Hästen näringsbehov och fodermedel

tgd

Trådstartare
Vad tar den skriften upp? Är den ett bra komplement till Plancks andra foderböcker eller behandlar den även det som står i skriften "hästen näringsbehov och fodermedel"?

Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Planck/Rundgren.

Jag tycker den är väldigt bra, och tar upp mer än man trodde om allt runt omkring hästen... Mkt bra bok!

Har inte läst de andra böckerna/skrifterna, så det kan jag inte uttala mig om...

tokigt skrivet... Menar förstås om dom andra böckerna även tar upp det som står i skriften "Hästen näringsbehov och fodermedel"? Behöver man den här skriften om man har dom andra böckerna?

Den är mer uppdaterad och har nyare siffror/rön. Den är mer ett litet uppslagsverk att använda vid foderuträkning med bra tabeller och förklaringar.

Jag har inte läst böckerna men fick denna skrifft rekomenderad av en veterinär för en hel del år sedan och anser att den är guld värd! Rekomenderar den varmt till alla som undrar över foder!!

Den är inte så tjock och lång, mkt. lättförstålig och beskriver enkelt hur man räknar ut en foderstat och allt annat man behöver veta. Fantastisk! :)

Sv: Re: Hästen näringsbehov och fodermedel

Kanske :p Jag vet inte vad det heter så det var sjukt svårt att googla, haha!

Ett litet tunt häfte med tabeller för foderstatsberäkning bara, boken (Hästens näringsbehov och utfodring) har vi redan gemensamt jag och mor min :)

Sv: Re: Hästen näringsbehov och fodermedel

Utfodringsrekomendationerna från SLU är et häfte på 39 sidor, A4format, så det är nog den du menar då. Fast det är ju inte bara tabeller i den... Den senaste är från 2011, dock står det ju inget i din länk om vilken version det är? Jag beställde min nya genom att maila ansvarig på SLU.

Häftet Utfodringsrekommendationer för häst finns nu i en ny version. Pris 160 kr inkl. moms, porto tillkommer. För beställning kontakta Margareta.Norinder@slu.se

Jag tycker den är bra och använder den ofta, den och Hästens näringsbehov och utfodring kompletterar varandra väldigt bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve