hästen sticker i galopp, tips?

R

Rebecca-M

Hej, jag har ett rätt så överhängande problem med min ponny som har gjort att träningen börjar gå sämre och jag vet inte riktigt längre hur jag ska gå tillväga med detta. Han är en väldigt framåt häst, och det var något jag sökte när jag köpte honom, men jag har ingen kontroll i galoppen på honom. På banan kan det funka till en viss gräns, tills han ökar farten succesivt, skjuter ner ryggen och drar upp huvudet, emn det är vid uteritterna osm det är värst. Då tar han bettet och i princip skenar, och jag har tröttnat på att bara sitta och dra i munnen på honom, känns inte schysst mot honom och inte roligt att rida på det sättet. Vi har kollat sadeln och kollat honom hos veteriär så det är till största sannorlikhet inte det som är problemet. Tänkte om det fanns någon som har liknande problem eller tips på hur jag kan träna bort detta,

Kram

Sv: hästen sticker i galopp, tips?

Du kan ju prova att driva honom framåt då han sticker och släpp lite i tygeln, se till att du har en lång väg framför dig, när han fått springa lite så sätt ett bestämt stopp och beröm.

lydnad lydnad, men är han stressad eller bara lite busig kanske?, så gjorde jag med min och han blev förvånad att jag fakstiskt bad honom springa och i början hade han väldigt dålig kondition oxå, så desto mer han fick springa desto lugnare blev han, men det tog ett par veckor naturligtvis ;)

usch jag vet jag är tjatig.. men MARKTRÄNING, MARKTRÄNING, MARKTRÄNING. Ut och gå, träna ledarskap på banan(från marken med olika övningar). Upptäcker du då att han är väldigt dominant kan problemet sitta där. Hade liknande problem med min innan, fast mildare rusningar och bockningar. Det är helt borta nu tack vare markträning.
Är han dominant får du däremot räkna med att lägga ner mycket tid på det. Få honom att bli din vän. Är han däremot inte dominant ska jag inte vara sån och säga "markträna ändå" för då skulle det förmodligen inte bli bättre (a)

Undvik langa galopper tills du har battre kontroll. Jag har markt att om man rider aktivt nar man rider ut, mycket skankelvikningar, oppna/sluta etc sa lyssnar hasten pa dig och du far troligare en lugnare galopp. Gor galoppen till en ovning nar du rider ut. T.ex. rid en sluta (eller iaf bakdelen lite innanfor vagkanten om du rider pa en vag, samtidigt som hsten ar stalld inat), galoppera exempelvis 8 sprang, sakta av till skritt 6 steg, ga upp i trav, och gor om proceduren i vanster galopp. Sa hinner hasten aldrig fa upp farten, och ni undviker en onodig konflikt.

Intressant tråd, jag har liknande problem med min ponny som också är av den mer energrika sorten. Han har börjat den här veckan med att ta tag i bettet och dra på. Problemet hos oss tror jag dock är att han inte är tillräckligt musklad (fortfarande under igångsättning efter hälta) för att orka ta en långsam galopp och tycker att det blir jobbigt när jag saktar in honom för att gå mer kontrollerat. Han är dessutom westernriden av tidigare ägare och uppskattar inte att man tar i tyglarna, så det har gett oss några konflikter den här veckan där han då löst det genom att ta tag i bettet och springa iväg. Min första lösning är att jag bytt till ett snällare bett, hoppas därigenom få bort att han tar tag i det för att slippa undan. Sen ska jag lägga om träningen och göra det "lättare" för honom, anledningen till att jag börjat med lite långsammare galopper är ju för att han ska muskla på sig. Eventuellt om det inte fungerar med ett snällt bett så provar jag med ett skarpare för att kunna stoppa honom men jag tror inte riktigt på att det kommer fungera.

Det här var lite tankar från mig och min variant av samma problem, tror kanske inte att ts har samma orsak till problemet.

Böj på hästen! Överböjer du åt sidan så har du alltid en nödbroms och slipper slita meningslöst bakåt i munnen, vilket ofta bara sporrar dem mer att springa. Öva in one rein stop, och använd sedan överböjningen så fort du känner att hästen slutar lyssna. Försök annars att bromsa så lite som möjligt, och försök få tillfällen där du själv kan driva på hästen så den inte "äger" farten.

Jättebra att du kollat upp så din ponny inte har ont nånstans. Och som REiN skrev så att lära in one rein stop, jag lär in det i princip på alla hästar jag rider, sen behöver man väldigt sällan använda sig av den, på de flesta aldrig.

Hur är ponnyn annars? är det bara galoppen som är problemet? Är han "bara" stressad? Eller vill han komma bort från obehaget, oftast blir ta i tyglarna motsatt effekt, kanske visar du inte tillräckligt med resten av kroppen (ev osäker?- hästen känner av detta mkt snabbt) att han ska hålla tempot, händerna är ju bara sekundära hjälper till skillnad på vikten.

Han kan ju oxå ha satt detta i system, då han märkt att du inte kan hantera situationen och då tar alltid till skenandet oavsett hur du inverkar lr inte inverkar, om du inte är väldigt envis och vet exakt vad du gör.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: mily
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: Karoliten
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka