Hästen har tagit över?

Elin_B

Trådstartare
Min kompis köpte en 5 åring (som idag är 9) och jag kan iofs idag tycka att hon skulle haft mer kunskap innan hon köpte en så pass ung häst.

Hursomhelst, hästen är idag riktigt jobbig att hantera. Är man ute och går så går han precis dit han vill, och han är stark som en oxe så det finns inte mycket att sätta emot.
Då han står på gången kastar han med huvudet och skrapar i marken, och står man nära kan man vara säker på att få en HÅRD knuff. Säger man åt honom bryr han sig inte ett dugg.
Då hon rider går han precis i det tempo och den gångart han vill. han är alltid enormt seeeg och låång. Det går överhuvudtaget inte att få fram honom utan spö längre. Då han kom var han nästan het. (han får mycket mat)
Nu ska dom sälja honom, men dom lär ju knappast gå plus på affären.
Hästen är verkligen inte ett dugg rolig att ha att göra med... ingen samarbetsvilja what so ever...

Vad gör man? Finns det hopp för sådana hästar som gått så pass länge och "tagit över"?

Sv: Hästen har tagit över?

Jo det är alltid finns hopp för hästar som är så. Det kan ändra med rätt matte/husse på en dag.

säljer hon hästen för att det är jobbig? Om hon tänkar att behålla hästen en NH instruktör skulle vara av hjälp. Om hon köpa en häst till, så är det en chans att nästa häst kan (jag säger inte ska) göra samma sak. Det är mer matte som har problem än att den är hästen. Men hästen har redan lärt sina tricks, så själv klart kommer han prova på nya matte/husse.

Nja, lite av anledningen att den är jobbig, men även att hon ska gå över till häst. Kan det att den vägrar arbeta vid ridning ha att göra med att den saknar respekt för henne på marken?

Tror säkert att det inverkar om hästen inte har respekt ens på marken. Men med mycket hantering från marken och där hästen inte får bestämma kommer lägga bra grund för att ridningen kommer fungera bättre

Ja det är rätt. Men det är ägaren som måste ändra sig. Även om man skicka hästen till en NH tränare till kommer inte ändra nåt, utan att först utbilda ägaren. Du ska vara"firm, but fair". Man behöver inte var elak eller hård för att får respekt, det är bara för folk som kräver det. Som jag sa med rätt hjälp kan mycket försviner första dag, Men då måste man vara konsekvent annars kommer hästens beteende tillbaks, direkt. Det är svårt att säger vad är fel i den här example men mycket "dumheter" från hästarna är att hästen försöker att säger nåt till oss. Det är upp till er om ni vill har en översättare eller om hon bara blir av med problemet.

Jag tänkar på min sto som var hopplös. Vända på en 50 öring mot hem mitt i trav eller gallop. Bucka hit och dit. Stegra, drog på betet, med mycket mer. Men med lite arbetet och tålamod är hon en jätte fin dam som folk älskar att rida. Även min dotter vi 4 års åldern rid henne i en tävling med Trail. Och hon nu samlar med bara att man krama henne lite med mina lår.

Lycka till med vad ni bestämmer men jag skulla råda att hon ta det till en bra tränare innan hon säljer för vara säkert. Men många vill inte lägga ut tid eller pengar...synd för hästar.

Det låter som hon har en häst som man inte riktigt kan släppa efter med, alltså man måste hela tiden vara bestämde och inte rucka på 'reglerna' det kan lätt bli att man gör det ändå med sin lilla gulleplutt ;)

Vad är det för ras? Är det en stor häst?

CaliforniaSwed skrev:
Jo det är alltid finns hopp för hästar som är så. Det kan ändra med rätt matte/husse på en dag.

säljer hon hästen för att det är jobbig? Om hon tänkar att behålla hästen en NH instruktör skulle vara av hjälp. Om hon köpa en häst till, så är det en chans att nästa häst kan (jag säger inte ska) göra samma sak. Det är mer matte som har problem än att den är hästen. Men hästen har redan lärt sina tricks, så själv klart kommer han prova på nya matte/husse.

Kan inte annat än att hålla med......;)

Då antar att hon är en kanske ung tjej. Om hon vill ta tag i problemet eller förbereda för nästa häst. Jag skulle rekomendera att du läser lite på PNH tråden. Det finns "home study" kurser/Levels man kan köpa. De fungera och de är värt varje ända öre. Det också finns länk på tråden som man läsa om PNH lite. Om man vill/kan inte åka ut till en clinic/tränare så är dettta en alternetiv..

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama