hästen lyfter inte bakbenen ordentligt

E

EHC

Jag var precis och besökte en vännina vars häst inte lyfter ordentligt på bakbenen. När vi släppte ut honom i hagen såg man hur han nästan släpade benen efter sig. Bakhovarna slog liksom i marken hela tiden, i varje steg.

Vad kan detta bero på? Vi tittade på hans sadel och den såg ut att ligga bra och han reagerar inte på smärta/tryck på något sätt. Hon säger att han har ovilja att gå i trav och galopp emellanåt. Men å andra sidan är han väldigt framåt andra dagar.

Sv: hästen lyfter inte bakbenen ordentligt

raderat...............

Senast ändrad av en moderator:

Han kan ha en låsning någonstans.
Att han är ovillig kan tyda på att det tar emot, sedan när han ändå "måste" gå så är det vanligt att dom försöker springa ifrån det som är obehagligt. Jag skulle ta ut en equiterapeut el kiropraktor.
Dom är duktiga på rörelseapparaten, vet har en förmåga att stirra sig blinda på benen. Din väns häst problem sitter ant högre upp.
Alltid bra att få hästen genomgången!:)
Lycka till!!
Mvh Jenny!!

kanske ska hon ta och ringa sin veterinär och åka till en klink för hält utredning........................

En jag kände en gång hade en häst som uppförde sig presis som du beskriver...den hästen hade spatt. Men det visste ju ingen då. vi studerade hästen i hagen och den släpade bakhovarna varje gång den gick/sprang eller annat. På kliniken konstaterades höggradig spatt.

En häst i stallet hade liknande, hon hade en känning på ena senan bak.

alla hästar marscherar inte på i hagen hela tiden.

man bör ju veta om det särskiljer sig från det normala för honom.

Ägaren borde väl märka om den plötsligt blir lat vid ridning o fråga sig varför:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 926
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka