Hästen rycker tyglarna ur handen när jag rider

P

Pella

Har just börjat att rida ett 10 år gammal varmblod. Jättetrevlig häst, snäll på alla sätt o vis men hon drar tyglarna ur händerna på mig. Vad kan jag göra för att få henne att sluta med detta?? Kan tillägga att hon inte kan särskilt mycket än. Har tidigare gått på travet. Har ni några tips till mig?

Sv: Hästen rycker tyglarna ur handen när jag rider

ryck tillbaka! Fick jag göra på min, det hjälpte. Bättre att rycka tillbaka några gånger så är det förhoppningsvis bra sen. Men hjälper det inte så är det ju inte snällt att rycka hästen i munnen:eek:

Ok! Det ska jag pröva! Blev lite osäker på om det var så jag skulle göra...:smirk:

Hoppas det hjälper.Lycka till:banana:

håll i sadeln så att hästen inte kan dra dej ur sadeln. börjar den backa i stället så låt hästen backa tills den tröttnar. funkade på min häst. fick tipset av min dressyrtränare

Ryck inte tillbaka utan håll bara tyglarna mjukt men stadigt och driv! Knacka med skänkeln/peta till med spöet om hon börjar rycka.

Ta tillbaka!
Visa gränserna o ramarna!

Håll dina båda tummar vid en bestämd punkt på sadeln o rubba inte dom under ridning!

Men ge också efter när hon har ett samspel med dig!

Känn efter om hon lyssnar på dig, samt ge eftergift, när hon väl börjar vakna till liv o lyssna mer på dig än irritera sig på bettet!

Mkt markarbete!Ibland behövs enbart ngr pass för att det ska ge gensvar!Longering, osv....flytta på etc....

Börja i boxen!Har hon öronen bak redan där?
Eller när sadeln ska på?

Börja från grunden å vad du tycker är viktigast för stunden!

Ge henne vana bara, att INTE rycka tygeln ifrån dig...men i grunden skall ett fint samspel finnas, hos dig och hästen.....

Ta dig tid att longera samt enbart hantera hästen ngr ggr, så ska du se en stor framgång på kort tid!

Lycka till!/Tolly:) :)

så gjorde min häst me i början... men jag körde me tekniken.. hålla emot.... han har lagt av med detta nästan helt nu...

Tack för era svar! Nu ska jag ut o prova!:bump:

Kolla tänderna först av allt, det är inte alls ovanligt att hästen som rycker i bettet har ont i munnen. Om den inte har det så hade jag visat att jag inte gillar beteendet genom att skänkla till och ta tillbaka tyglarna.

jag kanske verkar ilte taskig, men jag brukar bara rycka tebax...

min häst höll på mkt så när jag fick honom. tog ut en som kollade tänderna på honom (var problem) plus att jag bytte till slikonbett. nu håller han inte på med det längre!

Hejsan! Visst är det jobbigt när man rider och hästen drar tyglarna ur handen på en!
Men innan man sliter tillbaka får man undersöka varför den gör detta!
har den ont i munnen eller är det en olat. Den kan ha skavsår efter bettet. Passar bettet bra?Tänderna kan också ställa till endel, om de inte är skötta. När min unghäst gjorde detta red jag meste dels på rätt så långa tyglar ett tag samtidigt som jag drev på honom, sedan slutade han med det. kanske ska man kolla sina egna händer, det kan ju vara så att man själv sitter och drar eller håller för hårt i en häst som är känslig i munnen:(

Min 5-åring gör på det sättet, och han har bettlöst träns. Han gör så när han tycker det börjar bli jobbigt och han börjar tröttna. Men det börjar bli bättre nu.

Vad du än gör -ryck INTE tillbaka. Blir hästen bättre av att du åsamkar den mer skada tro? Den rycker inte av elakhet,lathet eller ouppfostran, hästar tänker inte på det viset. Och rycker man tillbaka får hästen ännu mer ont av bettet vilket gör att den får ännu större anledning att rycka bort huvudet- man får en ond cirkel.

Att en häst rycker tyglarna ur handen har en orsak -hitta den så blir du av med problemet. Det går att kväva symptomen till viss del genom att sätt hårt mot hårt, men anledningen blir du aldrig av med.

Jag har läst att hästar som har spänningar i käke/nacke/rygg slår o rycker med huvudet. Spänningar i käkarna kommer oftast av bettet och utvecklas värre beroende på i vilken form hästen rids. Spänningar i käkarna och fel ridform leder till spännigar i nacke och övriga kroppen, dessutom andningssvårigheter om hästen "går på tygeln" (korrekt med första halskotan som högsta punkt).

Min kompis har en f.d. travare som gjorde just såna ryck som du beskriver. Hon fick tipset att rida bettlöst, och mkt riktigt så ryckte inte hästen när den var utan bett. slump? vet inte...

Tänk på att fysiskt våld inte gör relationen till en häst bättre, försök förstå hästen, tänk på att en häst aldrig är "beräknande", den är inte långsint utan den lever här och nu och reagerar här och nu. Det finns alltid en orsak till vad hästen gör...

Jag har ungefär samma problem med min D-ponny (sv-ridponny). Hon gör det ibland för att hon är rastlös och vill ha en uppgift. T.ex att gå på en volt varv på varv (exempel bara), då drar hon åt sig tyglarna. Sedan när jag t.ex flyttar ut rumpan på voltens öppna del så tycker hon att det är kul och slutar. Kanske är det därför din häst gör det? Jag har ridit många hästar i mitt liv för många olika ridlärare, vissa säger det ena, vissa det andra. Men en sa att jag skulle trycka till "hårt" med skänkeln in i hästens mage. Det funkade väl sådär. Prova dig fram ;)

Meelei skrev:
Ryck inte tillbaka utan håll bara tyglarna mjukt men stadigt och driv! Knacka med skänkeln/peta till med spöet om hon börjar rycka.
Precis vad jag var på väg att skriva! Tur att jag hann läsa det innan, så det är bara att hålla med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar