hästen vägrar ridas ut själv.

L

Lisaaa__

Hej alla där ute!

Har ett problem med min ponny. Hon går som en klocka på banan och ridhus, vi tävlar hoppning och det går väldigt bra.

Men det här med att rida ut själva är nästan omöjligt. Skulle testa idag igen. Vi kmr från stallgården (vilket vi inte gjort förut) sen går vi på en åker en bit sen kmr de skog och en bredstig vi ska in på med tråd bredvid för kossor går där. Ponnyn fullkommligt vägrar gå där, hon har gått där 1000 ggr men är ändå fjantig. Så fort jag lägger till spöet lite lätt så slänger hon sej åt sidan och jag är ju livrädd för att hon ska trassla in sej i tråden som finns bredvid oss där kossorna går. Hon stegrar också när jag blir sur på henne och försöker få fram henne. Vad ska jag göra? Nån som har ngt tips?? Är i stort behov av det för det är inte så trevligt när hon stegrar och drar ner huvve och slänger sej åt sidan nästan samtidigt :/ När vi väl kommit för bi där som vi gjort efter några ggr då vi typ stått där i 20 min. sen kmr nästa stopp någonstans och då börjar samma sak om. På vägen hem går hon framöverallt men inte bortåt. Alla tips är välkomna :)

Tacksam för svar ! :)

Sv: hästen vägrar rida uts själv.

Hästar är ju trots allt flockdjur som vill ha sällskap. Men man vill ju kunna rida ut själv!
Jag skulle börja promenera ut med hästen, från marken alltså. Oftast går det mkt bättre när man leder än när man rider, om hon e osäker.
Om hon är mkt rädd för saker ute så kan det vara bra att träna det. Det blir mkt intryck och "faror" när man rider ut istället för att rida på bana/ridhus.
Detta kan du träna först på ridbanan. Vänj henne vid presenningar, plastpåsar osv. ta det lugnt och kom ihåg att du ska vänja henne, inte skrämma henne mer - balansgång där.

Sv: hästen vägrar ridas ut själv.

Rid så långt du kan inte hon vägrar gå osv, om du inte vill sitta kvar så hoppa av och led henne en liiten bit man, kanske 10-20 meter, sitt upp igen och försök få fram henne, går det inte hoppa och av led igen och sitt upp. Och när du suttit av kan du lägga till spöet på rumpan, ingen våld men hon ska förstå att det är fel!
Eller så kan du prova att rygga förbi det läskiga.
Har själv en häst som varit lite dum, dock inte som din verkar vara men tillslut ger dom sig. Annars är ridsällskap väldigt bra!
Jag har mkt ridsällskap i mitt stall men väljer ändå att rida ut själv ibland just pga att hon måste vänja sig.
Jag började att bara rida kortrundor i terräng där det inte finns så mkt saker att bli rädd för, men nu rider jag utan problem 1-1 ½ timmes rundor förbi "läskiga" saker, kan vända ifrån hemåthållet, rida bortåt utan att hon klagar (oftast).
Lycka till! :bump:
/Elisha-som har haft två tjuriga ston:devil:

Kom på en till grej. Rid gärna mkt dressyr även i skogen, dvs flytt för skänkeln, försök få henne mjuk i sidorna osv. Så hon får annat att tänka på en att vara rädd. Och när du kommer till dom platserna hon "vägrar" gå förbi, tänkt lite xtra på "dressyren" och trava gärna förbi det läskiga! Jag brukar göra det med min häst när jag känner att hon är påväg att tveka!

Senast ändrad:

Om jag var du skulle jag gå ut och gå en runda med hästen. Det räcker med grimma och grimskaft. Gå en lång runda, kanske nästan lika lång som du hade tänkt rida. Bara gå, håll kontakten med hästen, glöm inte beröm och eftergift. Och gå alltid, i alla lägen framför hästen. Då är det du som leder.

När ni har gått ut på små rundor kanske 2-3 gånger eller 10 gånger, (beror lite på hästen) så kan du be att en kompis leder dig när du ska rida ut. Eller bara går framför, så hästen känner sig trygg.
När ni har gjort detta ett par gånger kan du be din kompis att gå en liten genväg och möta henne kanske 100 meter senare. Under den tiden har du ridit hästen själv en bit. Beröm den och fortsätt rida.
Successivt kan du rida hästen längre och längre rundor utan sällskap.

Jag har gjort så innan och det har funkat jättebra för mig...:banana:

Tack så jätte mkt för era svar. Hon är en riktig liten tönt även fast jag gör bredvid dem "läskiga" ställerna. bland har hon dragit hem i fullgalopp när jag gått med henne bredvid. Hon bara kastade sig bakåt och sen drog hon. Gick och hämtade henne för hon stod och åt gräs en bit bort och kollade på mig som "vad har jag gjort" ungefär. Jag vet ju att hon kan gå förbi där för ibland har hon ju gjort det. Rider ofta ut med sällskap och då är hon bra om ho får gå bakom och ibland kan hon gå först. Men jag vill ju kunna rida ut själv, ialla fall ibland. Sen är det dem här äckliga stängsel trådarna på båda sidor av oss när vi ska gå förbi. Hon slänger ju sej åt både höger och vänster och stegrar. Känns äckligt med dem där trådarna i fall hon trasslar in sig :/

Är det speciella saker hon reagerar för, alltså att hon är rädd för tex. saker vid vägkanten? Det som funkar på min fjant i såna tillfällen är att backa förbi. Men är det rent allmänt att hon vill hem kanske det inte är någon idé.

Första gångerna jag red ut på min häst själv var hon stissig, vägrade gå förbi vissa saker , stannade hela tiden , backade ut i vägen när det kom bilar osv, hur jobbig som helst ända tills jag började rida med bommull i öronen. Blev en helt annan häst konstigt nog , men det funka och har inte haft några problem innan dess det är värt ett försök iaf :)

Låter som brist på ledarskapet i ditt fall. Öva ledarskapsövningar! Problemet kommer bara gå längre och längre och rent av bli farligt en vacker dag. Lycka till:)

en gång i tiden hade jag också en sån där häst.
denna häst gjorde så med alla. alltså inte bara med en person.
vi gav upp helt enkelt. vi försökte i många år.
red bara ut hästen med sällskap istället. inget bråk.
mycket bättre så. fast det va den enda häst jag vart med om som va så extrem. alla andra hästar jag ridit går att ridas ut på ensam utan problem.

Har du haft hästen länge? Försök att inte ha för höga krav på dej själv el din häst. Börja med att nöta en runda med sällskap, för att sedan gå över till att ha med dej ngn som promenerar bredvid osv. Ta det i små, små steg. Försök att alltid ha med dej ngn till en början tills du verkligen känner henne och alla hennes små knep.

Jag tycker det låter som att hon testar dej, ha tålamod! Tids nog så kommer det att lossna, men du måste träna mkt!

Har själv haft liknande "problem" och det är först nu efter ca 2 år som vi kan rida ut själv. Men nu anser han mej vara "en värdig ledare" och vi har lärt känna varann och då går det bra.

Lycka till!

Skulle testa idag igen...... Drt blev tvär stopp framme vid det "farliga" stället. Vi står där och kmr ingenstans. När jag lägger till skänkeln eller spöet lite hårdare (dock ej hårt) blir hon suuuuur och stegrar och vänder hem.jag testar igen och står säkert där i 15-20 min, sitter av och går med henne och vi kmr kanske 5-10 m fram sen stegrar hon galopperar hem. Går och hämtar henne en bit bort, hon står och äter gräs. tar tag i henne igen och blir sur på henne för så där får hon inte göra (använder inte spö lr dylikt, låter arg och tar tag i henne) hon går med men hoppar till för saker och kastar sej bakåt igen och jag tappar taget och hon springer bort igen, går och tar henne och tillslut för jag förbi henne. Att det ska vara så svårt och lyda från början... Hon har ju gått där förut. Sitter upp på henne igen och sen skrittar vi en bit. Tkr allt är lite läskigt men gör inget dumt. vänder hem efter ett tag och då är hon hur lugn som hellst :P

jag förstår ditt problem har en likadan häst som vägrar gå någonstans sj.i mitt fall så vill inte hästen gå ut i skogen sj då vi måste gå förbi hennes hage. så jag har istället för att bråka med henne helt enkelt undvikit problemet. med andra ord jag rider inte ut där sj el så rider jag ut i en annan skog. visst är det inte bra att man ger sig men där tycker jag att min säkerhet går före då hon stegrar om hon inte vill gå och vi har redan gått omkull bakåt en gång. annars så har jag lyckats ett fåtal gånger att rygga henne förbi henne där. det kanske funkar med din ponny!
lycka till

Nu vet jag inte hur mycket du kan och hur stor du är i förhållande till hästen men här kommer ett par förslag för att hon inte ska komma loss. Det är ju inte bra om hon kommer på att hon kan slita sig.
Om jag vill vara säker på att ha full koll på hästen använder jag en repgrimma. Den kan du sätta ovanpå tränset om du vill. Eller gå bara ut en runda med repgrimman utan att rida. Tänk bara på att en repgrimma är mycket skarpare än en vanlig grimma.
Jag har också alltid handskar på mig om jag ex går på den stora vägen där man aldrig riktigt kan veta vad man möter. Sedan tycker jag att det är lätt att tappa hästen om man har vanliga tyglar och bara drar dem över halsen. Om hästen tar ett jätteskutt åt sidan elller reser sig som din gör så räcker inte tyglarna till och då dras de lätt ur händerna. När jag rider ut och då ibland går på vägen så brukar jag ha islandstyglar på tränset. Det är en lång tygel dvs ej delad i två och med små karbinhakar som man knäpper fast i tränset ungefär som ett grimskaft. När jag går vid sidan om knäpper jag loss den närmaste haken och får då en tygel som då blir dubbelt så lång som vanligt. Om hästen då hoppar till så räcker tygeln till och den slits inte ur handen. Annars kan du ju ta ett längre grimskaft. Longerlina är också bra att leda hästar mend om man ser upp så att man inte trasslar in sig i den långa linan.

Senast ändrad:

jag hade ungefär samma problem med min tös för ett år sedan. Hon ville absolut inte lämna sin hagkompis även fast jag var med. inte ens från hagen till stallet. Ändå hade jag då ägt henne i 1 år så jag var ingen främling.
När vi var ute och red kom alltid på något ställe som var otäckt och då tvärvände hon och skenade hem. Oftast ställen som låg 100 - 300 meter bort från stallet.

Det jag gjorde för att träna bort det var att se till att ha mycket tid ensam med henne. Pysslade i stallet, gick ut med henne i skogen (träns och jag gick bredvid) just för att lära känna henne och skapa ett förtroende mellan häst och människa.

Vi höll på sådär i några månader innan jag ens försökte rida ut på henne. första gången vi skulle rida ledde jag henne 300 meter bort från stallet och satte mig upp där, samt klev av 300 meter innan stallet. Kortade ner avståndet successivt och idag stiger jag upp och ner precis bredvid hennes hagkompis. Idag är det helt perfekt:love:

Med lite jobb och tålamod går allt. :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 985
Senast: willy
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Islandshäst Hej! Nu har jag ett problem som jag skulle behöva få hjälp med. Jag har en 3 åring som jag håller på att träna markarbete med henne...
Svar
4
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka