Hästen vill inte?

S

Soli

Detta gäller ej min häst men vill ändå fråga om någon har liknande upplevelser/idéer/tips om vad det kan vara...

Hästen är ett grovt kallblod på 160 och 11år.
Hon har alltid tidigare älskat att jobba och varit mycket pigg & framåt.
Hon har vilat under 1 år pga diverse anledningar och nu vid igångsättning har tappat gnistan.
H*n vill inte galoppera och går i slow motion i skritt...
Kan det vara brist på något?
Det bästa vore ju självklart att få en veterinär att kika på hästen!
Ingen hälta & ingen ömhet någonstans...
Någon som har varit med om detta?

Hjälp mig att spåna lite :idea:

/Soli

Sv: Hästen vill inte?

jo, det bästa vore att kolla på klinik... min häst var verkligen jättehalt men det var det ingen som såg förrän vi bedövade ett framben... lurigt när dom är halt på bägge fram typ

Låt veterinär kolla igenom hästen.

Det är helt omöjligt att på nätet tala om vad som är fel med hästen.

Börja först att utesluta veterinära åkommor. Veterinären kan ju också hjälpa er kolla om hästen har brister på någonting, är väldigt överviktig/underviktig, ont från illasittande utrustning etc. Om veterinären säger att hästen är ok kan ni börja kolla annat.

Nu vet jag ju inte varför hästen stått. Är det pa skada så blir det ju genast så att man oroar sig mer över att den faktiskt inte är fräsch.

Berättar som vanligt om min häst som tappar sista växeln när han får fånganfall. Han skrittar, travar och galopperar, men det saknas något. UA vid travkoll och visitering av både hovslagare, hemmavet och klinikvet, beviset kommer först några månader senare vid hovslagarbesök.

Säger inte att hästen du skriver har fång, men man det kan vara bra att ha tanken i bakhuvudet.

Kan det bero på pälssättning nu till hösten? Eller kanske hästen helt enkelt tappat kondition och framåtanda efter viloperioden? Som sagt så kan det vara intressant att veta av vilken anledning hästen har vilat också, kanske ev sjukdom eller skada har påverkat hästens allmäntillstånd tills idag. Efter sommaren finns det även ev risk för någon fästingburen sjukdom som påverkar. Kallblod är ju generellt lite dåliga på att visa när de har ont eller mår dåligt eftersom de tillhör de "tåliga" raserna.

Syns inget ens om man släcker ena hoven?
*nyfiken i en strut som vill lära sig mer*;)

Hmmm.... kikade på hästen i rörelse igår på lina och jag har mina funderingar på att det kan vara korsförlamning av mildare variant...
Det blir till att ringa veterinären direkt!
H*n är stel i bakkärran och bakdelen/bakbenen tycks röra sig onaturligt. Strakbent på något vis.

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 043
Senast: Habina
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som innan varit väldigt pigg och framåt. För ett år sedan blev han konstig och "låste sig" i kroppen varpå han helt...
Svar
12
· Visningar
1 309
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka