Hästen springer och är stark alternativt symaskinstrav och ingen bjudning.

F

Fitness

När jag travar så springer min häst på väldigt fort, är stark och olydig, kastar med huvudet när jag försöker bromsa på yttertygeln. Ingen som helst takt - bara spring.
Om jag rider i långsam trav så har han jätte kort symaskinstrav med bakbenen en mil bort och ingen bjudning alls. (när han får gå i det tempo han vill dvs FORT så är han jätte pigg och het)
Jag vill gärna att han ska ta ut steget så som han gör när han bestämmer tempo och det går fort men att takten ska bli bättre och att han ska vila mer på steget. Hur ska jag göra? Några speciella övningar jag kan göra? Otroligt tacksam för tips!

Kan tillägga att i galoppen är det mycket bättre och han kan både samla sig och länga sig och han har bra bekbensaktivitet.

(Har ingen tillgång till tränare tyvärr)

Sv: Hästen springer och är stark alternativt symaskinstrav och ingen bjudning.

testat att använda travbommar?

Nej, bara några gånger på hoppträning. men isåfall ska jag lägga travbommarna med så mycket mellanrum så att han kan komma i sin stora trav?? Och dessutom förstår jag inte hur det kan förbättra ngt. Då måste jag väl lägga ut travbommar överallt i hela paddocken :confused:

Du skulle ju kunna öva på en mindre del av ridytan.
Exempelvis trava på en volt med bommar, säj en rätt stor volt med 2 bommar/vändningspunkt om du förstår? =)
Blir han jättesnabb vänder du in på volten direkt. du kan även göra massa mindre volter så fort han springer iväg och visa att han måste lugna sig.
Jag har just blivit medryttare på en sån häst. Når jag provred var benen överallt men efter mycket voltarbete under ridpasset så samlade hon sig jättebra och hade en lugn trav!
Mitt mål med ridpasset var enbart att hon skulle trava i normalt tempo på 4kanten. :rofl:

Tack för tipset. Hur långt ska det vara mellan bommarna ungefär?

Longera, tömkör, skritta i skogen mkt, trava i uppförsbackar. Ett bra tips är att någon duktig får testa honom.

Han kanske har någon låsning/knuta någonstans. Leta upp en kotknackare (mirakelkur för min som hade en ofunnen låsing!) kolla över all utrustning, många djupa andetag. Kom ihåg, en mjuk hand ger en mjuk mun och en hård hand ger en hård mun.

Testa att galoppera sträckor rakt fram i växlande tempo och klättra uppför, sedan nedför. Nedvförsbackar "tvingar" hästen att sätta in bakbenen under sig och då har du redan gjort halva dressyrjobbet, eftersom hästen inte kan skjuta ifrån långt eftersig, för då skulle det gå rätt fort :smirk:

Lycka till och hoppas det löser sig.

Rid mycket på böjt spår, övergångar skritt-trav, och skolor såsom öppna och skänkelvikning. lycka till

Halvhalter, tempoväxlingar och övergångar är det som gäller.

Det första jag kommer att tänka på är om hästen kanske har ont/känner obehag över någonting.. Hur är utrustningen tillpassad, är tänderna/ryggen kollade etc?

Annars som princefair skrev, mycket halvhalter, tempoväxlingar, övergångar. Basic att start och stopp fungerar.

Lycka till!

Till alla: Tack så mkt för alla bra tips! Vet ni någon som det har fungerat på?
Kommer det fungera på min häst eller är det bara på vissa hästar?

Allt är kollat. Han har alltid varit så här. När jag provred honom hade han symaskinstrav med bjudning och bakbenen långt efter sig men då var han heller inte så stark. Allt eftersom han har blivit starkare har han ökat tempot, men han orkar tydligen fortfarande inte vila på steget.

Nu förstår jag inte varför tråden är flyttad till grundutbildning??
Hästen är utbildad La i dressyr....

Men kan inte trava ordenligt...

Travbommar är jättebra. Övergångar också! Ta bara jättekorta travbitar med målet att hästen ska gå lugnt och sakta av. I början bara ett par steg, sedan övergång till skritt eller halt. Sedan igång igen ett par steg.

Men kan inte trava ordenligt...

Vad menar du med det? Har du sett min häst eller? Tycker inte att du ska uttala dig.
Han kan trava ordentligt. Har fått massa placeringar upp till La:5, tror inte att hästar som inte kan trava ordentligt skulle få det.
Visst var det ett tag sen och vi är i en svacka just nu men tycker de va onödigt sagt. Tycker man ska hålla en trevlig ton här.

Känner du att du måste trycka ner andra för att lyfta upp dig själv?
Stackars dig isåfall...:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 380
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Det är så att min häst är väldigt stark, nästan stum i munnen. Testat många bett men ingen skillnad. Från skritt till halt går det...
Svar
10
· Visningar
1 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar