Hästen lyder inte

B

blacktessie

Nu är det så att jag är medryttare på ett 5årigt halvblod. Han är jätte snäll och en underbar häst. Jag har ridit honom i 2 veckor, rätt ofta. Han rids inte mycket av sin riktiga ägare då hon tappat intresset. Han står alltså ca de fyra dar jag inte rider. det är rätt mkt. Ingen har inte heller ridit honom innan jag börjat rida så han är väldigt ur form.

Problemet är när jag rider ut ( har gjort det 3 ggr bara, 1 gång i sällskap) Han gör en volt och vill tillbaka, men när jag säger,visar att vi inte ska tillbaka utan att vi faktiskt ska rida ut och gå dit vi var på väg så börjar han bli sur och halvstegra och skaka på huvudet och backa. Jag vet att det har mkt med att göra med att han testar mig, men första gången vi red ut, så var han snäll! Han gjorde iafl så flera gånger när vi red ut, jag kämpade och kämpade, men han fick tillslut som han ville. Jag tycker liksom inte det är nå roligt när han stegrar och backar när man försöker ge hästen motion. Har det med att göra med att han har stått länge? Snälla ge mig tips o råd, allt uppskattas! tack så mycket!

Sv: Hästen lyder inte

han testar av dig.

varför ställdes han av? pga att han började med dessa olater? i så fall minns han ju att han "vann" o försöker igen

Hoppa av och led hästen dit ni skall. Det är det lättaste. Hästen kan inte få som den vill då blir det svårare nästa gång.

Hälsning Maja

Att rida unghästar är sannerligen ingen barnlek ;) . Hur var han när ni hade sällskap ut?

Som jag ser det har du flera problem:

1) Hästen har stått och har därmed "tappat" sin acceptans för att lämna flocken (om han någonsin haft någon).

2) Hästen har stått och har därmed i viss mån "glömt" sin lydnad för hjälperna (om han någonsin haft någon).

3) Om det är så att han utsatts för bråk och obehagligheter för detta, nu eller tidigare, så har han dessutom förutfattade åsikter om att ridturen i sig innebär dubbelt obehag, dels blir han ensam, dels blir han "straffad" (nu menar jag hur hästen uppfattar det).

4) Hästen känner inte dig tillräckligt väl för att lita på dig när du "säger" att det du vill är ofarligt.

Om hästen fungerat på uteritt med sällskap, så skippa ensamturerna ett tag. Draghjälp är ett gammalt accepterat sätt vid utbildning av unga hästar. Då ger du honom en chans att bli trygg i omgivningarna och att utöka sin "hemmasfär", och då är sannolikheten större att han törs gå från gården.

Under tiden jobbar du med de moment som fungerar. Rid på banan en del (korta pass med mycket omväxling och fokus på lydnad, inte form), tömkör, promenera korta svängar från gården som du utökar efterhand. Tänk på att hästen ska tycka att det är roligt, mycket beröm och uppmuntran, och kom också ihåg att det är oerhört jobbigt för en unghästhjärna att "utmana sina fobier"!

Det kommer att kräva en hel del av dig att tänka igenom upplägget av aktiviteten för varje dag. Det är tillräckligt svårt att göra rätt, men det är ännu svårare att aldrig göra fel!

Pat Parelli har övningar man kan jobba med från marken, Klaus Ferdinand Hempfling likaså. Dessa hjälper hästen att utveckla sitt mod och sin tillit till människan, förutsatt att man gör rätt, förstås! Du befinner dig i början av en lång, intressant och stimulerande resa full av utmaningar. Lycka till!

Jag kan bara prata utifrån egna erfarenheter. Min medryttarhäst var precis likadan som du beskriver, vid varenda tillfälle kastade sig hemåt och snurrade runt, halvstegrade och slog med huvudet när han inte fick som han ville. Det är ett väldigt obehagligt beteende och mitt självförtroende sjönk mer och mer för varje ridtur till botten.

Nu har jag fått hjälp av hans ägare, som förklarade att han fick övertaget om mig. Han testade mig i början för att se hur mycket jag tillät och fastän jag satt av och gick, drev på och gav mig inte, så märkte han att jag innerst inne blev osäker. Han tyckte det blev skitlajbans att göra mig rädd och uttnyttjade det.

Men nu är det en sådan skillnad, bara några veckor senare efter att ägaren hjälp mig. För jag visade vart skåpet skall stå. Redan vid uppsittning var jag bestämd att han inte skulle takta runt, gå iväg eller liknande. De första stegen från stallplanen tog jag upp hans uppmärksamhet direkt; halvhalter och halter.Jag krävde hans uppmärksamhet, han skulle ha sitt fokus på mig och ingen annan. Det spelade ingen roll om ett löv flög eller att stallet så brakade ihop :D.

Genom att ställa krav, hålla honom stimulerad och vara bestämd och konsekvenst innan händelserna, förstod han att det var jobba som gällde. När han har fokuset på mig så bryr han sig inte om allt runtomkring, utan lyssnar på DIG!

Vet inte om mina erfarenheter hjälpte i just din situation, men lycka till :)!

tack för svaret!
När jag red ut med andra hästen i stallet, gick det ju bättre men han höll också på då. Men jag fick honom att gå dit ja vill hela tiden till slut. Den andra hästen är väldigt lugn ute. Men det är ett problem, Det finns bara vi två i stallet. Hon är typ aldrig där. Så man har inte så stora val.
rider ja i ridhuset går det hur bra som helst, det går frammåt verkligen. Han lyssnar på hjälperna och så.

Rosenblad skrev:
Jag kan bara prata utifrån egna erfarenheter. Min medryttarhäst var precis likadan som du beskriver, vid varenda tillfälle kastade sig hemåt och snurrade runt, halvstegrade och slog med huvudet när han inte fick som han ville. Det är ett väldigt obehagligt beteende och mitt självförtroende sjönk mer och mer för varje ridtur till botten.

Nu har jag fått hjälp av hans ägare, som förklarade att han fick övertaget om mig. Han testade mig i början för att se hur mycket jag tillät och fastän jag satt av och gick, drev på och gav mig inte, så märkte han att jag innerst inne blev osäker. Han tyckte det blev skitlajbans att göra mig rädd och uttnyttjade det.

Men nu är det en sådan skillnad, bara några veckor senare efter att ägaren hjälp mig. För jag visade vart skåpet skall stå. Redan vid uppsittning var jag bestämd att han inte skulle takta runt, gå iväg eller liknande. De första stegen från stallplanen tog jag upp hans uppmärksamhet direkt; halvhalter och halter.Jag krävde hans uppmärksamhet, han skulle ha sitt fokus på mig och ingen annan. Det spelade ingen roll om ett löv flög eller att stallet så brakade ihop :D.

Genom att ställa krav, hålla honom stimulerad och vara bestämd och konsekvenst innan händelserna, förstod han att det var jobba som gällde. När han har fokuset på mig så bryr han sig inte om allt runtomkring, utan lyssnar på DIG!

Vet inte om mina erfarenheter hjälpte i just din situation, men lycka till :)!

Ja så var det den gången också. Grejen är den att jag är väldigt bestämd och jag blir inte direkt rädd så att han ser det. jag ger väl upp för snabbt, man orkar liksom inte. Tack för tipsen! jag ska rida imorrn och får se hur det går då. Jag tror allt hjälper! mer eller mindre. Tack så mycket.

__Stilett__ skrev:
han testar av dig.

varför ställdes han av? pga att han började med dessa olater? i så fall minns han ju att han "vann" o försöker igen

Ställdes av? :confused:

Han rids inte ofta för att ägaren har tappat intresset. Han är till salu och har varit det väldigt länge. jag vet inte hur det kommer att bli, men han brukar inte vad jag vet inte hålla på så här. tack hej!

du skrev ju att han i princip mest vilar dom dagar du ej är där, det ser jag som ställa av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV