Hästens totala behov

M

mostly

Någon som kan tipsa mig om var man kan få information om hästens grundläggande behov av energi/vitaminer/mineraler/ mm mm... Man hittar ju ofta diskussioner om olika tillskott som ges..Men någonstans borde det väl finnas en tabell om hästens grundbehov /100 kg ...."från A till Ö" liksom.
Mina ögon öppnades av att jag har ett väldigt järnrikt vatten..för mycket järn kan ju vara otroligt ödesdigert... järn o E vitamin är ju dessutom antagonister..osv osv.. det är mycket att tänka på..
Hjälp!

Sv: Hästens totala behov

Vitaminer: Enligt mina foderböcker går det inte att fastställa det exakta behovet som en häst har eftersom att det påverkas av många faktorer både inom och utanför hästen.
Hästens behov av vitaminer varierar väldigt mycket beroende på; årstid, utevistelse och tarmmikrobernas aktivitet.

Mineraler:

Kalcium:
Underhållsbehov: 0,043 g per kg BW
Lätt arbete: 0,06 g per kg BW

Fosfor:
Underhållsbehov: 0,028 g per kg BW
Lätt arbete: 0,036 g per kg BW

Magnesium:
Underhållsbehov: 0,015 g per kg BW
Lätt arbete: 0,019 g per kg BW

Mer info om detta finns bla i "hästens näringsbehov och utfodring" författare Christina Planck

Sv: Hästens totala behov

Hej..Jordgubben
Tack för boktips. Har beställt den.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har nu räknat ut en foderstat, baserat på de behov hästen borde ha med hänsyn taget till ålder, ras, kön, arbetstillägg osv. Fick...
Svar
10
· Visningar
1 603
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 216
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka