Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Targa

Trådstartare
Frågan kom upp i en annan tråd, men eftersom jag inte fick något svar i den tråden så provar jag här. Ni som har stor erfarenhet av att använda barfotaskor, t ex EasyBoots, BoaBoots m fl, har ni upplevt att användningen av dessa kan ge upphov till skador? Det skulle i så fall vara i form av förslitningsskador (främst i hovleden) och belastningsskador. Dessutom skulle det inverka negativt (ge felbelastning) när bootsen enbart används vid ridning och hästen går barfota för övrigt.

Jag är tacksam för väl underbyggda svar - inte bara en massa tyckande .....
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Har använt först Old Macs och senare Easyboots på en av mina hästar i 3-4 års tid. Ingen skador här inte. Hästen ifråga skruvar bakbenen väldigt mycket, ibland så han nästan tappar balansen men har märkt att han blir mycket stadigare av bootsen (En utlagt järnsko funkar också men bara ett par dagar sen har han skruvat av den och sömmen har då dragit sönder hovväggen)

Även använt dom som reservsko vid tappsko.

Blir dock snorhalt på gräs och där ligger nog den största skaderisken
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Det här är väl iofs tyckande, ska man komma med fakta så behövs det ju forskning.

Men min valack gick ett tag med Boaboots. Han är T-märkt och rida numera ganska lite. Så jag provade sko av, gick finemang i hagen, men ömmade på de hårda grusvägar jag rider. Så jag skaffade boaboots.

Inledningsvis var jag väldigt nöjd, och hästen tycktes inte ha synpunkter alls på bootsen. Däremot så avbröt jag det hela efter tre - fyra månader, då hans rörelsemönster MED boots försämrades. Han fungerade fortfarande bra barfota i hagen, vid ridning på gräs och ridning på ridbana barfota. Men med boabootsen på så fick han ett ganska 'stumt' symaskinssteg fram och paddlade mer än bar bak. JAG fick känslan att det var lite som att springa i tofflor och lite som att ha 'viktboots'. Där valde jag att sko på igen för att inte riskera någonting, och rörelsemönstret blev då bra även vid ridning på de underlag då han tidigare haft boots.

Han var faktiskt lite ansträngd i muskulaturen den här tiden, om det var bootsen eller något annat ska jag låta vara osagt. Hovslagaren, som inte är varken skofanatiker eller barfotafanatiker berättade att han hade ett par hästägare till som upplevt samma sak med boots, dvs att det fungerat bra barfota, men blivit som att springa med tunga tofflor vid ridning enligt ryttaren.

Några skador blev det ju inte, eftersom jag avbröt innan det hann bli det, jag vet dock inte vad som hänt om han gått tre månader till med dem men min gissning är att han då överbelastat sitt VB ffa (där han har en skelettdefekt, anledningen till T-märkningen).

Han gick igenom böjprov utan mer än den 'vanliga' reaktionen på VB strax efter att jag avbrutit Boabootsexperimentet, så jag är helt säker på att han under de tre - fyra månader han gick med dem vid ridning INTE fick några förslitnings och belastningsskador. Men jag vågade inte fortsätta så kan inte uttala mig om vad som skulle hänt sen.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

OK - tack för bra svar från båda :)

Jag använder själv Boaboots vid enstaka tillfällen på en häst som är oskodd bak. Rider helst utan boots när underlaget tillåter det, men ibland när jag ska ut o rida längre sträckor på landsvägar och hårda grusvägar så åker bootsen på. I fortsättningen ska jag försöka vara mer uppmärksam på hur hästens steg känns med boots på - vill ju inte orsaka skador i onödan!

Jag tycker Boabootsen känns ganska tunga. Har aldrig kännt på Easyboots. Är det någon som vet om de är lättare?
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Old Mac's är tyngst, sedan kommer Boaboots, sedan kommer Epics och Bare och lättast av alla är Easyboots (eftersom de inte har gaitern som Bare och Epics har, men det är ju en högst marginell skillnad)

jag har hittils nästan bara använt boots vintertid (Epics) och kan inte säga att jag märkt någon skillnad motför sommartid (när de går helt barfota) när det gäller ansträngda muskler, förändringar i steg eller liknande. Stoet har snarare fått bättre steg med bootsen på (det beror på hennes strålröta) men nu har jag svårt att känna skillnad då rötan blivit bättre.

Det är nog en bra idé att vara uppmärksam på sin egen häst då inga hästar reagerar lika.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

*KL*

Har någon av er vägt bootsen, är nyfiken.

Hur mycket skilljer från en "Vanlig sko", bortsett från att vikten är annorlunda fördelad:( ...

Har hittentills ingen egen erfarenhet men är nyfiken och funderar ibland på att skoav.

Oops
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Oops skrev:
*KL*

Har någon av er vägt bootsen, är nyfiken.

Hur mycket skilljer från en "Vanlig sko", bortsett från att vikten är annorlunda fördelad:( ...

Har hittentills ingen egen erfarenhet men är nyfiken och funderar ibland på att skoav.

Oops

Det var ett av projekten jag hade tänkt ta mig för, en lista med alla vikter. *skriva upp på min väldigt långa lista med att-göra*

Har ingen våg just nu men kan efter en snabb jämförelse konstatera att ett par epics #0 är tyngre än mina nya adidas (modell promenad) och lättare än vandringskängorna jag hade i USA.

Jag tror vikten spelar mindre roll än hur bra de sitter kvar och på plats.
exempel: Rätt snörda känner jag inte av vandringskängorna, men när jag inte knutit dem känns de minst sagt klumpiga.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Targa skrev:
Frågan kom upp i en annan tråd, men eftersom jag inte fick något svar i den tråden så provar jag här. Ni som har stor erfarenhet av att använda barfotaskor, t ex EasyBoots, BoaBoots m fl, har ni upplevt att användningen av dessa kan ge upphov till skador? Det skulle i så fall vara i form av förslitningsskador (främst i hovleden) och belastningsskador.

bara-undrar hur du tänker???? Kan en traditionell järnsko ge upphov till skador så kan väl även boots göra det även om vissa nu snabbt kommer påstå att så är inte fallet.

Hovis menar att det finns inget som heter barfotasko och jag håller med då det enbart låter urfånigt då man inte kan vara barfota samtidigt som man har ngn typ av beslag på hoven.

Det låter lika fånigt som vissa som påstår sig propagera för naturlig hästhållning eller naturlig verkning.

Ordet naturlig hästhållning är endast skapat för att lura mindre hästkunniga personer till ngt som inte utifrån dagens hanterade hästar någon sin varit i närheten av utifrån männsklig kontakt.

Låt dig inte luras av vissa ord utan använd sunt förnuft och lär dig tolka hästens språk så kommer du få en vän för livet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Och jag bara undrar vad i alla världen du menar med det här inlägget :smirk:
Har ju inte alls med saken att göra!
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

bara-undrar skrev:
Låt dig inte luras av vissa ord utan använd sunt förnuft och lär dig tolka hästens språk så kommer du få en vän för livet.

Och det där är jag nog minst lika bra på som du :angel:

Om fler vill svar i tråden, så är det frågan i rubriken jag gärna vill ha svar på och inget annat!
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

När (om :angel: ) du betat av din "att göra lista", startar gärna en ny tråd eller gräv fram den gamla och låt oss dela kunskapen som du slitit för :bow:

Oops
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

*lägger till även detta på min lista*

Skall bli!
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Jag har använt easyboots i snart 1 år... Och inte märkt något "konstigt" när jag använt dom!:)

Dock så anväder jag dom bara när det är HÅRT underlag eller STORA KANTIGA stenar, eftersom det är då min häst ömmar.... Annars så rider jag honom barfota!

Det jag märkte FÖRSTA gången jag använde som var att han inte "förstod" att han hade dom på sig och blev VÄLDIGT fundersam :confused: när dom "ekade" lite lätt när vi gick på grusvägen...

Jag har märkt att om man rider i lerigt underlag så går "tygdelen" sönder och lossnar från skon.... det är ju lite tråkigt:mad: , men annars så är jag nöjd med dom....

Har inte märkt några skador som har uppkommit, däremot så ömmar han inte när det är stora stenar:)

En nackdel är att hästen inte "nöter" hovarna på samma sätt, som utan skor, och då blir det ju så att hoven växer och snabbare blir för stor för skon....Ska då tillägga att min häst är en som sliter sina hovar MYCKET BRA, enl. mig själv och en massa hovslagare.... När han har gått helt barforta UTAN easy så kommer hovslagaren ca var 16:e vecka (kommer nog få kritik:devil: för det här....Men det är min hovslagare som inte tycker att det är någon ide att verka innan det har gått så lång tid...)
När jag har skona hela tiden så börjar dom bli trånga efter ca 9 veckor.... rider jag utan skor då i ca 1 vecka så blir hovarna "lagom" igen....

MVH Karin
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Jag vägde inte mina 'enkom', men det var en bra bit över 2 kg att skicka när jag sålde dem, och kartongen vägde inte många gram. Så säg ½ kg per boot då. Boaboots med brodd och gaiter.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Jag försökte jämföra vikten av en Boaboot (utan brodd o gaiter) mot en hästsko idag, Booten vägde mer och jag tror att vikten på en boaboot kan vara ungefär den samma som en järnsko + en gummiboot.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Jo, en järnsko väger ju en hel del den med (kan väga fyra skor i nästa vecka), det som jag tror är vad som upplevs som skillnad är att järnskon sitter fast mot hoven på ett annat sätt, är nättare, har ett annat glidmoment etc. Om man t ex väger ett par tofflor och ett par välsittande sneakers så kan de ju väga lika mkt, men tofflorna känns 'tyngre' eftersom de inte sitter på samma sätt på foten.

Och hur korrekt bootsen än sitter så blir det ju aldrig som en järnsko (och är inte meningen heller), och jag tror det är där en del av skillnaden sitter.

Sen i min valacks fall tror jag han reagerade på gummisulan med eller hur man ska säga. Han fungerade t ex inte på PG-beslag heller, 'grodan' störde honom. Och det blir ganska lika med boots.

Sen finns det ju hästar som fungerar prima med boots, och min valack skulle kanske fungera finfint med Pegasus, 'horse sneakers' eller andra mer 'slimmade' barfotaboots.
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Alexandra_W skrev:
Sen finns det ju hästar som fungerar prima med boots, och min valack skulle kanske fungera finfint med Pegasus, 'horse sneakers' eller andra mer 'slimmade' barfotaboots.

Jag visste inte att det fanns andra typer! Finns någon av dessa att få tag på i Sverige?
 
Sv: Hästboots/barfotaskor - gör de mer skada än nytta?

Alexandra_W skrev:
Sen finns det ju hästar som fungerar prima med boots, och min valack skulle kanske fungera finfint med Pegasus, 'horse sneakers' eller andra mer 'slimmade' barfotaboots.
Pegasus har jag aldrig hört talas om, hittade heller inget på nätet. Berätta mer?
HorseSneakers känns inte mindre klumpiga än ex. swiss horseboot och måste dessutom specialbeställas direkt från tillverkaren (visserligen fanns det rätt coola alternativ som ex. glitter, logga etc)
Hoofwings (samma tillverkare) verkade rätt bra förutom att det inte verkar gå att byta den strechiga biten om den skulle gå sönder.

Men det är ju så spännande för det kommer ju nya hela tiden! När jag var i USA fick jag se en helt ny modell som en av hovvårdarna arbetar fram, han är även distansryttare.
Tyvärr kommer det ta ett tag innan de kommer ut på marknaden men det såg väldigt lovande ut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp