hästen halt eller?

N

Nalle_Björnen

min kompis tog en häst på foder i somras.En connemara på 16 år.Innan hade hon stått 1 år och reds igång på en sommar.Efter c.a 1 månads ridning blev hon halt på ett bakben,& efter om och men åkte de in till kliniken.Det blev vila ett tag framåt.Efter c.a 1 ½ månad sa ägarna att nu va hon inte halt längre och de fick börja rida,på kliniken hade de sagt att de inte behövde åka in någe mer. 3 veckor senare sa en bekant till ryttaren att nu kunde hon börja trava.Ytterligare 1-3 veckor senare började hon galoppera lite grann.Nu till saken.
Idag när jag såg henne rida upptäckte jag att hon gick väldigt konstigt med ett bakben.Vi kollade noggrannare och upptäckte att hon var rejält stel på båda bakbenen,men "markerade" mer på samma ben som skadan var på.Ingen värme eller svullnad,men hon bjöd inget framåt.
Jag är absolut ingen expert på området,men nåt är fel.Har skadan gått upp eller hade den aldrig läkt? Eller är det bara stelhet och överansträngning? kanske vore det en bra idé för ryttaren att åka in en gång till och kolla? vet inte vad jag ska säga bara,tjejen blev jätte ledsen när jag sa att han var "dålig" och jag är ju inte helt säker på saken,men hon går inte rent.

Sv: hästen halt eller?

Om det är något som inte stämmer med hästen är det aldrig fel att ut en veterinär för att titta på den.
Det du beskriver kan ju vara från den gamla skadan som inte blivit bra eller korsförlamning eller täningsvärk eller ...... väldigt många saker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama