Hästen hyperventilerar!

lady_vip

Trådstartare
Min häst har nu 2 dagar i rad fått väldigt intensiv andning efter ridning, som om hon hypervetilerade. Det hela är ganska obehagligt tycker jag, hon har aldrig gjort så innan, men hästen verkar opåverkad.

Vad kan vara fel?? Ringde och pratate med vet. igår men fick bara rådet att vänta och hon slutade efter ca 20 min.

Hästen är i stort sett frisk för övrigt, hon behandlas med sulfa och kortison lokalt på benen. Något i underhull men i god kondition. Ridpassen har inte varit särskilt tuffa innan den här andningsgrejen.

Min ena teori är att något hände med henne förra helgen när vi red hubertusjakt, men vad? Hon var supertoppad och gick på högvarv i stort sett alla 3 timmarna...

Min andra teori är höet, jag har ridit förmiddag och då har hon ju ganska nyligen ätit frukost, kan det vara kolikkänning? Jag har ju fodrat med ensilage i flera år, så detta är ju nytt...

Astma? Kylan? Vad kan det vara?

Sv: Hästen hyperventilerar!

Kan du beskriva vad du menar med hyperventilerar?

Jag undrar om du menar regelrätt hyperventilering, eller att hästen har oproprtionerligt snabb andning sett till arbetet. Hur var andningen under jobbet och hur hårt var jobbet?

Min arabvalack hävde kraftigt efter väldigt lite ansträngning, han galopperade 10 meter och hävde sen i säkert 15 - 20 minuter efteråt. Dvs andningen var oproprtionerligt ansträngt, och motsvarade snarare om han kommit i mål efter ett galopplöp. Han var pigg och glad och opåverkad i övrigt, men han blev helt enkelt på tok för flåsig mot vad han borde bli. Han visade sig ha en infektion (blodprov togs). Ingen feber annat varken före eller efter, men blodbilden var tydlig. Det tog lååång tid innan han slutade häva, långt efter att blodbilden var normal hade han symptom kvar. Han fick vila tills han var helt ua igen (för att inte riskera hjärtmuskelinflammation).

Så undrade om det var så att hon helt enkelt flåsade för mkt och inte slutade flåsa, eller att hon haft normal andning innan och sen plötsligt börjat hyperventilera? Nu vet jag inte hur det är med hästar, men för en människa att hyperventilera i 20 minuter och det är ytterst svårt att vara oberörd iom de symptom man får pga den minskade koldioxidhalten och förhöjda pHt som blir.

Kan ens hästar regelrätt hyperventilera? :p

Som du säger, hon andas som om hon kommit i mål efter galopplöp, men igår hade vi bara travat lite i skogen och idag något högre tempo men hon slutade inte trots skritt 10 min och att jag hoppade av och spände upp sadelgjorden.

Vilken typ av blodprov tog du?

Jo då, visst kan de hyperventilera.

Men din låter ju som det jag 'trodde', dvs den blir oproprtionerligt andfådd av jobbet den gör.

Vanligt hb/vita/diff-blodprov, dvs standardblodprov vid misstanke om infektion etc. Du kan ta ut veterinär hemma i stallet som tar det och skickar på analys. Jag var på klinik när det upptäcktes för min. Han hade en senskada och var konv för den. Vi longerade, och han hävde och hävde efter - långt mer än han borde, han borde knappt blivit andfådd av det lilla. Så vet tog prov och det analyserades direkt på kliniken. Första provet låg lite för länge innan centrifugering dock, och resultatet visade överträningssymptom (polycytemi, för många röda blodkroppar), och där kände ju jag och vet att 'näää, vad som helst men knappast överträning' och vi körde om ett nytt.

Men överträning (polycytemi) kan ge samma symptom förresten, hästen orkar inte alls som den borde. Det ses också på vanligt blodprov, att det är för många röda blodkroppar alltså - sen får man ju forska vidare. Nu vet jag inte hur snabbt polycytemi kan uppstå, tänker på om hon tog ut sig alldeles för mkt vid jakten, och om det kan ha gett det eller hjärtpåverkan eller nåt. Även hjärtproblem kan ge symptomen du beskriver.

Men jag skulle börja med ett 'enkelt blodprov' och se vad det visar och ta det därifrån som första steg. Och förhoppningsvis är det inget allvarligt och lite vintervila i hagen gör susen. Men kolla upp det, så du inte riskerar få följdproblem av det.

Ska ändå snart både vaccinera och ta blodprov på den dräktiga så jag kanske kan avvakta nån vecka och se hur det utvecklas.

Om hon skulle ha en infektion, hur behandlas det? Tänker om det "bara" är vila kan jag ju avvakta.

Funderade lite på det där med höet, hon drack direkt när hon kom ut både idag och igår. Kam det vara så att hon får ngn magknip eftersom magen är full...?

Du vill ju ändå ha undersökt, för om det INTE beror på en infektion t ex så vill du ju ha reda på vad.

Om man behandlar eller ej beror på blodprovet + symptom.

Visst ska det undersökas, frågan är mest om det ska göras i morgon eller nästa vecka.

Tolkade dig nog fel, men tolkade dig som att om behandlingen ändå är hagvila så kan den ju lika gärna få vila i hage en månad utan blodprov.

Men vänta tills vet ändå ska provta stoet kan du absolut göra sålänge den inte blir sämre eller får mer symptom (sämre = påverkad andning av att gå i hagen, mer symptom = feber osv) - det tycker jag absolut och det hade jag gjort i samma läge.

Du kan ju prova rida nån dag innan vetbesöket, så inte de här två dagarna var en slump och vad det nu var har försvunnit, men annars skulle jag låta den vila i hage för säkerhets skull.

Ingen fara, det framstod nog som att jag tänkte strunta i det.

Jag ska tempa henne varje dag nu så får vi se om det kan säga något. Blir hon sämre så tar jag såklart ut vet., hon får ju inte ha nåt smittsamt nu med den dräktiga!!

Funderar vidare på om det kan ha samband med hennes underhull, att hon helt enkelt blivit försvagad, vilket hon iofs redan är med sitt kassa immunförsvar. Hon kan ju få stå tills jag tycker att hullet är bättre vilket fall som...

Konstigt är det iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka