Hästen i form eller ej?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 053
C

CeciliaW

Hur gör ni erfarna distansryttare (dvs ni som har tävlat nån gång ;) ), låter ni hästen gå i rätt form/på tygeln eller ej när ni tävlar? Vore intressant att höra hur ni gör och varför.

Sv: Hästen i form eller ej?

Hästen ska gå avslappnat och i balans, det är "rätt form" för distansridning.

När jag tränar min häst hemma så är det samma krav; avslappnad, lugn och i balans först och främst och även en massa dressyrridning med krav på rakriktning och att han bär sig själv med mer belastning på bakdelen.

Men jag rider inte min häst i en dressyrform med undertramp bak på tävling eftersom det arbetet är att jämföra med styrketräning och det klarar inte en häst att utföra under en hel dag. Den klarar inte heller att gå i slängtrav/flänggalopp en hel ritt (iaf inte i längden). Så man tränar helt enkelt på tygeln och i varierande dressyrform hemma och bygger muskler och sen får den gå i en öppnare form på tävling.

Viktigt är att den är mjuk i ryggmusklerna och jobbar med minimala ansträning i varje steg. Alltså så ber jag ofta min häst att söka sig neråt i början av ritten för att inte gå som en stjärnkikare och spänna ryggen när den är ivrig, men när han gör det så rider jag med ett lätt stöd i tygeln utan krav på samling.

/Camilla

Jag kan bara instämma i det Camilla säger. Den enda gång jag väl kan säga att jag samlar ihop hästen är i nedförsbacke, för att hjälpa till och stötta upp. Även över ojämn terräng gör jag det och hjälper hästen lite med var den skall sätta fötterna. Sedan vill jag ändå inte ha en häst som går med nosen i vädret heller, jag hjälper i så fall ned den något, men inte ner på bogarna.

Hälsning Maja

Jag instämmer också med Camilla. Jag arbetar hästarna ordentligt i dressyr hemma och för instruktör så att de blir jämna i sidorna och kan bära sig.

På distanstävlingar får de gå mer fritt på ganska lång tygel, med undantag för sista sträckorna på långa ritter då hästarna är trötta, då gäller det att rida hästen ordentlligt och ge stöd./Karin

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 043
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka