hästen bara taktar på volten??

G

GULLAN

Hejsan har en varmblodsvalack som har blivit jätte jobbig när vi är på volten.När vi rider i skogen är han också väldigt pigg och framåt helstpå hemvägen men dock under kontroll. På volten blir han som galen,sliter drar mm går ganska bra i skritt ,men när det kommer till trav så blir det passgång eller så galopperar han med baken och travar med frammen .Det är inget ridhus som jag rider i utan vi har en uppskottad ganska stor ridvolt utomhus så han kan ju inte vara rädd.När jag longerar honom funkar allt bara fint .Han är kollad i munnen för ca 1 månad sedan.Brukar variera att rida både barbacka och med sadel,det verkar inte spela någon roll då han beter sig likadant.Är det bara dumheter tro eller har han ont någonstans ,någon som har en åsikt??

Sv: hästen bara taktar på volten??

Det kan vara en god i de att ta ut en Equiterapeut som kollar igenom hästen. Sen är det bra att ha en tränare på plats som ser dig och hästen och kan ge mera kvalificerade råd.

beter han sig sådär i båda varven? annars kan det vara i vänster varv(tror jag det är) då kan travare som gått på travet reagera eftersom de på travbanan alltid vänder upp i samma varv när loppet startar....men kolla upp om han har ont. lycka till=)

Han är värre i vänster varv,helt jäkla omöjlig.I höger går det dock lite bättre efter ett tag.Men han kan inte springa samlat utan ska tokrusa.Han har ju varit ridhäst så väldigt länge tycker att trav "springet "ska ha försvunnit.

Är han riden mycket på volt tidigare? Har problemet alltid funnits där eller har det kommit nyligen? En tanke är att han ser staketet (om ni nu har något sådant) och gör en långsökt association till en travbana (springa runt längs staketet i full fart = bra). Om någon står på marken betyder det ju även för travhästar att de ska ta det lugnt, men när ingen ryttare syns på marken kanske det kvittar om han har vagn eller ryttare? Samma sak med skritt, de flesta travhästar jag har sett har lärt sig respektera att skritt betyder lungt, och trav betyder tävling eller träning (olika grader av fullt ös).

Om det är så behöver din häst "avprogrameras" och lära sig att en ridbana är en ridbana och en travbana en travbana. Kanske rida med en person som går bredvid och håller hästen, sedan går bredvid och sedan står i mitten. Applicera den situationen då hästen är lugn och förstår att den inte ska springa, och sedan minska den "inputen" succesivt så hästen överför tankesättet från människa på marken till ridning på ridvolt. Eller rida bara skrittpass på volten i flera veckor, och sedan lägga in korta övergångar skritt-trav, och sedan mycket skritt så att han lugnar ner sig. Samma tanke som ovan, att han ska lära sig att volten betyder dressyr och inte travtävling.

Du kan prova att ställa ut tunnor däck odyl att rida volter, åttor och serpentiner runt det funkade bra på min travare blir mindre voltstart då. Det är även ett utmärkt sätt att få till böjningar på.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama