Hästens muskler

Dalakhay

Trådstartare
Är det någon här, som är bra på hästen muskler. Dvs kan de på latin och vad varje muskel används till?

Sv: Hästens muskler

Lejonelle skrev:
Ja. Vad är det du vill veta?
Lejonelle

allt :D :p
Jag håller på och lär mig hästens muskler på latin nu, men vad är det för mening om man inte kan vad de används till :crazy:

Kanske lite mycket begärt att någon här skall beskriva alla musklers funktion. Det finns böcker om sånt.
PL

Om du vet muskelns ursprung och fäste är det rätt lätt att med fysikens lagar räkna ut hur den verkar, iaf de större musklerna.

peter_lundin skrev:
Kanske lite mycket begärt att någon här skall beskriva alla musklers funktion. Det finns böcker om sånt.
PL

Jag bad inte om alla musklers funktioner. Det jag tänkte var att om det var någonting jag undrade över när jag försöker lära mig, så vet vem jag kan fråga. Jag tänkte att kanske var det flera som var intresserade av att lära sig, och man kan hjälpa varandra.

Ha ha.. ja den frågan svarar jag inte på, det blir boken jag ska skriva så småningom. Om du undrar något speciellt så svarar jag gärna, musklerna som gäller hästens rörelsemekanik har jag bra koll på, sämre koll på sånt där som de små musklerna i ansiktet och sånt men det får jag väl slå upp i så fall.

Till dig har jag följande tips: plugga inte bara in namnen på musklerna utan lär dig muskelfästena också så blir det mycket lättare att förstå vad musklerna gör. Ofta (inte alltid) så har namnet också koppling till var på kroppen muskeln sitter eller vilka ben som är inblandade så att plugga in skelettets ben och de större lederna hjälper dig också en del. När man läser in anatomin så behöver man ofta flera olika böcker eftersom man behöver bilder i olika vinklar. Allra bäst är om man kan få delta vid en dissektion, det finns inget som går upp mot att se på riktigt.

Jag kommer inte räkna upp alla muskler här men det finns en websida som kanske kan hjälpa dig: http://www.asaddlery.com/info/anatomy.htm Den innehåller inte särskilt många muskler men flera av de större och viktigare finns med. OBS jag har inte faktagranskat så jag lovar inte att allt är korrekt som står där. Det är ofta bra att använda flera olika källor.

mvh
Lejonelle

Efter att ha läst igenom info på sidan jag tipsade om så avråder jag från att tolka den bokstavligt. Den har en del småfel framför allt när det gäller musklernas ursprung och fästen. Den kan ha ett värde i att ge en förståelse för de olika musklernas funktion men när det gäller exakta ursprung och fästen så använd en traditionell anatomibok som är ordentligt faktagranskad. Även dessa kan det finnas fel i, jag kollar alltid i flera böcker när jag vill vara säker.
mvh
Lejonelle

Jag kan. Pluggar till veterinär :) precis som alla redan skrivit kan man ju inte skriva om alla muskler här, men jag har bra boktips om du vill ha.

Just_A_Lady skrev:
Jag kan. Pluggar till veterinär :) precis som alla redan skrivit kan man ju inte skriva om alla muskler här, men jag har bra boktips om du vill ha.

Åh , ge mig alla boktips du har :) tack

Tack så jättemycket, Lejonelle. Ska läsa igenom, och sedan har jag säkert frågor.

Tänk på att muskler bara kan dra ihop sig.. Då är det ganska lätt att lista ut vad dom används till om du vet var fästena sitter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama