Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Inte tusan är uppsittning från marken automatiskt lika med smärta o obehag, i så fall är man väl mer än lovligt klumpig?

Pall är kanonbra men om man inte har tillgång till det eller annat liknande inte faen ska mina hästar kasta sig eller hitta på annat för att jag någon dag sitter upp från marken.

Det är inte lika med smärta och obehag, men sannolikheten för smärta och obehag är större än om man sitter upp från pall.
Lydnadsmässigt håller jag med - klart man ska kunna hoppa upp från sin häst från marken!
Men om man BARA ser till att "hästen ska minsann lyda!" och inte kollar upp om hästen faktiskt tycker det är obehagligt (hästen kanske behöver lite förvarning innan man hoppar upp av att tynga i stigbygeln så den kan balansera om? Sadeln kanske trycker för hårt på manken? Ryttaren kanske dunsar ner i sadeln?) och inte heller visar hänsyn nog att ge lite bättre förutsättningar, ja då är man inte direkt bussig mot hästen.
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Nej självklart skall dom inte kasta sig. Vart har jag skrivit det?
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Jag fick det intrycket eftersom du menade på att man skulle vara beredd att traska hem om så behövdes...
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Har det inte gått lite väl långt det här med hur känsliga hästarna egentligen är? Det är klart att om man inte kan sitta upp på ett korrekt sätt av en eller annan anledning så är pall jättebra som hjälpmedel. Det sparar ju även sadeln.

Men det kan väl inte vara så att våra hästar ska få ONT av att man sitter upp? Hur i hela världen klarar de i såna fall av att man arbetar dem uppsuttet sen? Att sadeln ska passa ser jag som en självklarhet och om en häst får ont i manken vid uppsittning trots en passande sadel så skulle jag omedelbart söka för det på klinik.

Jag började använda pall efter ett långt riduppehåll och graviditet för då kände jag själv att jag var mer än lovligt klumpig vid uppsittningen. Någon gång har jag haft hästar som inte gillar när man drar åt sadelgjorden på en gång och då har jag också använt pall för att kunna spänna efter uppsittningen i stället. Nu så använder jag det ibland men inte alltid. Nästa unghäst som ska sittas in till hösten där sitter jag först upp med hjälp av medhjälpare och därefter för egen maskin, pallen kommer inte förrän senare. Hästen ska ha lärt sig att stå absolut stilla vid uppsittning innan pallen kommer fram.

Jag ville mest ge TS ett litet tips på vad som KAN vara anledningen till hennes hästs beteende och att hon för att komma ifrån den onda cirkeln kan prova med pall, om det nu skulle vara så att hästen enbart är van vid detta.

Personligen föredrar jag hästar som är inridna av "vanligt folk" istället för av prof beridare eftersom hästar som är inridna av de senare ofta är betydligt känsligare för "klumpiga" ryttare. Man har ofta lite löpande band princip på inridningarna och hästarna kanske inte får chans att mogna i skallen, det blir lite forcerat. Så kommer då t ex hobbyryttaren och ska köpa häst, man kan vara en van ryttare men det är väl ofta ändå så att man är lite klumpigare vid uppsittning etc. Hästen är van vid en smidig, unghästvan ryttare som är både balanserad och snabb vid t ex uppsittningarna och vips, så har man ett problem eftersom hästen blir spänd av sin nya ryttares beteende.

Jag vill tillägga att jag ser mig själv som hobbyryttare av kategori klumpig så jag skriver INTE detta för att TS ska känna sig kritiserad!
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Ja det beror såklart på hur man sitter upp, men även hur sadeln är konstruerad och ligger på hästen.
Förhoppningsvis lägger du inte sisådär 100kg belastning på ena sidan av hästens manke när du rider! ;) (100kg var en uppskattning på hur stor "kraften" kan vara om man stödjer mycket och snabbt i stigbygeln när man hoppar upp, säkert finns det dom som belastar mycket mindre också).

Nu var det inte heller min mening att få det låta som djurplågeri, hästar är tåliga djur och som du säger så kan det vara minst lika illa att rida dom överhuvudtaget (särskilt om sadeln sitter illa!) men man kan inte kräva att folk ska sluta rida för det.
Men det är många saker som man själv känner att man hellre undviker om man kan, just för att skona hästen från onödig smärta. Det finns nödvändig smärta också ur synvinkeln att man ska kunna rida hästen, men just att hoppa upp från marken är inte en nödvändig sak just för mig.
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Det var väl ungefär det jag kände när jag först började nyttja pall vid uppsittning, efter lång tids riduppehåll, efter graviditet samt efter knäskada och uppsittning med knäskena...vid alla de tillfällena kände jag mig som en elefant ungefär:o

Jag hade en mycket vänlig o tålmodig häst men med ett tydligt minspel; VAD gör du matte?? när jag verkligen kravlade mig upp. DÅ var pallen alldeles utmärkt att ha!
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Hej igen.
Har läst alla inlägg på min tråd då de naturligtvis är av största intresse.

Ber er alla att hålla er till ämnet.

Ifall någon vill ha en tråd ang. andra ting -Öppna en ny tråd.
//jojja
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Hur går det för dig då? vad har du testat och vilket är utfallet?
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Jag håller just nu på att rida in min unghäst och har haft nåstan samma problem som dig. Första 3gångerna jag satt på honom gick det bra, vi skrittade lite till och med. Ska tillägga att han har sadeltvång. Fjärde gången jag hoppade upp (reagarar inte på det trots att jag använder stigbygeln) var allt frid och fröjd tills vi skulle gå= EXPLOSION. Han reste, sprang baklänges, reste igen och skruvbockade framåt och i nergången hundra nittio bakåt. Då flög jag av första gången. Fick axeln ur led, suck! Drog den rätt och hoppade upp igen. Då var han spänd men inget hände. Dagen efter stod han som ett ljus när jag hoppade upp för att sedan expoldera igen. Den dagen ramlade jag av 4gånger innan jag slutligen bara klättrade upp och satt på honom. Eftert det förstod jag allvaret med sadeltvånget. Han fick gå ett par gånger med en docka (en höfylld overall) som han dock inte brydde sig så mycket om. Sedan kom vi så småningom fram till ett sätt som gör att det hittils (ridit 15ggr tot) fungerar. För det första måste en stå och hålla och prata med honom. Jag hoppar upp och hänger på honom. När han känns lugn försöker ledaren att smyga framåt. (Alla gånger utom de tre sista har han först kastat sig bakåt) sedan går vi ett tiotal meter med mig hängande. Sedan hoppar jag av och upp igen, då kan jag sitta på honom och han kan smygande ledas framåt. Då kastar han sig inte. Han är inte du utan har blivit rädd för de första kritiska metrarna med någon på ryggen. Oj detta blev långt, men kanske fungerar detta på din? LYCKA till, och var försiktig!:D
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Var glad att du hinner sätta dig tillrätta i sadeln innan hästen kastar sig:smirk: Jag har ett bra tips till dig i alla fall:
Jag hade en unghäst förut som kastade sig just i uppsittningsögonblicket och det var INTE roligt. Jag fick hjälp av en westerntränare. Han lärde mig att böja hästens huvud, så mycket att hästen hade mulen mot sadeln. I den böjningen kan hästen inte göra annat än gå in på en minimal volt åt vänster. När jag suttit upp lät jag hästen gå på en liten volt åt vänster som jag ökade efter hand. Detta funkade kalasbra. När hästen står böjd behöver man inte ha tygeln sträck, men man håller kvar tygeln helt kort så man har bra tag om hästen skulle få för sig något. (yttertygeln kan hänga helt).
Efter ett tag på det här sättet lär sig hästen att det är enklare att stå stilla.
 
Sv: Hästen kastar sig vid uppsittning:-(

Det har jag också hört från andra, men inte provat. Bra tips!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp