Hästen vägrar flytta på sig!

M

mykene

Känner ni igen detta? Jag har annars inga större problem med min nyinköpta häst, annat än att hon de senaste dagarna har kört plantera-hovarna-i-marken-metoden på stallbacken när jag ska ut och rida :crazy:
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra annat än att dra framåt och peta på rumpan med spöet. Efter ett tag (någon minut) ger hon ju med sig och följer efter till ridbanan, men idag var det tvärstopp och jag fick helt enkelt ge henne en ordentlig smäll på baken innan hon rörde på sig (varpå hon flyger framåt två meter och slänger med huvudet).
Naturligtvis står en tjej och ser på och fräser något om att "det är djurplågeri att slå hästar!"

Vad ska jag göra egentligen när hon testar mig såhär? Känns som att det utvecklas åt fel håll :crazy: bör jag fortsätta med slå-på-baken-metoden?
Annars har jag noll problem med henne, hon är gudasnäll att rida och hantera...

Sv: Hästen vägrar flytta på sig!

Det finns metoder som tar tid...
Sen finns det metoder som går snabbt, och det är just spö.
(Prova att rida utan)

Eftersom hästen är så ny för dig hade jag arbetat med metoden som tar tid, d.v.s tillit. (på mer än detta sätt)
Har du ork så prova att vänta ut henne, och beröm ögonblickligen när hon tänker framåt, svarar hon inte på din drivning, så driv inte, bara stå och vänta ut.
Är det en snäll häst, hade jag använt mig av denna metod.
Hon kommer förr eller senare att tycka att det är skittråkigt att bara stå still, och då väljer hon själv framåt, detta blir possitivt i dubbla bemärkelser.

Jag rider inte med spö, jag har bara med det när jag leder henne till ridbanan numera... men jag förstår vad du menar. Tycker dock att det är konstigt att hon beter sig så här när hon är så tillgiven mot mig annars. Har jag bara grimma följer hon efter mig utan grimskaft, t ex. Så hon verkar lita på mig.

Får hur som helst testa att vänta ut också.
En kvarts väntande på stallbacken så kanske hon inte orkar göra om samma sak imorgon. :smirk:

Tillgivenhet och att verkligen lita på dig är inte samma sak.

Du kommer märka skillnaden så småningom.
Om du jobbar på denna långsamma väg, så har du igen det.
En bra regel tycker jag är att inte kräva mer än vad som är brukligt.
Framförallt med en ny häst.
Du kan däremot kräva en massa annat i hanteringen, men undvik det i ridningen tills ni kommer överens och verkligen känner varandra.
Jag vet att man gärna vill rida sin nya häst, men ibland är det bättre att vänta, ni kan ju göra så mycket annat.

15 minuter är ingen lång tid, en häst fick jag vänta ut i 2 H. :angel:
Men jag vann för den gången och för all framtid. :)
(Och en bit av hästens hjärta)
Medans ägarens häst körde den hårda vägen och får alltid rida ut med spö. :mad:

Intressanta svar av dig Anette!

Jag har annars bara fått två reaktioner, antingen att fortsätta daska till henne, eller att börja löslongera henne i roundcoral så resten kommer gratis, vilket jag inte vill göra ensam eftersom jag inte är hundra säker på kroppsspråk osv.

Får prova mig fram. Om inte annat blir det väl en helkväll på stallbacken :) för jag vill verkligen inte hålla på och dona med spö och hot varje gång.

Tack!

Har nästan samma problem med min häst som jag har på prov.. Har börjat slå rötter här o där i marken, som när jag ska leda ut han i hagen efter ridturen eller ska leda in han i stallgången (in i stallet går utan problem men in i stallgången är värre)
Det enda som funkar är att nån smäller till han i baken med handen då går han lugnt vidare...

mykene skrev:
Intressanta svar av dig Anette!

Jag har annars bara fått två reaktioner, antingen att fortsätta daska till henne, eller att börja löslongera henne i roundcoral så resten kommer gratis, vilket jag inte vill göra ensam eftersom jag inte är hundra säker på kroppsspråk osv.

Får prova mig fram. Om inte annat blir det väl en helkväll på stallbacken :) för jag vill verkligen inte hålla på och dona med spö och hot varje gång.

Tack!

Vilket nöthuvud var det som kläckte ur sig den fetmarkerade kommentaren..? *suck*

Jag skulle köra på tålamodet om jag var du. Ha med en liten bok i fickan ifall det skulle bli väldigt långtråkigt ;)

Vill du öva på tålamod kan du få komma och öva på Gemet någon gång när han blir riktigt tjurig ;)

Är det bara när ni ska in på ridbanan som din häst blir stående? Vad tycker hon om sitt arbete där? Leta orsaken först å främst.
Men för att komma vidare måste du ju ändå lösa problemet kortsiktigt så att ni inte får till en kamp när du ska in på banan:
Rygga några steg, eller ta hästen sidvärtes nåt steg, be om halt, rygga nåt steg igen, nåt steg framåt kanske... Det handlar om att du ska återta initiativet över vad som ska göras..

Jag tror att min häst kan ge mig tålamodslektioner ganska bra by her own :D

Hon beter sig bara såhär när hon har träns på (inget fel på tränset, för när hon väl börjat röra på sig är det inga problem), har hon grimma kanske hon tror att hon ska ut till hagen.
Just nu går jag antingen promenad med henne eller skrittar på långa tyglar, och eftersom hon är en ganska, errm, pigg häst tycker hon inte att det är så jättekul. Försöker variera träningen så gott det går i alla fall. Går mest ut på att hon ska slappna av än så länge.
När jag har kapson och longerlina brukar hon ge med sig ganska fort (bara stanna en kort stund) för galoppera runt på volt är ju roligt. :smirk:

Rygga har jag också hört, det kan jag testa.
Om inte annat lär de många vetbäst-tanterna i stallet få något att prata om ett tag. :smirk:

En smäll i arselet har inga hästar dött av....för är det av "vrånghet" och att hästen inte vill så är det inge fel med det.....att det har med tillit att göra tror jag inte en sekund på...även hästar kan skilja på vad som är roligt o tråkigt..

Man kan ionte pjåska ihäl hästar med att "förstå" dom är inte dummare än att dom kan uttnyttja oss om vi låter dom göra det....sen blir det ytterligare tjating med ledarskapsövningar och antingen slår dom bakut eller så underkastar dom sig...

Försök att BE din häst att göra saker...kompromisser går också bra...och överdriv inte beröm i en situation som denna( det skall inte behövas berömmas för att dom går framåt...ett bra eller duktig pålle räcker gott, sen går ni bara vidare)

Men är den bara vrång så kan man gott smälla till den i röva utan att tro att man tappar nåt i tillit för det...jag tror förr att man tappar den om man fjamsar omkring och inte ger klara signaler...

Du är ändå bara för häftig :D

Sen att jag inte alltid håller med dig, det må vara så hänt ;)

¨:D synd att det inte finns en "räcka ut tungan" smiley :rofl:

Sen vet jag skillnad på en Malte och en enbart utstuderad häst som bara vill komma undan...det vet du ;)

Ahh, jag vet att du vet :bow:

Och du vet att fastän man tillhör typen som väntar ut hästar behöver inte det betyda att man är en toffel i övrigt ;)

Jo, det beror ju på hur mycket tid man har...jag kan nog vänta ut också nångång, beror helt på vad det är för nåt(typ om nån häst blivit rädd att gå in i boxen pga att den kanske slagit i sig innan), men går det att göra snabbt så föredrar jag det... :D

Jag har för övrigt kommit på den klart bästa metoden nu :)

När hon stannar ber jag henne lägga en volt, så att hon liksom måste följa efter mig, och sedan går jag vidare framåt ur den volten. Hon följer efter automatiskt. Efter några gånger slutar hon faktiskt att stanna. :D

Vad ska jag göra egentligen när hon testar mig såhär?

Kanske göra dig av med anledningen? :smirk:
En häst som litar ochär trygg med ryttaren som ledande individ, testar inte. Det är alltså endast du som kan göra någonting åt detta, och det endast att ändra på dig eller förtjäna hästens respekt och förtroende. Ingenting kommer gratis, du måste visa hästen att du är den du vill vara.

Sen är ju frågan om hästen tycker att det är så roligt att bli riden som du tror. H*n kanske rent av hatar det. Då skulle jag också strejka. :smirk: Ännu en gång ryttarens ansvar. Det är du som vill rida, det är du som behöver hästens hjälp. Ingenting kommer som sagt gratis. Se till att motivera din häst. Bevisa att det är roligt så kommer du ha en häst som gör allt med glädje och lätthet. Om jag skulle be dig att arbeta med något skittrist eller jobbigt utan att du får ut något av det så skulle du antagligen be mig dra åt helv... :devil: Och skulle jag smälla dig med ett spö pga. din nekan skulle du antagligen slå lika jäkla hårt tillbaka. :devil: :devil: Med all rätt.

Misshandel? - ja
Djurplågeri? - vad är skillnaden?

tintilar skrev:
Om jag skulle be dig att arbeta med något skittrist eller jobbigt utan att du får ut något av det så skulle du antagligen be mig dra åt helv... :devil: Och skulle jag smälla dig med ett spö pga. din nekan skulle du antagligen slå lika jäkla hårt tillbaka. :devil: :devil: Med all rätt.

:bow: För vad hjälper ett spö???
Fram för mer motiveringridning!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat