hästen slår i -balanstips?

K

krax

Hej!

Min medryttarhäst slår i så det smäller ordentligt. Eftersom jag alltid rider ensam (och inte är så duktig att jag kan tolka klonket) så har jag svårt att exakt säga var och hur han slår i. Jag har trott att det var så att han trampade bakhoven i framhoven (åtminstone ett balltramp talade för det), men idag när jag satte gummiboots fram så "klonkade" det ändå som bara den. En av bootsen var lite söndertrampad nertill, så uppenbart trampar han sig också. Men vad beror resten av klonket på? Förstår att det är svårt att säga, men har någon erfarenheter eller idéer? Jag hör att det är "järn mot järn".

Har kollat gamla trådar via sökfunktionen och förstått att det kan bero på obalans. Jag försökte tänka efter när det händer och jag tror att det oftast är en liten stund in i passet, då jag börjar kräva samling, och då i både skritt och trav. Längre in i passet försvinner det nästan helt. Vad kan jag tänka på för att göra situationen bättre? Få honom i balans, förstår jag, men hur?

Tacksam för råd och tips!

Sv: hästen slår i -balanstips?

Vår ponny slår ibland i bakhovarna i framhovarna men jag vet inte riktigt när. Det händer inte så ofta men ofta nog för att hovis skulle kunna se det på hans hovar. Det var han som gjorde mig uppmärksam på det.

Kan du kanske fråga din hovis?

"Järn mot järn" kallar jag smida. Oftast går hästen i ett övertempo, kan du minska tempot och öka bärigheten så brukar det försvinna. Det låter som det är just det som händer en bit in i passet när hästen är uppvärmd - men ha koll på tempo och bakdelsaktivitet från start när du går upp i traven.

Prova att rida öppnor i skritten i uppvärmning, det stärker det diagonala rörelsemönstret och bärigheten och går även att återuppta i traven.

Hm, jag är inte jätteduktig (läs -försöker öka min medvetenhet i ridningen men missar fortfarande en hel del) och hästen är fortfarande i igångsättningsstadie. Öppna finns inte riktigt på schemat än, vi arbetar fortfarande med att han skall greppa sidförande skänkel ordentligt...

Skall försöka förstå vad du menar med "minska tempo och öka bärighet" -menar du att hästen "springer på" utan att ha ordentlig kontroll och liksom slarvar fram? Att få ökad bärighet skulle innebära att han utför varje steg mer noga och lyfter uppåt istället för att vinna väg framåt i varje steg?

Om jag nu tolkade rätt (se ovan) så handlar det om att trampa under sig med bakbenen osv (som vanligt:smirk:...). Men har du några tips på hur jag kan göra det? Det är så lätt att man bara trycker på mer med sits och skänkel, varpå hästen lägger på mer fart och så blir det förhållningar i tygeln för att minska farten =både gas och broms samtidigt i var sin ända av hästen =går på bogarna.... Så upplever jag det iaf. Tips?

Har börjat rida mkt i skogen och försöker hitta klätterställen för att han skall få mer ork och muskler bak. Men det handlar ju om min ridning också....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka