Hästen kliar sig

L

Lokesmatte

För snart fyra veckor sedan upptäckte vi kala hårlösa fläckar mellan bakbenen på en av hästarna i stallet. Hon hade nog kliat sig rejält för hon hade tom kliat bort bitar av huden. Det såg inte alls trevligt ut. Efter noggrannare genomgång visade det sig att hon hade fler "små-sår" på kroppen, främst på bakdelen. Hade haft ute veterninär och han trodde det var svamp. Har behandlat med pevaryl i snart tre veckor och såren är bättre. Men hon kliar sig fortfarande, främst på huvud och hals.
Igår upptäckte vi att även en annan häst i stallet har fått precis samma utslag, mellan bakbenen och ett sår under örat. Även han har börjat klia sig.
Tror ni det är svamp eller något annat?

mvh Hanna

Sv: Hästen kliar sig

hej, för ett årsedan på vintern fick min nordsvensk ett liknande klåda. Dock kom jag och min vetrinär fram till att det var hovskabb. Hästar med mycket hovskägg får detta. och ofta börjar det runt hoven. och sprider sig snabbt uppåt benen. det var så illa att min ville hade det på magen. Och ajg prövade allt. alla schampon, avlusningsmedel osv. Men efter ett tipps på en hemsida så fick jag fram Switch pour on. Flug/fästing medlet som säljs lite runt överallt. jag hällde det på benen och utmed ryggen och vid mankammen. (använd handskar) och wips var klådan borta och snart även såren. OBS använd inte på såren. då medlet sprider sig på hästen genom dess (hudfett) så behöver man inte mycket, men jag upprepade behandlingen 14 dagar senare och sedan var de borta. jag tycker det låter som hovskabb... man kunde dra loss pälsen på visa ställen och det såg riktigt äckligt ut.

Men detta har inte börjat nere vid hoven, det sitter mellan bakbenen uppe vid låren precis under rumpan.
Det känns ju inte riktigt som svamp eftersom det "smittat" nu till en annan häst. Eller kan slumpen bara vara så att även han fått samma sak?

Det där är nog snarare så att det är pälsätare din häst fått, stämmer bra med årstiden, o ställena hästarna du talar om kliar sig på,,
Switch funkar bra på det med, eller Etotal puder,,
Både fotskabb o pälsätare har jag mångårig erfarenhet av kan jag säga, o det heter ju fotskabb just för att det sitter i första hand på benen,,
om det inte behandlas på lång tid så kan det också sprida sig uppåt kroppen... pälsätare som är en slags lus som käkar på pälsen o ger en kraftig klåda, börjar oftast under manen o mellan låren där det är varmt, kan sen sprida sig över hela kroppen om det ej behandlas.... hästarna kliar av sig partier med helt utnött päls o ibland hud.
Angående fotskabb så går det gärna på hästar med mycket hovskägg ja, men kan gå på alla raser, däribland de som inte har hovskägg kan gå med det latent o smitta vidare till andra,, pälsätare gillar håriga hästar, o går inte på tunna fullblodspälsar överhuvudtaget..

Prunella??
jag har en snabb fråga och lånar tråden lite, du skrev att du har mångåring erfarenhet av vovskabb? hur blir man av med det helt. våra hästar har vart symtom fria ända tills nu?? och idag upptäckte jag att min ardenner hingst fått de igen? trotts att han var helt symtom fri hela sommaren? mvh Anneli

Ledsen att behöva säga det, men jag har heller inte lyckats bli av med det helt,, :crazy:
samtliga 8 hästar på gården går under behandling nu IGEN,,,
har hållit på i dryga 4 år nu,,
under sommaren så är de ganska okey, nu i fjol var den bästa sommaren utan symtom, men då hade de behandlats så sent som i maj under 4 veckor,,
sen braka eländet igång igen under förvintern,o har bara blivit värre,,

de har nu behandlats två gånger, o vi skall försöka köra på fler gånger än i våras med samma preparat som då, eftersom de reagera allra bäst på det.
Samtidigt så tar vi förstås stall o hästarnas utrustning,,,
min förhoppning är att vi behandla lite för sent i våras, så att de överlevde sommaren i markerna,, det heter ju att de inte skall kunna överleva i minusgrader i markerna så vi hoppas,, funkar inte detta heller, så är man nog dömnd att behandla varje vinter.

Om det är fotskabb så är det bästa att behnadla med sebacil! Har en tinker och det är jättevanligt på dom då de har massa päls. Min är behandlat 2 ggr med sebacil och han är helt symptomfri nu. Över ett år sen jag behnadla han. Jag kan skriva ner hur jag har behandlat honom om ni är intresserade? Mejla mig på gulligullan81@hotmail.com om ni vill så berättar jag mer. Är sällan inloggad här tyvärr. Mvh Matilda

Tyvärr så har vi redan flertalet gånger behandlat med sebacil,
det blev till slut helt verkningslöst,,
såg ut att funka i början ja,
men efter flertalet gånger så funkar det inte alls längre.

det var tråkigt..har du varit noga med att tvätta hästen med yes före behandlning så att den har fetfri päls? samt tvättat deras saker och så??
Min är hur fin som helst nu....inte nått kli alls.

Sebacil fungerar oftast ett tag, men alla jag vet som behandlat med det har fått tillbaks det, om så 1-2 år senare, inkl min förra häst...

Eprinex är det de flesta jag känner behandlar med nu, förutsatt att hästen tål det då det kan ge reaktioner som håravfall där man hällt på det (man använder det som Switch ungefär). Det verkar dock fungera ganska bra då det sprider sig inifrån, och inte utifrån som Sebacil gör.

Om hästarna bara kliat sig på kroppen och inte verkar ha skorv eller annat på benen, då tror jag inte att det är fotskabb. Den sätter sig främst på benen, och i andra hand i man/svans (i normala fall iaf). De vill ha det ljummet och fuktigt, och ute på kroppen blir det för torrt skulle jag tro.

Har en ardenner som har hovskabb som vi kämpar med..nån som har provat bayticol??

Vet några som testade det för några år sedan, men tyckte inte alls att det fungerade bra. Då fungerade Sebacil mycket bättre, och Eprinex bättre än Sebacil...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
798
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 908
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025