Hästen behöver banta

L

lottafer

Min häst, ett arabiskt fullblod på 14 år, lägger lätt på sig. Han får 8 kg hösilage, 1/2 kg lucernpellets och 1/2 kg betfor per dag. Han går ute i hagen hela dagarna och jag rider 4-5 dagar i veckan. Jag är tacksam om jag kunde få lite råd hur jag skall hålla honom i form.

Sv: Hästen behöver banta

Har du någon bild? Vet du vad hösilaget innehåller? Står han på halm?

Jag har ingen bild men ska försöka ta en och sätta in här. Han står på torv, jag vet inte vad hösilaget innehåller men enligt stallägaren är det fint.

Vet stallägaren vad det innehåller? Är hösilaget lågt i protein kan hästen upplevas som tjock.

Jag skall fråga henne. Min häst är rund om magen, lite bukig faktiskt.

du kanske inte ska ge den lucernpellets, jag gav de till min häst för att hon skulle bli tjockare :p

du kanske inte ska ge den lucernpellets, jag gav de till min häst för att hon skulle bli tjockare :p

Lucernpellets ger man även till hästar med proteinbrist.
När de har de kan de upplevas tjocka men är bukiga pga bristen.

Vad är tanken bakom den foderstaten?

8 kg låter lite om han står på torv.

Min häst, ett arabiskt fullblod på 14 år, lägger lätt på sig. Han får 8 kg hösilage, 1/2 kg lucernpellets och 1/2 kg betfor per dag. Han går ute i hagen hela dagarna och jag rider 4-5 dagar i veckan. Jag är tacksam om jag kunde få lite råd hur jag skall hålla honom i form.

testa och ta bort betforen.

Tips:
  1. Bantningstråden under Hästvård har massor av tips för feta hästar.
  2. Låna eller köp en bok om foderlära, exempelvis C. Plancks böcker om utfodring (ska gå att beställa ett bra häfte genom SLUs hemsida, osäker på vilken institution, men husdjurens miljö och hälsa kan säkert hjälpa till)
  3. En hemsida om övervikt hos häst av lantmästare Annika Lörincz
  4. Analysera grovfodret och räkna ut en riktig foderstat. Utan analys är det omöjligt att säga hur man skagå vidare med bantingen.

kl

jag skulle också vilja ha tips med min tjockis. också arab som är lättfödd

förut så fick han 9kg hö/dag plus mineraler... var bukig med en normal kropp f.ö.

Nu så har jag räknat ut en foderstat då jag analyserat höet och såg då att han behövde mera protein.
han får nu 7kg hö 1-2 kg halm ( jag strör med halm) 100g soja och 0.3kg krafft musli

NU är han fet:crazy:

är det halmen som är boven tro?
tips?
analysen är ts 84
smrp 37
mj 6.8

kl

jag skulle också vilja ha tips med min tjockis. också arab som är lättfödd

förut så fick han 9kg hö/dag plus mineraler... var bukig med en normal kropp f.ö.

Nu så har jag räknat ut en foderstat då jag analyserat höet och såg då att han behövde mera protein.
han får nu 7kg hö 1-2 kg halm ( jag strör med halm) 100g soja och 0.3kg krafft musli

NU är han fet:crazy:

är det halmen som är boven tro?
tips?
analysen är ts 84
smrp 37
mj 6.8

Halloj! Jag har precis räknat ut foderstater till 3 araber som också är lättfödda, eller två av dom iallafall :p Hingsten går på 8 kg silage, 0.2 kg betfor och 50 g Krafft Miner blå. Han rids 6 dagar i veckan. Nu hade vårt silage bättre värden än ditt hö men du kanske kan dra ner lite på det ändå? Om han väger ca 400 kg så kanske han klarar sig på 6 kg totalt hö och halm. Prova att laborera lite med grovfodret och ersätta med mineraler för att inte få för lite spårämnen. Gå in på Hippocampus och gör en foderstat, enkel att förstå!

Lycka till!

Äter den verkligen bara de kilon halm du räknar på?

Ja.. kan ju vara halmen ellerså får foderstaten honom att lättare
ta upp ämnen och därmed energi som då stannar.

hm. kanske skulle ta bort halmen då. för han blir bara större o större :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka