hästar som lägger sig på andra hästar?

C

cleopatra

Här kommer lite fånig frågor...
Jag är nyfiken på varför en del hästar lägger sig på andra hästar?
alltså trycker ned dem i marken? har sett en del hästar från en viss blodljinje göra så, när någon häst ligger ner & vilar el om någon rullar sig så springer dessa hästar genast fram & trycker ned dem & lägger sig på dem?
alla dessa som "trycker ned" har varit hingstar, dessa hingstar lade jag även märke till som föl, när de släpptes ihop som små sprang de fram till varandra & skrek som om dom redan vore hingstar & slog med frambenen & den andre skulle betäcka den ene? jag har inte sett det hos några andra hingstar så tidigt, bara från dessa blodslinjer, men kanske är det vanligt?
Dessa hingstar har sedan vid vuxen ålder varit väldigt odrägliga vid betäckningar, skadar både människor & ston tyvärr.
Är det för mycket testetoron stavfel?) i dessa? eller vad tror ni? jag är mest bara nyfiken..

Sv: hästar som lägger sig på andra hästar?

Det låter inte normalt i mina öron iaf, men så är jag van vid en hästras där hingstarna är rätt så ohingstiga och kan gå i flock.

Kan ju tänkas vara ett lynne eller testosteronnivå som nedärvs. Är det samma ägare/uppfödare kan det ju beror på uppfostran också kan jag tro.

Gör inte vilda hingstar så när de blir ledare för en ny flock?
Att de då slår ihjäl de föl som finns för att nedärva sitt eget blod?
Har för mig att jag sett en film om det:p

Men visst låter det lite märkligt, spec om alla är från samma blodslinje.
Vilken linje är det du menar förresten?

Ja, det är samma uppfödare, men alla hennes hästar är inackorderad i olika stall, så olika människor hanterar dem, hingstarna har varit i samma ålder, den ene gjorde även så på sin mor, som inte blev jätteglad för detta :S nu kom jag på en sak igen, stoet till den ene hingsten skrek på han när han var liten & ville nosa henne på mulen hela tiden, kanske kände hon att något var annorlunda då? jag inbillar mig lite det iaf :S kan tyvärr inte säga vad det är för ras & blodslinje :/ men hingstarna i den rasen brukar inte vara sådana, därför är jag lite nyfiken på just dessa :P

Att unga hingstar leker hingst och även försöker bestiga varandra är normalt. Det har med deras utveckling att göra.
Att hingstar, och ston, kan råka skada hästar och människor under betäckning kan hända och händer pga varierande orsaker, där måste vi människor verkligen tänka på att minimera skaderisken.
Att en viss blodslinje ska lägga sig på andra hästar vet jag ingenting om?

/V

jo det vet jag, haft många unghästar & hingstar hos oss genom åren :P men när de försökte bestiga varandra var det bara någon vecka, det glömde jag att säga, så därför tyckte jag att det var tidigt med ett sådant beteende? alldrig sett det förr iaf, glömmer berätta mer ibland så man förstår lättare..
har betäckt med många hingstar, men just från dessa blodslinjer så betäckte jag alldrig med dem, men var hos några familjer som lånat hem dem för leasing, & såg några få betäckningar, de var människor som flög åt sidorna & hingsten bet köttstycken från stonas ryggar & slog & vevade med frambenen, det var inte utan problem han fick till det :S

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama