prusiluskan
Trådstartare
Min häst har haft problem med slem i luftvägarna under en tid. Har med hjälp av mediciner och ombyggnad av stallet fått honom pigg o syptomfri de senaste 9 månaderna. Men - min dumma idiot - jag gjorde ett försök att ge honom hö (vattnat) istället för hösilage (får inte tag i några små balar hösilage, så det gick inte att öppna en stor bale pga minskad åtgång). De senaste två dagarna har jag märkt att han liksom stönar vid ansträngning. Alltså - tillbaka till hösilage from omgående.
Tror ni att jag kan ha is i magen och avvakta om stönandet försvinner när jag tar bort höet, eller bör jag sätta in ventipulmin direkt för att underlätta för honom? (ska kolla med vet imorgon, men vill höra vad ni hade gjort). Han är mycket pigg o springer glatt, vilket han absolut inte gör när han har svårt att syresätta sig (är en MYCKET slö herre som inte behöver mycket ursäkt för att bli långsam). Han hostar inget, och jag ser inget slem eller någon bukandning.
Dumma dumma mig som trodde jag kunde ge honom hö
Tror ni att jag kan ha is i magen och avvakta om stönandet försvinner när jag tar bort höet, eller bör jag sätta in ventipulmin direkt för att underlätta för honom? (ska kolla med vet imorgon, men vill höra vad ni hade gjort). Han är mycket pigg o springer glatt, vilket han absolut inte gör när han har svårt att syresätta sig (är en MYCKET slö herre som inte behöver mycket ursäkt för att bli långsam). Han hostar inget, och jag ser inget slem eller någon bukandning.
Dumma dumma mig som trodde jag kunde ge honom hö