hästens stela sida

em76

Trådstartare
Vilken sida kallar ni den stela, den sida hästen inte vill länga eller den sida den inte vill korta?

Sv: hästens stela sida

den sida som är hästens starka sida är den sidan vars bakben inte vill jobba inunder och där hästen hänger mera på tygeln, har svårare för att ställa och böja sig åt..
den starka sidan dvs..

fick erfara mycket sånt på en ridskolehäst som såldes för 2 v sen.. som en geleråtta på ena sidan och som en järnbalk på andra.. tror dock att det hela berodde på sadeln som var för smal i bommen och hästen kunde inte röra ryggen normalt, då blev hästen ojämn i ryggmuskulaturen och då satt sadeln snett pga det vilket bara förvärrade det hela..
så är det nån som vill ha recept på hur man förstör en fin häst så hojta till! :smirk:

Geleråtta :rofl:

Håller med, den sida som hästen är "geleråtta" på är den sida som måste arbetas mest med, dvs den sida som hästen har släppt. Tillika den sida som hästen inte är stark på.

nej faktiskt inte.. den sidan där hon är mjuk har hon mycket lätt för att sätta bakbenet under sig, böja och ställa.. men den andra sidan är dom att försöka rida på en motorlös traktor.. det krävdes ca 30 min jobb med lösgörande arbete innan hon började släppa lite i den stela sidan.. dvs detta hände 1 gång per vecka eftersom att alla andra ridskoleelever som red den "snälla" hästen bara satt där..

den inre sidan förflyttas såfort man byter varv.. hästens starka sida förflyttas inte.. det krävs mycket jobb för att en häst ska bli liksidig, dvs lika stark i båda sidor.. är man själv inte liksidig så är det ännu värre..

BeastieBabe skrev:
den sida som är hästens starka sida är den sidan vars bakben inte vill jobba inunder och där hästen hänger mera på tygeln, har svårare för att ställa och böja sig åt..
den starka sidan dvs.

Trodde det var tvärt om...
ex: hästen "hänger sej" i höger tygel, det betyder att den inte jobbar med det diagonala bakbenet, dvs vänster???? :confused:

Ett "indiantrix" som jag fick lära mej är att oftast så om hästen har manen på tex vänster sida så ska man jobba lite extra med den sidan.
Kan det tsämma eller är det jag som blandar ihop allt? :o

BeastieBabe skrev:
den inre sidan förflyttas såfort man byter varv.. hästens starka sida förflyttas inte.. det krävs mycket jobb för att en häst ska bli liksidig, dvs lika stark i båda sidor.. är man själv inte liksidig så är det ännu värre..

Den inre sidan beroende på vad man gör ja.
Undrade bara hur jag ska tänka när jag säger. Hon är stel i högersida. Rent logiskt tycker jag att om jag vill böja åt höger och det är svårare än åt vänster så är hon stel i höger sida.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: tara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.