Hästar som inte kan vara ute så mycket

lovehorses

Trådstartare
Hela vintern som jag ridit min häst har hon varit seg å jobbig. Trott att det varit något fel på henne, sjukdomsmässigt.
Men förra veckan slog det mig. Det ärsamma trötthet som när hon är ute på sommarbete dygnet runt. Nu har jag testat att ha henne inne mera...
Hon har inte varit på detta viset tidigare vintrar.
Innan omändringarna denna vecka så har vi harft ute hästarna 06-21, men nu har jag tagit in min kl 18. Och ridit efter det. vilken skillnad!

Är det någa fler som har såna hästar. Man får lite konstiga blickar/synpunkter när man berättar det.

HUr är det med era prinsar/prinsessor, behöver de lång skönhetssömn?

Har haft en ponny som kom till mig som lite äldre och var inte van vid utedrift eller så liten flock som 3 hästar plus att hon var en typisk spanare gjorde att hon hade svårt att slappna av ute.

Det märktes på henne när det var blåsigt väder ute och hade säkert märks även annars oxå om hon motioneras.

Jag löste det så att när jag tog in hästarna för skötsel så fick dom vara inne några timmar till när det var blåsigt ute och det räckte för henne.

Mina andra 2 har jag aldrig märkt någon skillnad utan har varit pigga och glada sommar som vinter men ända skillnaden att dom inte varit stressigt pigga vilket kunde hända här dom var mycket på box.

Nummer 4 vet jag inte riktigt än men ännu märker jag inget, hon är uppvuxen med att vara mycket ute så tror inte det.

Hästar behöver ju bara några få timmars sömn per dygn, så jag tror inte det har någon betydelse ur den synpunkten. (Att det på många andra sätt är helt förkastligt att ha hästen på box halva dygnet är ju en annan sak....)
Däremot hade jag sett över utemiljön för hästen; fodring, typ och storlek av hage, hur det funkar med sällskapet, platser att vila och slappna av på osv.

min e spanare. väldigt sällan om int alls som jag ser henne vila i hagen. det är full koll hela tiden så jag förstår om hon blir trött....
sommatid har jag henne ute dygnet runt perodvis. för att hon blir så trött. Räcker med några timmar på dagen om de ex e varmt eller mycket insekter. Men verkar vara så vintertid också.
tidigare har hon varit ute ca 12 timmar så därfär har jag inte märkt det.
JAg som tyckte det var så skönt att hästarna fick vara ute mycket! Men så länge hon inte lider/mår dåligt av att va inne får hon va de.

En häst sover normalt 3-4 timmar om dygnet. Även om din häst skulle ha ett onormalt stort sömnbehov, säg tre gånger så lång tid, så skulle den få det uppfyllt av att stå inne mellan 21-6. Jag hade letat andra orsaker om det vore min häst.

Min häst var grymt slut varje dag när han stod på lösdrift, verkligen somnade på gången varje gång jag tog in honom. Och då var han 4 år och hade aldrig gjort liknande... Han var alltid pigg när man tog ut han då, eller springig. Men jag tror inte han kunde sova ordentligt där och det tog en hel del energi.

Nu står han inne 8 timmar per natt och det märks stor skillnad. Han är gladare än på lösdriften, men jag tror det har att göra med att det är mer folk runt honom, han får mer uppmärksamhet och han har sin egna kompis i hagen (förr hade han ingen kompis på lösdriften, de var alla rätt så taskiga emot honom), han slipper frysa osv. (dock var han väldigt odräglig i början när vi flyttade tillbaka pga energin. Han blir mer rastlös nu) Jag försöker få honom att vara ute så länge som möjligt, men eftersom det är kollektivstall så vill vissa ägare hem tidigt.

Jag tvivlar på att det är sömnbrist som får din häst att bli trött så även jag skulle titta över annat. Får hon sina energibehov uppfyllda näringsmässigt? Är det ro i hagen eller "bråkar" någon/hon konstant? Kan hon slappna av i flocken? osv

Hela vintern som jag ridit min häst har hon varit seg å jobbig. Trott att det varit något fel på henne, sjukdomsmässigt.
Men förra veckan slog det mig. Det ärsamma trötthet som när hon är ute på sommarbete dygnet runt. Nu har jag testat att ha henne inne mera...
Innan omändringarna denna vecka så har vi harft ute hästarna 06-21, men nu har jag tagit in min kl 18. Och ridit efter det. vilken skillnad!

Är det någa fler som har såna hästar. Man får lite konstiga blickar/synpunkter när man berättar det.

Min sover varje natt trots lösdrift. Givetvis piggare på Box men då blir de extremt. Så lösdrift funkar kanon här! Har ingen spejare eller ledarhäst. :)

@lovehorses

Hästar är individer. Märker du att din häst mår bättre när den får vara inne mer, så låt den vara det. Bry dig inte om vad andra säger, en bra hästägare kan läsa av sin häst.

Det ycker jag är ett bra råd. Att vara spanare och inte kunna slappna av är inte samma sak som att inte kunna sova de timmar som de behöver.

Detta är ju bland annat varför man mentalt uttröttar sin hund just för att det gör dem tröttare än att bara motioneras. Jag upplever samma sak med hästar, och vissa hästar tröttar ju ut sig mentalt av sig själva.

Jag som har fjordhästar har ju knappas samma problem och märker inte heller skillnad om de är inne många timmar en dag. De är lika pigga/opigga som vanligt och det beror nog på mentaliteten.

Hästar sover ca 2-3h per dygn i snitt.
Att hästarna blir pigga/mer "på" när de stått inne märker jag på flera hästar men tror snarare ibland det kan bero på tristess än att de sovit mer. En box går egentligen emot allt en häst är gjord för; leta mat, vara med flocken (livsviktigt för överlevnad hos vildhäst), röra sig, ect.
En häst som "sover på gången" tycker jag är trevligt :p njuta en stund av lite borstning och kunna vara så pass avslappnad i stallet att den kan vila lite är väl bra kan jag tycka :)

Har man dock en häst som är van att vara inne 12h per dygn och har levt så i alla år så är det inte konstigt om den blir trött och fryser vi hårdare väder om den helt plötligt ska vara ute jämt! Har den alltid gått in på nätterna är det kanske bra att vänja in långsamat med länge utevistelse om man har möjlighet.

Våra hästar är ute från 7-22 och de är fulla med energi, får frukost, lunch och mellis i hagen. Så jag tror det kan vara individer och kanske även hur det fungerar i hagen, man ska lyssna på hästen. Den försöker oftast tala om något för oss.

När vi har hästarna på sommarbete, älskar de att få komma in i stallet, de brukar däcka i boxarna. Där de äntligen kan vila från alla "dumma insekter". Så det är nog inte fel att lyssna på hästen. :)

Hej!

Min tjej trivdes inte alls på lösdrift, hon blev spänd, stressad och kunde inte vara ifrån flocken. Mycket lugnare när hon bor på box. Sommartid verkar det vara ok för henne att vara ute dygnet runt, men vintertid bar det fruktansvärt tydligt att hon inte klarade av (varken fysiskt eller psykiskt). Kanske skulle det funka bättre i en bättre fungerande flock, men hon är extremt ranglåg och blir mobbad av nästan alla "snälla, ranglåga" hästar ("som går bra med vilken häst som helst").

Hon är oavsett ute ca 12 h/dag och bor i utebox där hon får äta ifred och slipper bli jagad eller för den delen hålla vakt. Funkar jättebra och är numera en mycket nöjdare och gladare häst :-)

Har precis samma "problem" med några av mina.
Har märkt det främst på de hästar som är uppvuxna med att komma in på eftermiddagen och de som är väldigt "vaktiga" av sig och måste hålla koll på allt och alla, då finns det helt enkelt inte energi kvar till arbete (arbete menar jag inte ut i skogen och rida eller att hästen ska joggas)

Efter att ha haft henne inne mera, tagit in tidigare så har hon nu blivit mycket pggare i ridningen, vilket är så skönt.
Hon är ute mellan ca 06.30 - 18.00. Helgerna kan jag ibland rida på morgonen då blir hon inne å äter frukosten och kommer in senare på kvällen.
Nu kommer jag att köra på detta vis. Ute max tolv timmar!

Efter att ha haft henne inne mera, tagit in tidigare så har hon nu blivit mycket pggare i ridningen, vilket är så skönt.
Hon är ute mellan ca 06.30 - 18.00. Helgerna kan jag ibland rida på morgonen då blir hon inne å äter frukosten och kommer in senare på kvällen.

De tär ju faktiskt inte fy skam tycker jag, på en häst som tycker det är skönt att vara inne. Det finns hästar som har det betydligt "värre" med utetider och det är hästar som egentligen skulle kunna vara ute mer.

Jag tycker inte att det låter särskilt konstigt att en häst är lite seg om man rider efter 12 h utevistelse. Bara för att hästen får tillräckligt med sömn kan den ju fortfarande bli seg vid ridning direkt efter utevistelse. Ställer du hästen på box en stund innan du rider nu?

jo jag har då tagit in henne vid 18 tiden, bland tidigare ibland senare beror på annat jag ska göra på annan front. och ridit vid ca 19 tiden. Så hon får vila ca 1-1½ timme i boxen. Den lilla tiden har faktiskt hjälpt.

Helgerna får hon bli inne på morgonen å jag rider då. Då är hon jättepigg.

Kan väl säga som så att om jag jämför alla olika hästförhållanden jag varit med om under alla mina år så har alla hästar som gått på lösdrift, givetvis med ordentliga hagar och tillräckligt med hö/gräs, mått mycket bättre än de som fått stå inne. De har generellt varit friskare, hållbarare och gladare.
De som stått inne har jag upplevt som mer rastlösa, (vilket inte är så konstigt när de står i en liten låda många långa timmar) eller som andra skulle ha uttryckt det; piggare, och det har jag inte upplevt som något positivt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har under se senaste 10 åren ridit western. I vintras gjorde jag en "vild chansning" när jag valde att köpa ett engelskt fullblod...
2
Svar
23
· Visningar
4 279
Senast: lovehorses
·
P
Hästvård Hej, premiär för mig här. Jag har en fin islänning som har allvarliga sår på båda sina hornhinnor orsakat av någon slags infektion. han...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: Orzon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästvård Behöver råd och tips, ska självklart kolla up med veterinär och så, men det finns ju me rän veterinär på marknaden nu, förr tog man ut...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Sippan_88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30