Sv: Hästen snubblar mycket
Har ni röntgat?
Min förra häst var jämt snubblig,en gammal travhäst (kallblod) så vi trodde att det berodde på att hon bara var klumpig,sen visade det sig att hon var sneskodd,sen massa annat,men vi rättade till allt (utrustning,skor m.m) hon vart bättre,så gpott som helt snubbelfri i flera år,sen började hon snubbla igen för ca 2 år sen när jag skulle sätta igång henne,inge halt eller värme,trodde det berodde på det,men det slutade inte,och på slutet så började hon även snubbla på plan mark,dvs på asfalltsvägar,där det inte fanns nått att snubbla på ens...
Måtten var rågat strax efter när hon gick omkull (har aldrig gått omkull,utan bara snubblat till) och jag fick hela hästen över mig på ena benet,kom undan bra endå,med att hälsenans fäste var skadat,nån sena som var klämd,och microblödningar i hela hälen,och blåsvart på hela foten,inget var brutet tack och lov,men det gjorde förjävliskt ont...Och då gick hon omkull i trav,vill inte veta vad som hade hänt i fall det var galopp..Då åkte vi in och röntgade igenom alla ben,det visade sig att hon fått artros i ett knä. Vart behandlad 2 ggr och vet sa att hon svarade väldigt bra på behandlingen och sa att jag kunde rida på som vanligt,skogsmulla i skogen i mycket skritt,lite trav och väldigt sällan nån galopp,men nu efter det så får hon endast gå som sällskap/promenad häst.