Hästen bort från Allemansrätten?!

Sv: Hästen bort från Allemansrätten?!

allemansrätten är föråldrat och gör bara att folk tror att det är fritt fram att rida sönder andras mark och sedan hänvisa till allemansrätten:grin:

säger en markägare eller? ;)

Hur ska man få ut information om allemansrätten till ryttare då?

Hur bra vore det inte med en gratisfolder som finns att ta på tex lantmännen eller ett sånt ställe som många hästmänniskor besöker. Då kan man ta en bunt och lägga i sitt stall osv....

hur kunde du gissa det:p
jag tror att allemansrätten borde bli om möjligt ännu tydligare, fast dom som vill förstöra kommer väl kanske alltid tolka den som det passar dom själva bäst.
Problemet är framförallt stallägare som tror att allemansrätten innebär att man får plöja upp skogen totalt och sedan sprida vidare det till sina hyresgäster, det är mindre trevligt.

Var inte så petig. Markägaren, förlåt förvaltaren, uppger: "Med stöd av allemansrätten rids cirka 150 hästar på ett 100 hektar stort område som tillhör säteriet", vilket borde betyda att han har koll på det. Jag skrev: "borde markägaren fakturerat den/dom som ansvarar för ridningen, ..."!

Utformning av faktura torde utan problem göras så att den vänder sig till dom som de facto rider på marken även om fler än så tillsänds fakturan.
Så vad är problemet?? :confused:

Du har en något vansklig uppfattning om innebörden av bedrägeri och bluffakturor.

LIA

Det är varje medborgares (och invandrare m fl antar jag) skyldighet att kunna eller ta rätt på dom lagar och regler som gäller. I fallet allemansrätt misstänker jag att "okunnigheten" snarast beror på ovilja att veta mer än dom rättigheter man tycker sig ha.

LIA

Det är varje medborgares (och invandrare m fl antar jag) skyldighet att kunna eller ta rätt på dom lagar och regler som gäller. I fallet allemansrätt misstänker jag att "okunnigheten" snarast beror på ovilja att veta mer än dom rättigheter man tycker sig ha.

LIA

Det tror inte jag. Flyttar man till ett nytt stall tror jag oftast man hänger på de andra i stallet när dom rider ut. Dom i sin tur har lärt sig "ridvägarna" av någon innan dom och så vidare och så vidare....

Och även om du säger att det är varje människas skyldighet att ta reda på, ja jag håller med dig här, MEN, uppenbarligen efter artikeln och andra markägare som skriver i den här tråden så går det ju inte till så.

Sedan finns det säkert många som vet men inte bryr sig och alla (150st) tänker "men min häst kan inte göra någon skada om jag rider här en gång i veckan".

Var inte så petig. Markägaren, förlåt förvaltaren, uppger: "Med stöd av allemansrätten rids cirka 150 hästar på ett 100 hektar stort område som tillhör säteriet", vilket borde betyda att han har koll på det. Jag skrev: "borde markägaren fakturerat den/dom som ansvarar för ridningen, ..."!

Utformning av faktura torde utan problem göras så att den vänder sig till dom som de facto rider på marken även om fler än så tillsänds fakturan.
Så vad är problemet?? :confused:

Du har en något vansklig uppfattning om innebörden av bedrägeri och bluffakturor.

LIA

Om du utformar det som ett erbjudande att få använda marken till ridning så är det ok. Man får ju erbjudanden om olika saker hela tiden och svarar man inte så behöver man inte betala.

Det jag vänder mig mot är att man får en faktura som man måste bestrida för att inte bli betalningsskyldig. Du skrev faktikst att det var upp till varje hästägare/stallägare att bestrida. Det är det som är problemet.

Om man vet att ryttare ur vissa stall har åstadkommit skador, vilket man tydligen gör här, så förstår jag inte problemet med att fakturera. Hästägarna i respektive stall får reda ut sins emellan vem som gjort vad. För jag antar att det är med stallägarnas goda minne man rider på dom marker man gör.

Jag har blivit felaktigt fakturerad både i mitt yrkesliv och privat. Inget konstigt med det, bara att ta kontakt med utställaren och bestrida. Det har vanligen funnits en vettig förklaring, precis som här, och då inte varit i närheten av varken bedrägeri eller bluffakturor. Några gånger har det verkligen varit fråga om bluffakturor (= bedrägligt förfarande) och det har varit något helt annat än det vi diskuterar.

LIA

Klart att en nykomling kan hänga på dom övriga utan att fundera mer över det, men i hur många stall diskuterar man INTE ridvägar, var man kan eller får rida, griniga markägare osv, osv? Jag är övertygad om att man "nyttjar sin allemansrätt" så länge det går utan att tänka på sådant som ansvar. Bara att läsa i trådarna. :crazy:
Väldigt kortsynt och dumt tänkande. Det inbjuder till begränsningar och försämringar av vår allemansrätt, vilket borde vara tvärt emot vad man önskar. Vem vet, kanske artikeln vi diskuterar blir tuvan som stjälper lasset över kanten!?

Om markägare/förvaltare i artikeln har haft kontakt med ryttare och påtalat det olämpliga i ridandet på känsliga marker etc framgår inte, men det borde ju varit det första steget.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka