Hästar som avskyr varann?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min prinsessa och min sambos medryttarhäst avskyr varandra. Det började som lite sura miner, men nu är det öppet världskrig och står de brevid varandra räcker det med att den ena tittar på den andra för att de ska börja hota och sparka och ha sig.

Så min fråga är: Finns det nåt sätt vi kan få dom att sluta fred eller åtminstone acceptera varandras närvaro eller är våra romantiska ridturer hand i hand bara att glömma?

(Nej, dom går inte i samma hage och med prinsessans skadehistorik i närheten av andra hästar vill jag inte gärna släppa ihop dom, jag har varken råd eller ork med fler skador just nu).

/Lavinia och sambo

Hur länge har de träffat varandra?
Står de på box, går det att ha dom bredvid varandra, så de kan lära känna varandra genom boxväggen/galler?
Eller går de i hage brevid varandra?

Bästa hade nog varit att släppa ihop och låtit dom göra upp, men i och med skaderisken är det kanske inte så lämpligt.

Alla hästar kommer inte överrens så släppa ihop dem är ju högaktuellt olämpligt om ni inte behöver , det hade jag inte gjort .

Däremot så går det ju att uppfostra dem såtillpass att de ska kunna ridas ut i bredd och sätta sina känslor åsido. Det går att lära alla hästar att under ryttare gäller inte hästarnas egna flock och rangbeteenden utan sånt får de ta "på fritiden" .

Hej!

Min prinsessa och min sambos medryttarhäst avskyr varandra. Det började som lite sura miner, men nu är det öppet världskrig och står de brevid varandra räcker det med att den ena tittar på den andra för att de ska börja hota och sparka och ha sig.

Så min fråga är: Finns det nåt sätt vi kan få dom att sluta fred eller åtminstone acceptera varandras närvaro eller är våra romantiska ridturer hand i hand bara att glömma?

(Nej, dom går inte i samma hage och med prinsessans skadehistorik i närheten av andra hästar vill jag inte gärna släppa ihop dom, jag har varken råd eller ork med fler skador just nu).

/Lavinia och sambo

Medryttarhästens ägare tror jag verkligen inte vill chansa på ett ihopsläpp för att du och pojkvännen vill hålla i handen under ridturer... Säger som mackan - disciplin kanske är på sin plats för hästarna? Att hålla på och hötta och hota varandra med människor runt om sig/på sin rygg är inte ok.

Jag tycker att hästarna ofta blivit bättre vänner eller iaf haft lättare att acceptera varann om de ofta promeneras, rids och hanteras tillsammans. I början måste man ju hålla ett säkert avstånd, men som sagt ovan, med lite tillsägelser vid sura miner + att vara ute mycket tillsammans borde kunna göra susen.

Jag tycker att hästarna ofta blivit bättre vänner eller iaf haft lättare att acceptera varann om de ofta promeneras, rids och hanteras tillsammans. I början måste man ju hålla ett säkert avstånd, men som sagt ovan, med lite tillsägelser vid sura miner + att vara ute mycket tillsammans borde kunna göra susen.

Om hatet eskalerat så är det ju inte så himla bra att släppa ihop dem om skaderisken är stor. Vissa hästar är ensamhästar eller en risk för varandra. Det är lugnare för sinne och kropp för dem att faktiskt vara själva då.
Tillsammans är inte alltid bäst.

Ofta så går det att få hästarna att "bonda" om man åker iväg med dom till ett nytt ställe, och rider tillsammans där. Då gör deras flockbeteende att dom vill hålla ihop med den/de hästar dom känner.

Har ni möjlighet så skulle jag absolut testa detta. :)

Jag röstar för lydnad. De får hata varandra men under ridturer/ryktning får man INTE bråka. Blänga och lägga bak öronen är väl okej. Men minsta pip eller tecken på att sparkas är otillåtet.
Det är samma princip som när man rider hingst bland andra hästar. De ska sköta sig. När man är bland människor är det jobb och att hålla sig på mattan som gäller. Inbördes drama får tas någon annan gång.
Så snabb korrigering så fort de börjar bråka. Visa att ni inte tolererar beteendet.

Om hatet eskalerat så är det ju inte så himla bra att släppa ihop dem om skaderisken är stor. Vissa hästar är ensamhästar eller en risk för varandra. Det är lugnare för sinne och kropp för dem att faktiskt vara själva då.
Tillsammans är inte alltid bäst.
När jag skrev "vara ute tillsammans" menade jag alltså på ridtur, med ryttare som korrigerar oönskat beteende. Inte ute i hagen :)

Tack för input.

Jag tycker självklart inte det är optimalt med detta eskalerade hat hästarna emellan och hoppas hitta nåt sätt att få dom att iaf acceptera varandra ävem om de inte är bästa vänner.

Att släppa ihop dom och låta dom göra upp skulle utan tvekan leda till att min prinsessa blir skadad, det är ytterst få hästar hon kan gå med utan att antingen få stryk eller behöva fly för sitt liv (oftast ut ur hagen eller på ett sånt vis att hon skadar sig själv).

De stog brevid varandra i boxen hela förra året, men då red vi inte tillsammans så mycket. Nu står medishästen på lösdrift och min på box.

Att åka iväg med båda tror jag blir svårt. Medishästen vägen helt enkelt för mycket för att kunna köras på b-kort, plus att jag inte litar på att han skulle sköta sig på bortplan. Min tjej är väldigt ointresserad av andra hästar, även kompisar på bortaplan.

Disciplin som i morr och skäll sker såklart redan, det är ju inte som att vi låter dom hålla på! Men visst kan vi bli hårdare på dom om det skulle behövas. Medishästen beter sig likadant med flera andra hästar i stallet, men har en kompis han är snäll med. Min brukar oftast fly bara nån tittar åt henne, men inte denne häst.

/Lavinia

Hej!

/Lavinia och sambo

Håller med om att man inte kan släppa ihop alla hästar hur som helst. Men när man jobbar så jobbar man. Och när människor är närvarande får inte hästar göra utfall eller provocera varann. Då kan vi råka skadas iom att vi är så pass mycket mindre. Det är en säkerhetsfråga.
Så när jag är i hage, rider, leder etc så är man försiktig. Det lär sig hästarna rätt fort och accepterar väl.
I vissa fall kan de faktiskt lära sig fungera ihop om man är konsekvent i det och arbetar hästarna mycket ihop. Och då menar jag så pass väl att de kan gå i hage ihop.
Men det är inte alla det går på.

Min tjej är alltid försiktig, utom möjligtvis när hon blir jagad av andra hästar. Hon går aldrig på människor med mening, men andra hästar attackerar gärna henne, oavsett om där är folk i närheten eller ej. Jag brukar beskriva henne som en häst helt utan rang. Tom stallets nästan minishettis bestämmer över henne och han är ordentligt ranglåg.

Med tanke på alla skador min haft pga andra hästar är jag inte villig att chansa, hon flyr även när andra hästar jagar henne "på lek". Men jag håller med om att det ska gå att rida brevid varandra utan risk och de ska kunna stå uppbundna utan att börja sparkas. Det gick från början, men sen sparkade medishäst ner min tjej i diket och efter det blev de sämre och sämre vänner. (Det var inte min sambo som red då utan en annan av hästen medryttare).

Jag kan arbeta mycket konsekvent med min, men jag kan inte påverka hur medishästen hanteras majoriteten av dagarna. Men ja, vi behöver nog bli hårdare på våra monster, både jag och sambo. Kanske räcker det för våra turer iaf.

/Lavinia

Håller med om att man inte kan släppa ihop alla hästar hur som helst. Men när man jobbar så jobbar man. Och när människor är närvarande får inte hästar göra utfall eller provocera varann. Då kan vi råka skadas iom att vi är så pass mycket mindre. Det är en säkerhetsfråga.
Så när jag är i hage, rider, leder etc så är man försiktig. Det lär sig hästarna rätt fort och accepterar väl.
I vissa fall kan de faktiskt lära sig fungera ihop om man är konsekvent i det och arbetar hästarna mycket ihop. Och då menar jag så pass väl att de kan gå i hage ihop.
Men det är inte alla det går på.

@Lavinia alltså SJÄLVKLART deluxe måste ni bli tydligare och hårdare mot hästarna att de inte får hålla på när ni rider - eller öht är runt dem !

Det är ju verkligen basic grund att hästarna inte får hålla på med tjafs sinsemellan i människans "tjänst" dvs när ni grejar med dem !
ALLA hästar kan lära sig detta !

I ditt fall med din "veka" häst som du beskriver henne, skulle jag tippa på att bägge individer ni har inte är höga i rang utan låga . Det är därför bl.a. Konkurrens uppstår dem emellan då bägge anser den andra lägre och tillräckligt låg för att våga ta strid med .
Relationer hästar emellan där rangen är klar och tydlig tar sig aldrig såna uttryck och de som brukar tjafsa mest är de som är lägst då de ser möjlighet att klättra upp till högre än lägst . De höga i rang har inte det behovet .
Jag tror i just denna situation att du bör undvika att se din egen häst som du uppfattat henne i tidigare livet/situationer osv dvs som hack kyckling/lägre än lägst osv . Uppenbarligen i denna konstellation spelar hon en roll i att hon och just denna individ är "i krig" för hade din häst varit riktigt vek i denna situation hade inte bråket varit . Så funkar ju rang dynamik hästarna emellan . Viktigt att du har ett neutralt förhållningssätt till det hela för det hjälper inte hästarnas dynamik om du som ägare tex omedvetet signalerar att just din individ är "supportad" av dig som är högre i rang än hon själv ....

Se till att ta tag i att fostra hästarna med att sätta bråk dem emellan åtsido när ni hanterar dem . De är väl inga unga hästar ni har så har de inte lärt sig det är det hög tid typ i går .
Sen får ni nog acceptera att ni inte kan rida i bredd på ett tag och inte heller behöver ju hästarna utsättas för att stå nära varandra vid skötsel eller andra situationer tills ni fått pejl på hur de tar er skärpta uppfostran .

Senast ändrad:
En parentes som jag kom på, för min del så anser jag att jag faktiskt ska visa min häst att jag skyddar den mot andra. Så om vi är ute och rider och någon häst kommer för nära på ett sånt sätt att min häst känner sig hotad så ser jag det som mitt ansvar att se till att skapa utrymme runt oss. Tex genom att jag sträcker ut ett spö och "motar bort" den andra hästen, ger den "onda ögat" eller vad som behövs i situationen.
Självklart ska även den andra hästens ryttare hålla koll, men jag skulle inte lämna över det ansvaret helt.

Jag tror att det ger min häst extra lugn och trygghet när han känner att jag tar hand om läget även gällande yttre försvar.

En parentes som jag kom på, för min del så anser jag att jag faktiskt ska visa min häst att jag skyddar den mot andra. Så om vi är ute och rider och någon häst kommer för nära på ett sånt sätt att min häst känner sig hotad så ser jag det som mitt ansvar att se till att skapa utrymme runt oss. Tex genom att jag sträcker ut ett spö och "motar bort" den andra hästen, ger den "onda ögat" eller vad som behövs i situationen.
Självklart ska även den andra hästens ryttare hålla koll, men jag skulle inte lämna över det ansvaret helt.

Jag tror att det ger min häst extra lugn och trygghet när han känner att jag tar hand om läget även gällande yttre försvar.

Det här tror jag stenhårt på. Detta gäller även hundar.

Jag tar i så mycket det behövs i dessa fall. Hästen eller hunden jag har ska känna sig trygg och det är mitt ansvar.

Det här tror jag stenhårt på. Detta gäller även hundar.

Jag tar i så mycket det behövs i dessa fall. Hästen eller hunden jag har ska känna sig trygg och det är mitt ansvar.
Det var något jag insåg när en av hästarna var så rädd för grannens hundar, men så snart jag visade att jag kunde försvara oss (dvs skicka hem dem) så blev jag hästens stora hjälte och sen var han aldrig rädd för hundarna igen. Det blev så otroligt tydligt att det gjorde skillnad för honom att veta att jag är boss över det farliga.

Som så många andra har sagt, hästarna får faktiskt skärpa till sig när det är människor med. Rid ut tillsammans men håll avstånd så att ingen blir sparkad. Många hästar bondar när man rider ut ihop.
Sedan kommer de kanske aldrig att bli bästa vänner.

Min häst är en riktig skata som trots sin låga ålder (oftast yngst i sammanhanget) bråkar och tjurar mot de andra hästarna hela tiden. Bäst går det faktiskt om hon går tillsammans med hästen hela tiden, så de vänjer sig vid varandra, men jag får oftast sitta på helspänn och vara beredd att parera att hon kan bli skitsur för något som ingen annan ens hade tänkt på. Jag rider alltid sist om vi är ute i grupp, och enda gången vi faktiskt börjat prova på att gå först är när vi är ute med den ponnyn hon går med i hagen och känner bäst.

@Efwa @skuggi : vet inte om era reflektioner är relaterade till mitt svar till TS att inte signalera till sin häst att den är "hållen om ryggen" omedvetet . För isåfall pratar vi om helt olika saker .

Liknande trådar

S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 047
Senast: skuggi
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025