg. Vissa rycker alla skor medan en del bara rycker framskor eller bakskor. Det är lite upp till varje häst. Tavhästarna tränar med skor på, då det slits mkt på banunderlaget de tränar på.
Någon är garantera bättre på att förklara än vad jag är