hästen gapar..

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare stenhamraagaton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 068
S

stenhamraagaton

när jag rider dressyr gapar hästen, eller snarare drar undan läpparna och visar tänderna... vad kan jag göra för att få henne att sluta.. har precis börjat samla henne och rida henne i form tidigare har hon ridits utan kontakt med munnen...

Sv: hästen gapar..

Du ska ju inte samla hästen framifrån i vilket fall som helst! Låter som om du drar ihop henne med handen istället för att samla bakifrån. Lär dig rida henne med mjuk kontakt på bettet innan du försöker dig på att samla. En krökt nacke är inte samling, det är bara en krökt nacke! Försök till samling framifrån hör ofta ihop med spänd käke, som din antagligen har när hon försöker gapa!

Om hon inte ridits med någon kontakt alls tidigare är det ju inte konstigt att hon nu reagerar / protesterar. Hon måste ju få en chans att veta vad hon ska göra och hur hon ska förhålla sig till bettet när det ligger an mer, förstå vad du vill. Mjuk hand och eftergift är nyckeln till en fin kontakt med munnen. Eftergift är ömsesidigt: både du och hästen ger efter, du i handen, hästen i nacken (som svar på en mjuk förhållning / kramning). Ger hästen inte efter är det ofta bra att handen ger efter ändå, så att det inte blir segdragande av det hela, bättre att då göra en ny kramning / förhållning tills hästen slappnar av det allra minsta - då ska man vara noggrann med att ge efter direkt. Då blir det mjukt och trevligt för hästens mun, vilket inbjuder till avslappning. Avslappning kommer lååångt före samling på utbildningsskalan.

Sedan kan det vara så att bettet inte passar hästen. Att det är för tjockt, för långt, för skarpt, spänt för högt upp i munnen, skaver mot tänderna eller mungipan. Är det tvådelat kan det bli en nötknäppareffekt- då man drar i tyglarna klämmer skänklarna ihop så att mittdelen petar hästen i gommen, mycket obehagligt för hästen. Det enda den kan göra för att visa det är att gapa eller mecka med tungan.

Det kan vara så att hon har problem med tänderna av något slag, att en vass tand trycker och skaver mot kinden eller mot bettet. Har du haft en tandvårdsutbildad veterinär att kolla henne i munnen på ett tag?

Vad har du för nosrem på henne? Jag tycker att det är relativt vanligt på hästar som har munnen åtdragen med tex. en aachenrem att dom visar tänderna, eftersom dom inte kan visa protest genom att gapa. Om du har nosrem, har du provat att lätta på den alt. ta bort aachenremmen? Om hon då börjar gapa så är det dags att ta en närmare titt på bett, tänder osv.

Men har hon möjlighet att visa protest genom att gapa med den nosgrimman hon har idag, så är det kanske bara en grej hon har för sig. Min gamla dressyrhäst gjorde likadant. Min tränare brukade säga att det såg ut som om han "försökte få bort knäckebrösmulor från framtänderna"

hon har kollade tänder
rider på rakt gummibett som sitter som det ska
rider på väldigt lång tygel och tar henne knappt i munnen, hon får nästan gå så långt ner hon vill så jag drar INTE ihop henne..

Mli skrev:
Vad har du för nosrem på henne? Jag tycker att det är relativt vanligt på hästar som har munnen åtdragen med tex. en aachenrem att dom visar tänderna, eftersom dom inte kan visa protest genom att gapa. Om du har nosrem, har du provat att lätta på den alt. ta bort aachenremmen? Om hon då börjar gapa så är det dags att ta en närmare titt på bett, tänder osv.

Men har hon möjlighet att visa protest genom att gapa med den nosgrimman hon har idag, så är det kanske bara en grej hon har för sig. Min gamla dressyrhäst gjorde likadant. Min tränare brukade säga att det såg ut som om han "försökte få bort knäckebrösmulor från framtänderna"

men om dom gör så på dressyrtävlingarna får man inte avdrag då?
nosgrimman sitter jättelöst...

Håller med "skrållans" inlägg.

Alla olika ridstilar har ju olika åsikter om det här med form och samling, men jag är iallafall tävlingsryttare och här kommer min kommentar. :smirk:

Innan du ens börjar tänka samling krävs en hel del annat i ridningen. Om hon ridits utan stöd, alltså utan kontakt med munnen tidigare så kan du inte kräva kontakt och samling på en gång, det tar tid innan samlingen kan infinna sig. Först måste du ha nånting att samla! Energi! När man samlar hästen ska hästen gå med mer energi och om den ska samlas ihop i hästen måste den få ett stöd. Du kan inte gå från glappig tygel till att helt plötsligt kräva en arbetsform där hästen ska ha kontakt med din hand och sedan samla ihop den. Det resultaterar aldrig i en positiv häst som bjuder framåt. Sen säger inte jag (som många andra kanske gör) att man ska sitta och driva och driva och släppa ut allting i en glappig tygel, då har man drivit förgäves. Men då menar jag inte att man varken ska dra ihop hästens hals eller att man ska blåhålla fram och sparka bak. Att rida en häst i arbetsform med samling kräver en fingertoppskänsla, att veta precis hur mycket man kan hålla emot och veta precis hur mycket drivning som krävs. Detta skulle man kunna skriva en hel bok om men det skulle nog inte lära folk ett dugg ändå. Leta reda på en duktig tränare, och vill du ha ett bra resultat; skynda långsamt.

Eftersom hästen inte gapar utan endast drar upp läpparna så fick jag aldrig avdrag iallafall. Sen är det väl lite si och så med hur domarna dömer (som vanligt...). Det blir ju avdrag om hästen gapar och ej går i korrekt form eftersom gapandet då är ett tecken på att hästen ej är eftergiven.

Men det är väl vara inom western som man får direkta avdrag vid gapandet?

Du ska ju inte samla hästen framifrån i vilket fall som helst! Låter som om du drar ihop henne med handen istället för att samla bakifrån. Lär dig rida henne med mjuk kontakt på bettet innan du försöker dig på att samla. En krökt nacke är inte samling, det är bara en krökt nacke! Försök till samling framifrån hör ofta ihop med spänd käke, som din antagligen har när hon försöker gapa!

Hur kan du påstå detta efter det lilla hon har beskrivit? Jag håller med dig om ridningens principer, självklart, men att direkt påstå att hennes problem är att hon rider sin häst fel?!?

Hon kanske rider sin häst perfekt, men ändå har detta problemet. Försök att lösa hennes problem utan att förutsätta att hon rider dåligt. Rider hon inte bra, så kan du ju ändå inte påverka det härifrån.

Mli skrev:
Hur kan du påstå detta efter det lilla hon har beskrivit? Jag håller med dig om ridningens principer, självklart, men att direkt påstå att hennes problem är att hon rider sin häst fel?!?

Hon kanske rider sin häst perfekt, men ändå har detta problemet. Försök att lösa hennes problem utan att förutsätta att hon rider dåligt. Rider hon inte bra, så kan du ju ändå inte påverka det härifrån.

tack.... ;)

Min ena häst är oxå hemskt kinkig då man rider och visar gärna tänderna om hon inte tycker om det vi gör till 100 %. (läs ngt som hon tycker är lite jobbigt) När det gäller henne tror jag tyvärr det delvis är ärftligt hur hon ser ut (lite trång =liten plats att lägga bettet på & överbett, enligt tandläkaren) & är i munnen då jag förstått det som att hennes far Maraton var likadan. Har flera bilder då han springer a la celle och visar tänderna nämligen. :angel:

Jag har provat mig fram med olika bett och det verkar som hon trivs bäst på bett med fasta ringar (eggbett). Just nu har jag ett smalt tvådelat sådant eftersom det är det hon gillar bäst för tillfället, men jag har även haft raka & tredelade bett på henne. De får iaf inte vara tjocka eller skramliga, massiva/tunga bett funkar klart bättre.

Sen rider jag aldrig på engelsk nosgrimma då den enligt min tandläkare inte passar henne, utan enbart pullar eller remont. Rider en hel del på bettlöst (sidepull/hackamore) oxå.

Mli skrev:

Jo, men det fanns ju ändå ett ganska stort frågetecken i trådskaparens första inlägg och jag tror att det var det som skrållan (precis som jag gjorde när jag läste det) reagerade på.
Jag tror inte att skrållan menade något ont utan bara förklarade i rent upplysningssyfte.

För grejen är ju den att trådskap. uttryckte sig om att "-hon tidigare ridits utan kontakt med munnen" ... Det är ju där som varningsklockan börjar ringa lite... Låter i mina öron precis som skrållans som att h*n missuppfattat grunderna lite. Vilket är väldigt lätt gjort... Och då är det väl bättre att upplysa om det "för säkerhetsskull" än att direkt börja prata om att det är "naturligt"?

I typ 90 fall av 100 (kanske lite överdrivet :D men det är iaf ovanligt) så signalerar ju gapande/blottande av tänder att ngt inte står rätt till... (kan bero på backande hand eller tandproblem) och framförallt man vill inte ha ett stöd i munnen... Och av egen erfarenhet så kan jag säga att man väldigt ofta, om man rider för mkt utan tränarhjälp eller andra ögon från marken, upplever saker och ting som att "man gör nästan ingenting..." fast man i själva verket gör hur mkt som helst! (vilket man kan upptäcka långt senare när någon påpekar det för en eller man typ ser det på video. Mga gånger undrar man då "hur f-n har jag kunnat rida på det viset så länge utan att man uptäckt det" Ibland kan man hinna lägga sig till med en ovana bara på en vecka fram tills tränaren kommer igen) typ...

Nej, så jag håller nog med Skrållan om att det var befogat med en liten upplysning. För det handlar ju inte om att hon förutsätter att nicket inte rider sin häst bra. Utan enbart om att upplysa om att i de flesta fall så beror problemet på...
I debatten kommer det ju ändå fram andra inlägg från sådana, som du själv, som har annan praktisk erfarenhet av problemet och vet att undantag finns!

Jag byter lite inriktning, kanske, men det här är intressant, som Path of Clovers skriver:
"Om hon ridits utan stöd, alltså utan kontakt med munnen tidigare så kan du inte kräva kontakt och samling på en gång, det tar tid innan samlingen kan infinna sig. Först måste du ha nånting att samla! Energi! När man samlar hästen ska hästen gå med mer energi och om den ska samlas ihop i hästen måste den få ett stöd. Du kan inte gå från glappig tygel till att helt plötsligt kräva en arbetsform där hästen ska ha kontakt med din hand och sedan samla ihop den. Det resultaterar aldrig i en positiv häst som bjuder framåt."

Det krävs först energi, och sen stöd i munnen, då får du en positiv häst som bjuder framåt. Håller verkligen med om det där med fingertoppskänsla, för vad som för den ena är ett lagom stöd är lätt för den andra och alldeles för mycket för den tredje.

Beror så mycket på hästen och dess utbildningsgrad också! Lycklig den som hittar en bra tränare... :love:

det är inte direkt så att jag försöker dra ihop henne utan rider framåt mot en mjuk stadig hand.(mycket halvhalter)

framåtbjudningen är det inge fel på och stöd på handen får jag till och från.. men jag tror att hon håller på att byta tänder och det kan ju skapa tillfälliga problem..

Hej!
Ja, jag kanske inte uttryckte mig så diplomatiskt och ber om ursäkt om jag lät anklagande. Jag menade som Saigon och Patch of Clovers tolkat det (Tack! :bow: ), mer som upplysning och förklaring. Som jag tolkade ursprungsinlägget behövdes en sådan förklaring.

Principen står dock kvar. Det är just i energin, bjudningen framåt-nedåt, mot bettet, mot kontakten, det är där man måste börja. Eller enligt en utbildningsskala: takt / rytm, avslappning, kontakt, schvung, rakriktning, samling.
Att då prata samling direkt man tagit kontakt blir överkurs. Kontakten ska vara ömsesidig - både häst och ryttare ska söka den. Den får inte ske på bekostnad av avslappningen, då får man "felsöka" och försöka igen på ett mjukare eller annorlunda sätt.
Ett sätt kan ju vara att byta bett eller nosgrimma, kontrollera tänder osv. Det är den tekniska biten. Tandlossning kan säkert vara en bov i dramat.
Ett annat sätt är att mjukna i handen, träna sig i eftergift, att följa med i hästens huvudrörelser i skritt och galopp. Undvik glappande tygel (om du inte redan gör det), den ger små ryck i munnen istället för en förtroendeingivande mjuk kontakt.
Ytterligare ett, kanske viktigast, är att kontrollera bjudningen som True Blue är inne på. Att hästen går med lågburet huvud betyder ju inte säkert att den söker sig framåt-nedåt. Den kan lika gärna gå och hänga där, slappa lite och ha det gott. Bjudning förutsätter aktivitet bakifrån, rask skritt, något höjd nacke, svingande rygg, snabba svar på lätta drivande hjälper. Har man bjudning kan man låta hästen med lång hals söka kontakten mot en mjuk och stilla hand.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Elo
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Valle
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 447
Senast: super
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31