Hästens mun!

OutOfService

Trådstartare
Jag har inte jätte mycket erfarenhet av hästar som haft problem med munnen, lyckligtvis!

Men prinsen har alltid vart jätte mjuk och fin i munnen, så fin i handen att jag hade kunnat rida med en sytråd nästintill.

Igår besiktigades han och fick då även tänderna kollade, dom raspade någon liten vass kant långt in i munnen.

Idag tog jag ut honom bara för att han skulle få röra sig lite och kolla omgivningen. Det vart bara skritt på långa tyglar, för han va precis STENHÅRD i högerhanden.. så min undran är, brukar dom va värre dagen efter att dom grejat i munnen innan det blir bättre?

Känns jätte konstigt att han var på klinik igår och fick tänderna kollade och idag är han värre än någonsin.. så jag hoppas innerligt att det är sviterna från igår, är det möjligt?

Jag har en häst som är hos tandläkaren 2 ggr/år.
Det kan hända att de blir stumma/hårda i munnen efter besöket, för att har stått och spänt emot munstegen.

Även när man inte gjort några stora ingrepp i munnen vid tandkontroll brukar det anses vara snällt mot hästen att rida den bettlöst ett par dagar direkt efter. Det är trots allt stora verktyg som varit därinne - munstege, och rasp osv som lätt slår emot ngn mjukdel och kan orsaka ömhet några dagar framöver.

Även när man inte gjort några stora ingrepp i munnen vid tandkontroll brukar det anses vara snällt mot hästen att rida den bettlöst ett par dagar direkt efter. Det är trots allt stora verktyg som varit därinne - munstege, och rasp osv som lätt slår emot ngn mjukdel och kan orsaka ömhet några dagar framöver.

Precis
Rider min på hack 1-2 veckor efter varje besök.
Är ganska omfattande ingrepp på min p.g.a. molar som sitter fel

Ja det vart ju som sagt bara på långa tyglar idag eftersom jag inte tänkte till förrän efteråt, så nu hoppas jag att det är bättre om några dagar. :)

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: Seabaz
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 589
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka