Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

L

Lollann

Detta är första gången jag skriver här, men får hoppas att det blir rätt!

jag är medryttare på ett gotlandsruss som har börjat stegra när hon inte får som hon vill. Så i detta fall tycker jag att det inte tyder på något som att hon har ont. Utan bara hem länktan till stallet.

Detta kan börja redan 20meter ifrån stallet, hon vänder på en 50öring, gör jag ''motstånd'' typ försöker hålla kvar i yttertygeln som ska hindra henne från att kunna vända tillbaka till stallet, så reser hon sig. Högt.

Sist reste hon sig väldigt högt så jag trillade av (ingen av oss blev skadade)
Hon har även börjat stegra med ägarens barn på, när mamman lede ena flickan! Jag är äldre och rider ut själv, så är väldigt rädd att hästen ska slårunt.

Så till frågan nu då:Hur skulle ni ha löst detta probelm? tips skulle värkligen uppskattas, så ja goch ägaren kan lösa problemet så fort som möjligt innan någon olycka händer. :)

Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

Först och främst, som alla med problem blir rådda att göra här; kolla så hästen inte har ont. Det gäller inte bara ryggen utan även tänder, ben osv, att utrustningen sitter bra osv.

Om allt det är okej är det dags att börja med själva beteendet.
Vad gör du när hon stegrar sig? Ett tips att göra med hästar som stegrar sig högt är att slå armarna om halsen på dem så du inte faller av baklänges. Vad gör ägarens barn när hon stegrar sig med dem? Skulle det kanske kunna vara så att hon lärt sig att om man stegrar hoppar ryttaren av och man slipper arbeta?

Vad händer om du sätter henne i arbete redan från början när ni lämnar stallet? Istället för att börja turen med lugn skritt utan krav, börja arbeta henne direkt, få henne lyhörd, gör förhållningar, ställ till höger och vänster, gör skänkelvikningar åt båda hållen på väg bort från stallet så hon har fullt upp med att tänka och lyssna på dig och inte hinner tänka på att stegra eller vända hem.

Kan man inte tömköra och lite provocera fram det och där hålla kvar näsan så att hon inte kommer upp, utan bara kan göra en ansats? Så hon fattar inte det inte alltid går att slänga upp huvudet och hovarna så fort det inte passar.

iNHALE : En hästmassör har varit och kollat på hästen och konstaterade att hon var stel ibåda sidorna men tror nt det har så mkt påvärkan på detta?

När hon reser sig lutar jag mig framot, denna gång var jag nt alls beredd på det därför jag föll av. Men om jag slår armarna runt halsen får väll hästen en eftergift och fortfarande kan hålla på så?

Vet nt hur barnen gör, det var för någon vecka sen ponnyn började att resa sig med barnen, mamman gick som sagt brevid med grimskaft. Men tror att dom fortsatte att rida på bara.?

har testat att börja trava ef 20 meter från stallet men då har hon också vänt på en 50öring snabbare, har provat att ställa henne men det hjälpte nt så mkt....Innan hon började att resa sig så högt fick jag göra mkt halter, funkade visserligen lite men det är inget jag orkar hålla på med under alla mina ridturer på hästen.

Ponnyryttaren_ : har nt tömkört henne något.det är mamman som gör, så vet nt hur hon reagerar då, om hon reser sig. Men man märker en skillnad när man går med hästen från marken, då är hon hur gullig och snäll som hälst. Ponnyn känner ju trygghet då.

Innan stegringen håller hon nt på så mkt med huvudet, hon mer vänder på en 50öring med framdelen sedan om jag leder/håller kvar handen från det motsatta hållet hon vill åt, gör hon två sattsningar och sedan reser hon sig.

Lite det jag tänkte, testa att hala in nosen på henne mera när hon är 'stegrings-benägen', för får hon inte upp näsan så kan hon inte ställa sig, hon behöver få fram nosen för det, annars kommer hon bara någon dm upp med hovarna. Hala in båda tyglarna kort kort och driv på och håll kvar, det får liksom inte gå att ta bettet när det passar.

En häst som stegrar skall först och främst FRAMÅT. Lätta på handen och tryck framåt. Att dra den i munnen eller göra halt är att få den att tänka mera bakåt.

Jag skulle trava tills den slutade ens tänka tanken att stanna och resa sig.

Ja hästen kommer få en eftergift när du lutar dig fram, men det är viktigare att du sitter kvar än att undvika eftergift. Som cirkus skrev, hästen måste gå framåt, det är det allra viktigaste. Luta dig fram när hästen stegrar och driv framåt, hela tiden. Om hon vänder om vänder du henne tillbaka och fortsätter driva så hon inte tror att hon kan gå tillbaka till stallet hur som helst.

I början kommer hon säkert testa ganska ordentligt för att se om din nya tuffare attityd håller, men vartefter kommer det bli bättre och till slut kommer du bara behöva smacka lite för att hon ska sluta och gå dit du vill utan att stegra.

Jag skulle sätta på en gramantygel som en säkerhetsåtgärd - det är ju skitfarligt med en häst som stegrar! När hästen går fint hänger gramantygeln slak, men när stegringsbeteendet kommer så kan man kvickt hala in nosen och avbryta stegringen. Tänk på att så fort som stegringen avbrutits ska du ge eftergift och DRIVA. Det är framåt ni ska, inte uppåt.

Mitt ena fullblod höll på sådär :)

Passade det inte skulle hon stegra. Tänka framåt är det man måste göra, driva på :)

En dag blev jag arg på henne och dunkade knytnäven mitt emellan öronen när hon reste sig och det gjorde underverk. Det blev ett "Oj, så ska jag nog inte göra".

Om man inte får rätsida på det finns det ett väldigt gammalt knep: man knäcker ett ägg mellan öronen på dem, då tror de att de slagit huvudet i och att det blöder :angel:

(jag vet att det inte är det lättaste att rida med ett rått ägg i handen :D )

Man kan inte rå på dem med råstyrka och inspänningar, och en fjording kan vara som en pansarvagn, man får helt enkelt ta till andra knep :)

Usch, stegring är läbbigt som fan tycker jag!

Jag arbetade lite med en sådan häst för några veckor sedan. En ny häst på ridskolan där jag jobbar som kom på att om jag stegrar så får jag gå in och slipper jobba (jag vill inte ha en elev på en stegrande häst på mina lektioner, då byter jag hellre häst och skickar in den bråkiga faktiskt).

Jag fick hjälp av chefen med den här hästen, annars hade jag aldrig vågat den här metoden. Jag red som vanligt och när hästen började stegra och backa satt jag bara där och höll om med skänklarna (armarna om halsen för att inte trilla av/slå över). den fick liksom "stegra klart". När den var klar skrittade vi bara vidare. Vi gjorde så ett par gånger och till slut var det som att hästen bara "jaha, nähä, det där var ju lite onödigt..." och har inte gjort det sedan dess faktiskt.

Min chef sa att jag bara skulle vara lugn (yeah right, jag var sjukt sjukt rädd, men ok :D), och inte ge hästen något att bråka med. Vet inte om du är modig nog (dum nog? ;)) att göra det, men det funkade på den hästen iallafall. Den här hästen ville ju bara ha någon slags reaktion, helst att ryttaren hoppade av, och när den inte fick det så slutade den.

Jag skulle skaffa en ny medryttarhäst eftersom jag ämnar leva en stund till.
Det där är och förblir ägarens bekymmer, det skulle jag aldrig sätta en medryttare att lösa.

Tack för tipsen!

Men har testat att driva på och rama in henne, men var samma där hjälpte inte så mycket. då svänger hon bara ännusnabbare. Det var lite därför jag gjorde halter för då fick hon aldrig chansen att änns vända, så stog jag där i ungefär 5 min tills hon tittade framåt och var avslappnad. När hon rest sig har jag provat att lägga spöt på både rumpan och bogen för att se om jag fick något resultat utavdet. Det fick jag nt tyvärr. Hon har gått ännu högre då, så det har fått mig att tänka om att skänkla på gör hon samma sak där, går högre?

Tänkte samma sak som dig Trix, inspänningar är bara en tillfällig lösning och det blir som en tävlig i styrka :P men det är en bra säkerhets åtgärd om man känner att hästen går liiiiiiiiten för högt!

Men om jag låter henne stegra tills hon tröttnar kan hon ju tills slut slåöver? för det är inga tröga resningar hon gör utan det känns som om tycker det är jätte enkelt, hon typ flyger upp som en fjäder. Knasig formulering :P

Jag skulle skaffa en ny medryttarhäst eftersom jag ämnar leva en stund till.
Det där är och förblir ägarens bekymmer, det skulle jag aldrig sätta en medryttare att lösa.

