Hästen sparkar ibland mot en när man hoppar upp barbacka "/

P

piupau^^

Ibland när ja ska hoppa upp barbacka, eller ja nån "kastar" upp mej på henne så sparkar hon mot en, varför?? Min tränare säger att de kan hända att hon är bakrädd ...

Sv: Hästen sparkar ibland mot en när man hoppar upp barbacka "/

När man hoppar upp barbacka blir det lätt så att man liksom dunstar ner på hästryggen.

Kan det kanske vara så att hästen tycker att det känns obehagligt och försöker att protestera?

kanske har ont någon stans?

varför inte kliva upp från en hög pall eller något??

Vad tror du själv?
Antingen är det fysiskt obehagligt eller så tycker hon att en "flygande uppsittning" känns som ett rovdjursöverfall.
Om du gärna vill hoppa upp på detta sätt så tycker jag att du:
1. Ska lära hästen att inte bli rädd om du hoppar jämfota bredvid den, ta hjälp av någon duktig så du inte skrämmer hästen mer.
2. Kolla att hästen inte har ont.
3. Förbättra din upphoppningsteknik så du inte gör illa hästen

Vad tror du själv?
Antingen är det fysiskt obehagligt eller så tycker hon att en "flygande uppsittning" känns som ett rovdjursöverfall.
Om du gärna vill hoppa upp på detta sätt så tycker jag att du:
1. Ska lära hästen att inte bli rädd om du hoppar jämfota bredvid den, ta hjälp av någon duktig så du inte skrämmer hästen mer.
2. Kolla att hästen inte har ont.
3. Förbättra din upphoppningsteknik så du inte gör illa hästen

Tänkte svara TS men såg att ditt svar var så gott som komplett :D

Men TS, att hon sparkar låter farligt. Kolla så hästen inte har ont, men här känns det faktiskt som om hon blir rädd, och kankse har du råkat dunsa henne i ryggen någon gång, är ju lätt hänt om hon inte står still.
Hoppa brevid henne som Skuggi skrev, prova sdan att stå på en pall, någon kanske kan hjälpa dej att hålla i henne, häng på henne och glid ner direkt igen, gör om till hon inte reagerar, sen kan du försiktigt försöka glida/kravla dej upp, alltså inte hoppa eller bli uppkastad av någon.

Lycka till.

Jag tror hon tycker att hela situationen är obehaglig. Försök tänka på hur du sitter upp, dunsar du ner, klänger du dig upp, råkar du stöta till med foten? Få uppsittningen att bli behaglig för hästen, gärna genom att använda pall.
Och kolla att hästen inte har ont. Reagerar hon likadant vid annan uppsittning också? Med sadel, pall m.m?

Tack fö all hjälp mn de a ba när nån "kastar" upp mej p hennes rygg. O. va ja vet så dunsar ja it så hårt ner eftersom ja övat ganska ofta på en lite mindre häst ... JA ha testa o. hänga på henne lite före ja kastar bene över, de hjälper lite. Nja, hon borde inte heller ha ont "/ Eftersom ja kan hoppa upp från marken när ja har sadel, o så kan ja hoppa upp från pall, de e da aj mest brukar göra :P Men tack är all hjälp, ska börja hoppa brevid henne lite då .

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk sparkades i ansiktet på stallbacken på Bergsåkers travbana i Sundsvall när en häst slog bakut under torsdagskvällen, och vårdas...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama