Hästens julmat

B

Binsan

Vad få era hästar till julgodis? :)

finns det ngr nackdelar för hästen att låta den äta granris?? :confused:

Sv: Hästens julmat

det brukar bli knäckebröd för mina busar (tråkigt men iaf ofarligt:P). En och annan julgran brukar hamna i hagen.

hästar tål vanlig gran, men se till att det inte är idegran/kungsgran/el annan "o-vanlig", då dessa är giftiga. köpta granar kan också vara besprutade.

annars är det fritt fram med granris.

Mina får sin vanliga foderstat, de har ändå ingen aning om att det är julafton. Får de bara sina vanliga rykt, palpering är de nöjda. Resten finns ute, mat, vatten och salt.

Mina får sin vanliga foderstat+knäcke, äpple och morotsbitar. Samt får var ute i hagen extra länge.

Mina får fruktsallad på banan, apelsin, vindruvor, äpple och torkade fikon.:d

Immer

om hästen äter väldigt mycket granris så tror jag dom kan bli lös i magen, men dom ska nog äta mycket då för mina hästar har alltid fått det emellan åt och jag har int märk å konstigt på varken de glupska ponnyerna jag hade eller mitt kräsna halvblod...

min pålla kommer få massa äpplen, morätter och knäckebröd :d ;)

min lila dam har bara haft henne i 8veckor. men har redan fått reda på att hon älskar lusse katter så det ska hon få!

Idegran vet jag är giftig, men vad är det hästarna inte tål i Kungsgran?:confused:

Symptom??

Mina hästar får lite extra morötter på kvällen bara... En härlig ridtur i snö vore inte dumt, men det är ju bara önsketänkande i södra Sverige numera....:smirk:

Hade så gärna velat ge henne lite extra gott på jul, trots att hon inte vet att det är jul :), men fröken fisförnäm äter varesej äpplen eller morötter...är lycklig att hon äntligen behagar äta sitt kraftfoder...:crazy: :angel:

min ponny ska få 1 kg appelsiner. när han ser en appelsin så börjar han smaska nöjd.. helt sjukt.

Läste häromdagen att saffran tydligen skulle vara giftigt för hundar. (Saffran är iofs giftigt för människor också i stora mängder) men hundar skulle inte ha det alls.

Därför kanske man ska se upp om det skulle kunna vara samma för hästar? Du kanske ska ge lussebullar utan saffran i för att vara på den säkra sidan.

Jag gör som Immer och ger fruktsallad, de älskar bananer,mandariner o vindruvor. Dottern har garnerat runda knäckebröd med kristyr och nonstop så det får de också. Men inte förrän ikväll då jag jobbar hela dagen. Trist!
Granris är förbjuden frukt för min "Märta" ,hon är dräktig. /L

Min häst är en fin tävlingshäst men hon kan bara äta grovfoder annars hoppar vi över allt vare sig det är en kotte eller ett hinder,:bump:
men just på julafton får hon 1 näve korn för det tycker hon e gott. ! näve har inte så stor betydelse men hon blir glad!! Morötter och äplle får hon givetvis också men det får hon någon gång i veckan korn får man bara på STORA högtidsdagar!!:banana:

Tror heller inte att kungsgran är giftigt, barrträd över huvudtaget vet jag att man fodrade med förr för att förebygga/ta bort mask...
Tror att det bara är bra och om hästarna själva kan välja, alltså att det finns både ris, halm, hö och kanske andra träd så tror ju jag att hästen väljer skapligt lagoma mängder. Gran borde väl vara ganska naturlig kost för hästar i "vilt" tillstånd..

Nej kungsgran kan jag inte tänka mig är giftigt, det är ju bara en annan sort av gran. Möjligen om de är odlade "julgranar" att de kan vara besprutade.

Idegran är ju däremot giftigt och det ska man inte ha i närheten av hästar, eftersom de lär äta det, till skillnad från det mesta andra som är giftigt, som de ratar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur