Hästens hovar spricker!-hjälp?

Q

Querre

ja min häst har jätte problem med sina hovar de bara spricker så fort de växer. Känns som vi har försökt med allt och är nu rådlösa, snälla hjälp.
Vi har hadt de i vatten bad som hovslagaren rekomenderade och lindat in de i massa glägg(mins inte namnet) haft jodopax lindningar... vad ska vi göra nu? villiga till nästan allt

Sv: Hästens hovar spricker!-hjälp?

Kanska kolla över foderstaten. Mineraler?

Querre skrev:
ja min häst har jätte problem med sina hovar de bara spricker så fort de växer. Känns som vi har försökt med allt och är nu rådlösa, snälla hjälp.
Vi har hadt de i vatten bad som hovslagaren rekomenderade och lindat in de i massa glägg(mins inte namnet) haft jodopax lindningar... vad ska vi göra nu? villiga till nästan allt

För hästar med anlag för dålig hovkvalité är det extra viktigt med:

1.Tillräcklig tillgång på protein av god kvalité så de aminosyror som är särskild viktiga för hovarna inte fattas.

2. Tillräcklig mgd av Ca, zink, koppar och selen i foderstaten.

3. Att se till att hästen får i sig nyttiga fetter av typ de som finns i lin, raps, fiskolja.

4. Stor andel grovfoder så att hästens tarm blir en god miljö för framställning av vitaminer.

Att hoven har möjlighet att suga upp rimlig mgd fukt är bra men omslag av typ jodopax är snarast uttorkande. HH

Vill bara tillägga, se till att hoven verkas så att det inte uppstår spänningar i hovväggen. Har du duktig hovslagare/barfotaverkare kan de/har de fixa/t det.
Men givetvis måste de ha rätt förutsättningar att få starka hovar ;)
Men även starka hovar kan få sprickor....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Fast vattenbadd och massa inlindningar är ju inte allt. Hur långa skoperioder har du ? Kanske ha tätare perioder så hovarna INTE får en chans att flyta ut och spricka. Barfotagång ? Andra beslag ? Tunnare söm ? Massera kronranden ?

Har själv en häst med massor av hovsprickor på i princip alla hovar. Hans olika fd. hovslagare har sagt att han får leva med hovsprickorna för de kan man inte göra något åt. Han har haft sprickorna sedan unghästtiden och är idag 13 år (jag har ägt honom ca 1 1/2 år).

Tog ut en SANHCP-verkare i oktober då jag hade en dålig hovslagare och mina två vuxna hästar ej klarar av att vara skodda.
Hon har nu verkat hästarna två gånger och sprickorna syns inte längre. De var riktigt breda och synliga och syntes på håll, men nu behöver man sitta vid hoven och nästan känna var de finns.

Det som är viktigt vid hovsprickor är att man verkar bort det som har flytit ut. Det gör man inte på en handvändning utan man tar lite åt gången. Sedan är det bra att raspa kanterna själv så att kanten inte hinner växa ner mellan verkningarna. Min verkare kommer ca var 6-8 vecka och ungefär när halva tiden har gått raspar jag hovarna. Jobbigt är det, men bra blir det! Vår förhoppning är att när alla utflytningar försvinner så ska sprickfri hov växa ut. Vi har kommit en liten bit på väg...

Ps. Jag ger ingen extra biotin, inga omslag, plastningar el. dyl. Dock kan det vara bra med vattenbad om man ser att hovarna är torra. DS

vi brukar lägga på beslag över sprickorna som små brickor som skruvas in i hoven. detta för att inte sprickorna ska bli för stora.. dessutom brukar vi sätta på ett sko som är öppen i tån för att minska påfrestningen på tån (hästen får även en bättre frambensauktion).. skorna finns att köpa på en välsorterad ridsportbutik eller på samtliga travbanor runt om i landet..

ett hett tips är att köpa cournucreschine och smörja in med varje dag.. burkar även gå fint med vanlig matolja! det kör jag med dagligen.. inte ett spår av en enda spricka!

viktigt är även att du ger lite extra biotin och vitaminer & mineraler.. lycka till!

Har haft liknande problem med en av våra hästar. Mitt tips är att smörja in hovarna med fodertran, jag lovar att det hjälper! Du kan smörja flera gånger om dagen, det går inte att överdosera. Sen i sommras har vi även gett henne vanlig jäst (som man bakar med) och det har varir kanon. Bara blanda med vatten och ge i fodret. Man kan se en tydlig rand där den underasta delen är torr och har lite sprickor kvar, den nya delen är alldeles frisk och fin!

Jag har haft samma problem med en häst, provade allt möjligt... Matolja hjälpte möjligen något när jag penslade på på kronranden. Annars var det enda som hjälpte - och det hjälpte desto bättre - när vi bytte mineralfoder till Seaweed & Rosehips från HippoK9. Helt suveränt!! Hans hovar blev jättefina!!! :banana:

Tycker det låter skumt med dessa råd från en hovslagare. vatten i stor mängd torkar ut, och jodopax omslag???? fattar över huvud taget inte hur det skulle förbättra hov kvaliteten?

finns smörjor och mirakel kurer av alla de slag på marknaden, är ofta dyra dessutom. vegetabilisk olja från mataffären funkar bäst i min erfarenhet, - pensla in hela hoven många ggr i veckan beroende på hur seriöst sprickiga hovarna är. det hjälper till att stänga ute uttorkande material som tex lera, och stänga inne hovens naturliga fuktighet dessutom, gör hoven mer elastisk och smidig när oljan tränger in. obs - skall vara just vegetabilisk, inget annat från häst butiker osv, som ofta innehåller uttorkande ämnen, eller gör hoven beroende av smörjning - det gör inte vegetabilisk....

Jag hade samma problem som dig förut, min häst har typiska "fullblodshovar".
Testade allt - biotin, filttofflor, linfrökaka, fodertran mm.
Såg ingen större skillnad..

Problemet löstes dock när jag äntligen fick tag i en för min häst BRA hovslagare! Har säkert haft 5 st senaste 1,5 året, och den jag har nu har verkligen lyckats få ordning på henes hovar!:bow: Tappsko har hon haft EN gång nu endast sen i somras, och då trillade ändå skon av efter 6 veckor när det var dags att sko igen.
Skor med 6:veckors-intervaller så hoven inte hinner flyta ut.

I övrigt ser jag till att min häst har en bra balans i foderstaten och ger extra b-vitamin året runt.
Steeljoint ska vara bra säger flera som provat. Om du testar det, tänk på att se över mineralerna i foderstaten, eftersom det innehåller mycket kalcium och lite fosfor = tokig kvot.
Men som sagt - många säger att det gör underverk på dåliga hovar!

Ja, alltså det där med vatten kan jag ju inte riktigt hålla med om. Vatten är uttorkande och då ökar bara sprickorna.. Jag smörjde med olivolja varje dag och hennes hovar blev jätte fina. Tar ju dock 6 månader innan man märker en markant skillnad. Det tar tid, därför viktigt att hålla på året om :D .. Lycka till!

Rolle skrev:
Vill bara tillägga, se till att hoven verkas så att det inte uppstår spänningar i hovväggen. Har du duktig hovslagare/barfotaverkare kan de/har de fixa/t det.
Men givetvis måste de ha rätt förutsättningar att få starka hovar ;)
Men även starka hovar kan få sprickor....

:bow: :bow: :bow:

Emelie3 skrev:
Ja, alltså det där med vatten kan jag ju inte riktigt hålla med om. Vatten är uttorkande och då ökar bara sprickorna..

Hur kan vatten och lera vara uttorkande??!! Hästhoven behöver fukt för att kunna fungera optimalt!! Varför skulle Strasserverkare annars rekommendera 10-15 min vattenbad per dag??!! :confused: Jag blötlägger i o för sig inte mina hästars hovar varje dag, men jag ser en enorm skillnad på hovarna när det är blött el. lerigt i hagen!! Den blöta hoven mår mycket bättre än den torra!! Ett exempel från när mitt sto var dåligt verkad av en utbildad hovslagare: Hon fick MUGG alltid när det var TORRT ute! Detta p.g.a. felverkningen och att det var torrt så kunde hovmaterialet ej växa ner utan behövde komma ut någon annan stans. Vi har haft jätteproblem med mugg, men efter det att SANHCP verkaren verkat ngr gånger så har muggen helt försvunnit utan behandling och det lite blötare vädret gjorde nog sitt till oxå (till viss del). Men nu är hovarna ruskit torra igen p.g.a. att det frysit på, men ingen mugg som tur är. Jag kommer försöka vattenbada hovarna, för jag ser verkligen att det behövs! Så att vatten och lera skulle vara uttorkande?! Vad har du fått det ifrån?!:confused:

Liebling skrev:
Hur kan vatten och lera vara uttorkande??!! Hästhoven behöver fukt för att kunna fungera optimalt!! Varför skulle Strasserverkare annars rekommendera 10-15 min vattenbad per dag??!!

Så att vatten och lera skulle vara uttorkande?! Vad har du fått det ifrån?!:confused:

Lera är uttorkande då det torkat - drar fukten ut från hoven som en uttorkande mask.

ang Strasser så finns det ju delade åsikter om deras teorier i största allmänhet.
Men att torr lera torkar ut hoven är ett faktum.

ang vegetabilisk olja som tex raps eller oliv olja, så syns skillnad på de flesta hovar snabbare än 6 månader. jag märkte skillnad redan efter ngn månad efter att jag började använda det. smörjde med det hela förra sommaren ca 3-4 dagar i veckan på min fullblodskille, och hans hovar blev bättre än halvblodens, och är fortfarande. på vintern smörjer jag betydligt mer sällan då fukten hålls kvar i hoven på ett helt annat sätt än under sommar halvåret. funkar bra! Har man problem med spruckna torra hovar så smörjer man hela hoven, inte bara kronranden. Hjälper att få sömmarna/skorna att sitta också då sömhålen hålls fina och hoven får hjälp att "hålla ihop sig" av oljan som gör hoven smidigare.

Hej!

Jag har en ponny som vi köpte för 9 månader sedan med jättedåliga hovar. Smörjer dom varje dag med fiskleverolja,superbra resultat på bara 6 månader..Fick jättemycket beröm av hovslagaren sist.
Du ska skölja av hovarna om dom är leriga när du tar in hästen.För leran är bara uttorkande.torka gärna hovarna med en handduk innan du smörjer dom. Hoppas allt går bra .:idea:

Mvh Taina;)

Hej igen!

Ville tala om att det är när leran torkat som den är uttorkande.

Mvh Taina

Liebling skrev:
Hur kan vatten och lera vara uttorkande??!! Hästhoven behöver fukt för att kunna fungera optimalt!! Varför skulle Strasserverkare annars rekommendera 10-15 min vattenbad per dag??!! :confused: Jag blötlägger i o för sig inte mina hästars hovar varje dag, men jag ser en enorm skillnad på hovarna när det är blött el. lerigt i hagen!! Den blöta hoven mår mycket bättre än den torra!! Ett exempel från när mitt sto var dåligt verkad av en utbildad hovslagare: Hon fick MUGG alltid när det var TORRT ute! Detta p.g.a. felverkningen och att det var torrt så kunde hovmaterialet ej växa ner utan behövde komma ut någon annan stans. Vi har haft jätteproblem med mugg, men efter det att SANHCP verkaren verkat ngr gånger så har muggen helt försvunnit utan behandling och det lite blötare vädret gjorde nog sitt till oxå (till viss del). Men nu är hovarna ruskit torra igen p.g.a. att det frysit på, men ingen mugg som tur är. Jag kommer försöka vattenbada hovarna, för jag ser verkligen att det behövs! Så att vatten och lera skulle vara uttorkande?! Vad har du fått det ifrån?!:confused:

Strassmetoden är som sagt mycket disskuterad. Och med lera är det allmänt känt att det är uttrokande. Det drar ut fukt, när den håller på att torka. Det är bara ett faktum.. Och vatten vet man ju själv att det torkar ut, sedan om det funkar på din/din häst/hästar så är det ju jätte bra. Dock funkade de inte på min och hört det av många andra inklusive hovslagare att det är uttorkande. Själv använder jag olivolja direkt importerad från Italien och det funkar utmärkt! Men så länge allt funkar på sin egen häst så skall man inte byta metod.

Vatten torkar ut och det är ett faktum. Hoven blir blöt av vatten men så fort vattnet avlägsnas så torkar den ut, precis samma som med händer, hår och hud. Man måste tillsätta fett. Olja hästens hovar och se skillnaden. Lägg därtill, bra foder, bra hovslagare och bra stall-och hagmiljö så torde problemen försvinna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Senast: Dopy
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 482
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar