Hästen "stönar" vid ansträngning - bronkithäst

prusiluskan

Trådstartare
Min häst har haft problem med slem i luftvägarna under en tid. Har med hjälp av mediciner och ombyggnad av stallet fått honom pigg o syptomfri de senaste 9 månaderna. Men - min dumma idiot - jag gjorde ett försök att ge honom hö (vattnat) istället för hösilage (får inte tag i några små balar hösilage, så det gick inte att öppna en stor bale pga minskad åtgång). De senaste två dagarna har jag märkt att han liksom stönar vid ansträngning. Alltså - tillbaka till hösilage from omgående.
Tror ni att jag kan ha is i magen och avvakta om stönandet försvinner när jag tar bort höet, eller bör jag sätta in ventipulmin direkt för att underlätta för honom? (ska kolla med vet imorgon, men vill höra vad ni hade gjort). Han är mycket pigg o springer glatt, vilket han absolut inte gör när han har svårt att syresätta sig (är en MYCKET slö herre som inte behöver mycket ursäkt för att bli långsam). Han hostar inget, och jag ser inget slem eller någon bukandning.
Dumma dumma mig som trodde jag kunde ge honom hö :cry:

Sv: Hästen "stönar" vid ansträngning - bronkithäst

Svara mig själv direkt: det är dessutom väldigt torrt ute i hagen, och grusvägen intill dammar rejält. Detta gör ju inte saken bättre, precis.

Om hästen bara har problem vid anstängning kan du nog avvakta, och naturligtvis inte anstränga honom på ett par dagar. Har själv en häst som kan bli tungandad när det blir torrt och dammigt ute. Hö är inte ens att tänka på till min. Fast nu ska han på bete om en vecka:banana:

Eftersom jag har ett tvättäkta måndagsexemplar till häst så kan jag inte släppa honom på bete pga att han haft fångpuls för två år sedan....:(
Du har nog rätt - jag kan ju avvakta lite och se om han blir bättre av lite lugna promenader och såklart inget mera hö. Ibland har jag en tendens att bli lite "hästhypokondrisk".... Man blir sån efter att ha varit ett antal turer hos veterinär med hästen...

Jag får nog acceptera att hö inte är att tänka på för min herre i fortsättningen. Får väl köpa mig ett antal hästar till så att en storbale hösilage går åt. Sambon blir nog jätteglad då.... not. :crazy:

Har nog haft tur med min häst, som "bara" haft fång som 5-åring (nu 17). Aldrig haft känningar eller nånting efter det. Inga andra allvarliga skador eller sjukdomar heller.
Finns det ingen i närheten som du kan dela en storbal med? Svårt sommartid förstås...

Har själv en häst i stallet med kroniskt kickdrag(haft i ca 3 år), o vid ansträngning så låter hennes andning mer än innan hon vart dålig. Dock har jag märkt att flåset blir ngt mindre när jag rider henne med bettlöst.Så om du har ett sidepull eller ngt sånt så kan flåset bli ngt mindre kanske.

Jag tycker du kan vänta med ventepulmin. Är det dessutom torrt och dammig i hagen så får han ju in mer skit i lungorna om luftrören vidgas. Blir han inte bättre kanske slemlösande är ett bättre alternativ. Men prata med din vet, det är trots allt ni som känner hästen. :)

Men jag hade ialfl inte satt in någon medicin än, utan väntat och ridit litet lugnare ett tag.

Lycka till!

Om du lyssnar noga noga, låter det från honom när han andas ut, även när ni går en promenad eller går till/från hagen? Lyssna nära.

Problemet är slemproduktionen.
Min häst har låtit som du beskriver, pga slem i lungorna, hon har aldrig hostat ens när hon var som sämst.
En retning kan sätta igång slemhinnornas produktion av slem igen, eller öka den ifall man aldrig lyckats få stopp på nyproduktionen (som jag förstått det går det icke att få stopp på den ifall åkomman är kronisk) och då har kroppen svårt att få stopp på den onda cirkeln själv utan medicin behövs.

Jag tycker att du ska avvakta några dagar men lyssna noga, noga på hästen och RID (inte vila) och ring sedan veterinären som har behandlat hästen. Ibland är det bättre att sätta in medicin tidigt än att vänta och hoppas det går över av sig självt.

Jag hade definitivt behandlat omgående. Med tanke på pollen så blir det extra jobbigt för hästen utan behandling.

Har haft bronkithäst, det är INGET roligt...

Hej
Ventipulmin behandlar inte hästen,den vidgar bara luftrören så hästen får lättare att andas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka