Sv: hästen gapar..
Hej!
Ja, jag kanske inte uttryckte mig så diplomatiskt och ber om ursäkt om jag lät anklagande. Jag menade som Saigon och Patch of Clovers tolkat det (Tack!

), mer som upplysning och förklaring. Som jag tolkade ursprungsinlägget behövdes en sådan förklaring.
Principen står dock kvar. Det är just i energin, bjudningen framåt-nedåt, mot bettet, mot kontakten, det är där man måste börja. Eller enligt en utbildningsskala: takt / rytm, avslappning, kontakt, schvung, rakriktning, samling.
Att då prata samling direkt man tagit kontakt blir överkurs. Kontakten ska vara ömsesidig - både häst och ryttare ska söka den. Den får inte ske på bekostnad av avslappningen, då får man "felsöka" och försöka igen på ett mjukare eller annorlunda sätt.
Ett sätt kan ju vara att byta bett eller nosgrimma, kontrollera tänder osv. Det är den tekniska biten. Tandlossning kan säkert vara en bov i dramat.
Ett annat sätt är att mjukna i handen, träna sig i eftergift, att följa med i hästens huvudrörelser i skritt och galopp. Undvik glappande tygel (om du inte redan gör det), den ger små ryck i munnen istället för en förtroendeingivande mjuk kontakt.
Ytterligare ett, kanske viktigast, är att kontrollera bjudningen som True Blue är inne på. Att hästen går med lågburet huvud betyder ju inte säkert att den
söker sig framåt-nedåt. Den kan lika gärna gå och hänga där, slappa lite och ha det gott. Bjudning förutsätter aktivitet bakifrån, rask skritt, något höjd nacke, svingande rygg, snabba svar på lätta drivande hjälper. Har man bjudning kan man låta hästen med lång hals söka kontakten mot en mjuk och stilla hand.