Hästen kroppsspråk vid longering ?

D

Daffne

Okej.
Jag longerade min häst här för någon dag sen, han är inte mycket longerad så därför tog vi det lugnt och sansat, dvs, skritt och kommandon som skritt, halt. Han lyssnade otroligt bra men när jag bad honom att göra halt så vände han upp mot och tittade på mig.

Vad ville han säga med det ? Ville han ta min plats som ledare eller ville han säga att du är min ledare? :crazy:

Måste säga att det kändes lite lustigt så det är därför jag frågar !

/daffne

Sv: Hästen kroppsspråk vid longering ?

Är det en unghäst?
Han försökte inte ta din ledarroll.
Du hade hans uppmärksamhet,vilket är bra,men han ska inte vända sig mot dig.Lär honom att göra halt,ev,titta på dig, men inte vända sig mot dig,än mindre komma fram till dig.säg skritt igen,beröm när han går fram på spåret igen.

Det där var intressant! HUR gör man för att lära hästen att inte vända upp mot dig vid halt?

/Jane

Sätt igång honom igen direkt efter halt innan han hinner vända upp mot dig.Om han redan gör det på volten,så ha en minskad volt o vid halt markera med långpisk vid bogen,samt att du själv befinner dig mellan bog o kors vid halt,beöm (med ord) när han sedan går fram i skritt igen.
mvhR

Jag har problemet med min unghäst att hon är så intresserad av pisken att hon vänder efter den istället... *suck* Hon vill titta på den och fattar inte alls att den ska driva henne.. Men jag antar att hon lär sig, har ju bara provat ett par ggr hittills.

Hehe, jag kunde inte låta bli att skratta, det måste se roligt ut när hon hellre vill undersöka pisken! :)

Mitrolle skrev:
Jag har problemet med min unghäst att hon är så intresserad av pisken att hon vänder efter den istället... *suck* Hon vill titta på den och fattar inte alls att den ska driva henne.. Men jag antar att hon lär sig, har ju bara provat ett par ggr hittills.
Min erfarenhet är att man måste va ganks tydlig med pisken om dom inte har respekt för den.Nu menar jag inte att man ska slå hästen,men en rejäl dask EN gång brukar räcka för att de ska dels gå fram för pisken,dels väja för den om man behöver få ut hästen på spåre igen.
mvhR

Man ska väl inte använda pisken till att slå med utan den är väl en förlängning av armen? En vägvisare?
Att slå till den med pisken gör ju att den vill springa ifrån den när man visar vägen.
Man kan snärta till den i luften.

:confused:

Piskan är ju en förlängning av armen och din kropp, inget som ska viftas eller slåss med.

Om hästen inte respekterar ens vilja när man pekar med piskan så har man nog ett större problem än vad som kan lösas genom att bara förstärka piskanvändandet.

Senast ändrad:

Jo det var nästan så det funkade bättre att hålla piskan framför henne så hon gick efter den än att hålla den bakom henne! :D

Hon har aldrig fått stryk av en pisk så hon vet inte vad den kan göra. Jag ska fortsätta lära henne att bli longerad och såsmåningom kommer hon nog att förstå. Tänker inte hållas o klatscha till henne med den, isf i luften som Mysko sade..

Vad duktiga somliga är som aldrig behöver daska till sina hästar.Trodde det annars var hästens eget språk.Ledarhästen brukar ju va ganska bra på att daska (kicka)till om inte flocken förstår eller respekterar den.

Då slipper man ju också se ryttare med pisk för vad är den till för om inte annat än skänkelförlängare åt för korta ryttare!
mvhR

Jamen vi ber den göra vad VI VILL och vi ska vara jäkligt glada att dom gör det utan att få stryk.
Ber man snällt så gör dom det utan att få en pisk i baken.
At man får använda spöt i akuta lägen är en sak men inte vid longering eller ridning.
Jag vet att hagkompisen inte ber min häst att göra galoppombyten då han tillrättarvisar henne i hagen.

Sen är det upp till var och en att ha på sitt samvete hur man umgås med hästen/djuren.

Jag har väl bankat till henne nån gång med armen när hon stövlat på mig vid ledning, men grejen är att en häst som blir tillrättavisad med pisk lär sig inte något av det, mer än att människan kan vara orättvis.
Jag försöker undvika våld så mkt det bara går, och hittills är det inte mkt jag behövt göra på det viset.

Han vände sin uppmärksamhet mot dig.

Hälsning Maja

hmm i en flock med hästar på bete tenderar det att vara unghästar å ranglåga djur som försöker dominera the lägsta med våld och göra väsen av sig... ett ledarsto skulle inte nedlåta sig till nåt annat en ett symboliskt nyp på sin höjd

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern