Sv: Hästen rycker tyglarna ur handen när jag rider
Vad du än gör -ryck INTE tillbaka. Blir hästen bättre av att du åsamkar den mer skada tro? Den rycker inte av elakhet,lathet eller ouppfostran, hästar tänker inte på det viset. Och rycker man tillbaka får hästen ännu mer ont av bettet vilket gör att den får ännu större anledning att rycka bort huvudet- man får en ond cirkel.
Att en häst rycker tyglarna ur handen har en orsak -hitta den så blir du av med problemet. Det går att kväva symptomen till viss del genom att sätt hårt mot hårt, men anledningen blir du aldrig av med.
Jag har läst att hästar som har spänningar i käke/nacke/rygg slår o rycker med huvudet. Spänningar i käkarna kommer oftast av bettet och utvecklas värre beroende på i vilken form hästen rids. Spänningar i käkarna och fel ridform leder till spännigar i nacke och övriga kroppen, dessutom andningssvårigheter om hästen "går på tygeln" (korrekt med första halskotan som högsta punkt).
Min kompis har en f.d. travare som gjorde just såna ryck som du beskriver. Hon fick tipset att rida bettlöst, och mkt riktigt så ryckte inte hästen när den var utan bett. slump? vet inte...
Tänk på att fysiskt våld inte gör relationen till en häst bättre, försök förstå hästen, tänk på att en häst aldrig är "beräknande", den är inte långsint utan den lever här och nu och reagerar här och nu. Det finns alltid en orsak till vad hästen gör...