Kanske ska tilllägga att ägaren inte gett mig något ansvar för att lösa detta problem, hon ska prata med den förgående ägaren om råd, så detta är inget jag har ansvar för egenterligen :P
utan jag vill bara få lite råd om hur jag kan reagera i situationen när hon håller på som hon gör. Byta häst vill jag nt älskar denna häst och betalar näst intill ingenting för att rida henne.

Fast att dra in nosen ska inte resultera i dragkamp, det ska ju resultera i att hon tvingas att släppa? Acceptera bettet, fast grövre, detta ska ju bara användas när hon tänker ta bettet ifrån dig och och kasta sig upp, en häst kan som sagt inte ställa sig när den är på tygeln (/ihopdragen). Så att dra in näsan ska göra så att hon släpper, du kan driva på framåt utan att behöva riskera att få en snyting på näsan. hon ska gå framåt - utan att ta bettet. Nu låter jag som värsta djurplågaren, men man får knäcka av dom om man hindrar dom från att ställa sig. En stegrande häst kan bli farlig. Dock ska du som flera redan skrivit rida framåt, bara för att du tar ner näsan betyder inte det att hon inte kan röra sig framåt, hon ska gå fram överallt där du ber henne! (utan att ifrågasätta). Hos oss beprövad stil på flera ynglingar som tycker att det passar att vända och eller stegra när det passar, dom går alla att rida ordentlig dressyr på också.

//Ponnyryttaren_ som ofta ofta får beröm för mjuk ridning

okej, förstår!
vad menar du med Så att dra in näsan ska göra så att hon släpper? :confused:

att få henne på tygeln/i form har jag nt riktigt börja få henne i än, ganska stel men det går åt det bättre hållet! har alltså börjat mjukna lite isidorna.
innan hästen kom stog hon i två år och förlorade mkt muskler.

För det första så vill jag understryka att det här problemet är livsfarligt! En häst som stegrar kan gå över. Och får man en häst på sig kan man dö.
Är en medryttarhäst värd ditt liv? Finns det inte hästar som du kan rida utan att behöva riskera livet? Jag tror du är värd det!

Om det nu är så att du trots att du faktiskt kan dö vill fortsätta med hästen så skulle jag absolut ta hjälp av ett proffs! Det inns många olika skäl till varför en häst reser sig.

Först hade jag låtit en veterinär kolla igenom hästen. Säger veterinären att hästen är grön hade jag ev tagit ut en equiterapeut. Därefter hade jag tagit kontakt med en BRA tränare med lång erfarenhet.

Kommer det här problemet även på ridbanan/i ridhuset?
I vilka situationer kommer det?
Hur ser hästen ut i situationerna(rädd, arg, stressad)?
Hur pass skolad är hästen?
Hur ser hästens tillvaro ut i övrigt, går den i hage med kompisar, hur stor hage och under hur många tim?
Vad äter hästen?
Har man provat ut utrustningen ordentligt?
Hur rider man hästen?

Att släppa tygeln och hålla om halsen ger som sagt eftergift och belöning i fel tillfälle. Bäst är ju att försöka bädda så stegring inte uppkommer. Att tömköra kan vara bra då man är osäker på att sitta på. Då får hästen också gå en bit från människan. Det kan vara bra för hästar med otrygghetsproblem. De får inte stöd av en person som leder den. Utan de får träna på att vara en bit ifrån.

Rider man på i lite tempo kan hästen inte resa sig. Är hästen skolad så att den förstår och lyder hjälper framåt så kan de inte resa sig om man är kvick nog att märka när de börjar sakta ner lite för att sen kunna stanna och resa sig.

Jag hade inte slängt på en graman på en häst som reser sig. Vissa kan få panik av gramanens inverkan. Och är man inte duktig ryttare nog så hinner man kanske inte släppa den.
Vill man påverka hästen så den inte kan resa sig om den nu vägrar gå fram så fungerar isf rejäl böjning bättre. Och om man i ögonblicket då hästen ska gå upp slänger sig överdrivet bakåt går de inte upp. Är man för långsam för att hinna med så kan man sitta överdrivet bakåtlutad hela tiden. Men att böja rejält och snurra hästen fungerar bättre.
I det lägger man sen till innerskänkel som flyttar ut och börjar räta ut och rida fram igen. Börjar hästen hoppa böjer man igen.

Dock rider jag inte ut en häst som inte fungerar på ridbanan. och något säger mig att den här hästen inte riktigt fungerar där heller. Dvs den är inte så utbildad och den kanske har lite humör?

Låt ägarna kolla upp vad det är som spökar, alternativt (om inget är fel), låt dom uppfostra och utbilda den tills den uppför sig som den ska, (den ska inte ha ont och den ska inte vara dum). Sedan rid lektioner så ni kommer tillbaka på banan och att du kan börja rida den i form, mjuk ska den ju vara oavsett vad för sorts ridning man ämnar att göra. Du måste ju kunna rida utan att vara rädd för att ramla av! Ridning ska vara kul!

Tills hästen släpper är alltså tills hästen slutar spjärna emot (med underhalsen). En häst som accepterar bettet följer ju med ryttarens hand, båda fram och bak och åt sidorna, gör den inte det blir det som att sitta på en trähäst (''dra bäst du vill, jag tänker då inte följa med dig.''). Det är alltså detta som jag utnyttjar vid tillfällen där den tvärvänder eller vill ställa sig, jag kortar tyglarna som när jag rider dressyr, på-tygeln-kort och lite lite till så det blir svårt att spänna underhalsen, tills hästen svarar framåt ärligt (när den inte längre funderar på om det är höger eller vänster den ska vända åt) och går förbi vad det nu är och då får den tillbaka bettet, då får den lagom längd och kanske lite till ändå, skrittar jag blir det nog ökad skritt efteråt, lång men med kontakt. Beröm får den med när den svarar framåt.

Kan tillägga att jag är supermesig, så känner jag ändå att jag inte klarar av att göra såhär utan att hästen säger 'WTF??' så tar jag hjälp av min mamma som är duktig på att tömköra, då är det som sagt ingen på som kan bli skadad och man kan fortsätta att hålla i tygeln, man blir inte tvingad att ge eftergiften, utan kan hålla emot och fortsätta driva på tills hästen ger sig och jobbar framåt istället för uppåt.

Framåt är skitviktigt, men det är lika viktigt att den inte ställer sig. Hade den bara rest sig litegrann, så som vissa gör för att skrämmas, då blir man bara arg och vänder tillbaka och ponnyskänklar på den, trams! Men om den ställer sig högt får man göra vad man kan för att undvika en farlig situation och försöka räkna ut varför. Är den bara tramsig och har :devil: i ögat, då får man vara :devil: tillbaka tycker jag! Men är inte fallet så så får man såklart ta reda på vad det är.

Kanske ska tilllägga att ägaren inte gett mig något ansvar för att lösa detta problem, hon ska prata med den förgående ägaren om råd, så detta är inget jag har ansvar för egenterligen :P
utan jag vill bara få lite råd om hur jag kan reagera i situationen när hon håller på som hon gör. Byta häst vill jag nt älskar denna häst och betalar näst intill ingenting för att rida henne.

Jag håller med Blandrastik, du ska inte rida den här ponnyn. Jag antar att du är barn, för att du är såpass liten att du rider ett russ - och då tycker jag att det är bedrövligt gjort av ägaren som tillåter ett barn att sitta upp på en ponny som har en livsfarlig ovana.

Skaffa en annan, det finns ponnysar att älska som INTE stegrar under ryttare.

Självklart vet jag att det är livsfarligt om en häst reser sig, är nt dum!
och nej jag är inget barn! är tonågring men pga min vikt och längd kan jag rida hästen.Och har ridigt länge.

Hon är hur snäll som hälls på ridbanan, och när jag rider med andra! och i handteringen. Kanske har låtit som att hon alltid reser sig och håller på? NEJ det gör hon inte, det är NU när gräset börjat växa som hon har gjort det 2GÅNGER. inget mer.

Ville ha råd på hur kan kunder reagera i situationen, inget om att jag ska sluta rida hästen. Det beslutet kan jag ta själv.

tack för alla tips jag fått, vi kan väll avsluta diskutionen här tycker jag. Har fått många svar nu tack!

Liknande trådar

L
  • Låst
Hästhantering Detta är första gången jag skriver här, men får hoppas att det blir rätt! jag är medryttare på ett gotlandsruss som har börjat stegra...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Nu är det så att jag har en liten 4 åring på foder och på senare tid ( ca 2 veckor tillbaka) har hästen börjat stegra och vända om...
Svar
11
· Visningar
3 873
Senast: skuggi
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama